2022-10-12, 14:57
Medlem
Homo-fils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Din hyresvärd. Det finns hyresvärdar som tecknar gemensamt avtal för hela byggnaden. Oftast är det mest fördelaktigt och man får billigare än om skulle teckna själv.

Är du lagligt efterbliven?

Jag bor hos wallenstam.
Citera
2022-10-12, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Homo-fil
Men detta är inte hyresgäster! Hur jävla svårt är det?

Hyresgäster hos wallenstam väljer fritt bland el-bolag, de som är dumma nog at "köpa" en lägenhet får kuk I munnen.

Du är inte bunden till en specifik el-leverantör om du äger en bostadsrätt. Du väljer elbolag precis som alla andra.
Citera
2022-10-12, 15:23
Medlem
Homo-fils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Du är inte bunden till en specifik el-leverantör om du äger en bostadsrätt. Du väljer elbolag precis som alla andra.

Jaha. Så varför lipar alla då?
Citera
2022-10-12, 15:32
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Sverige är mer än bara sthlm, tro det eller ej!

Tro det eller ej men jag vet…
Citera
2022-10-12, 15:33
Medlem
Verkar svårt för många att förstå att i en hyresrätt kan man ofta, men inte alltid, välja leverantör av elen själv. I fallet med Wallenstam berör det förstås endast de som INTE kan välja leverantör själv.

Själva priset på 300 öre/kwh är det inget fel på. Försök själv att låsa ett avtal i SE3 för lägre pris än 300 öre/kwh och återkom om det går.

Slutligen är det lite tröttsamt med allt skitkastande gällande att bo i villa, brf eller hyreslägenhet. Villaägare tycker alla i lägenhet är idioter. Oavsett brf eller hyresrätt. Alla i brf tycker villa är värdelöst och folk i hyresrätter är idioter. Folk i hyresrätt tycker både villaägare och folk i brf är idioter. Och så går det runt.....:-)

Som summering kan man säga att det alltid är trevligt att äga sin bostad då man har mer frihet. Men problemet blir ju nu de närmaste 10-20 åren då värdet på fastigheter mest troligt inte kommer att öka utan stadigt minska. Har man god ekonomi är det absolut inget problem om en egen brf eller villa är värd 10 eller 5 mio. Men spenderade utöver boendet brukar se väldigt annorlunda ut med en värdering på 5 mio isf 10 mio. Och det är där vi hamnar om något eller några år.
Citera
2022-10-12, 15:45
Medlem
Homo-fils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fackverksmast
Verkar svårt för många att förstå att i en hyresrätt kan man ofta, men inte alltid, välja leverantör av elen själv. I fallet med Wallenstam berör det förstås endast de som INTE kan välja leverantör själv.

Själva priset på 300 öre/kwh är det inget fel på. Försök själv att låsa ett avtal i SE3 för lägre pris än 300 öre/kwh och återkom om det går.

Slutligen är det lite tröttsamt med allt skitkastande gällande att bo i villa, brf eller hyreslägenhet. Villaägare tycker alla i lägenhet är idioter. Oavsett brf eller hyresrätt. Alla i brf tycker villa är värdelöst och folk i hyresrätter är idioter. Folk i hyresrätt tycker både villaägare och folk i brf är idioter. Och så går det runt.....:-)

Som summering kan man säga att det alltid är trevligt att äga sin bostad då man har mer frihet. Men problemet blir ju nu de närmaste 10-20 åren då värdet på fastigheter mest troligt inte kommer att öka utan stadigt minska. Har man god ekonomi är det absolut inget problem om en egen brf eller villa är värd 10 eller 5 mio. Men spenderade utöver boendet brukar se väldigt annorlunda ut med en värdering på 5 mio isf 10 mio. Och det är där vi hamnar om något eller några år.

Ni är helt efterblivna.

TS är om att HYRESGÄSTER skall få skit.

Nu är det inte så.

Jag vill se exskr vart jag som hyresgäst måste betsla mer.

Det finns inte, därför att detta är lögn.
Citera
2022-10-12, 15:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ni är helt efterblivna.

Nu är det inte så.

Vad kostar fast pris i ett år i SE3 då?
Om du köper av en annan leverantör?

Fast du kanske menade att det är lögn att man kan få el till så lågt pris som Wallenstam erbjuder. Det verkar ingen kunna hala fram.

Det gråts och jämras men ingen kan hitta ett bättre erbjudande.
Citera
2022-10-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Din hyresvärd. Det finns hyresvärdar som tecknar gemensamt avtal för hela byggnaden. Oftast är det mest fördelaktigt och man får billigare än om skulle teckna själv.
Du måste ändå förstå att alla dessa kollektivrelaterade avtal är frivilliga.
Att Wallenstam nu höjer med 300% är ändå förståeligt.
Som sagt, de som bor i hyresrätt kan teckna egna avtal med elleverantörer vilket jag tror de flesta gör.
De som åker på 300% höjning har tecknat avtal för flera år sen är min gissning.
Märklig missuppfattad skadeglädje av bolånetorskar i tråden.
Hyr själv och min elräkning har gått upp 300 - 400%, inget som direkt oroar mej.
Citera
2022-10-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ni är helt efterblivna.

Nu är det inte så.

Om du bor i en av de hyresrätter som artikeln handlar om så blir priset för el dyrare och då betalar du mer varje månad. Svårt att förstå????

Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Du måste ändå förstå att alla dessa kollektivrelaterade avtal är frivilliga.
Att Wallenstam nu höjer med 300% är ändå förståeligt.
Som sagt, de som bor i hyresrätt kan teckna egna avtal med elleverantörer vilket jag tror de flesta gör.
De som åker på 300% höjning har tecknat avtal för flera år sen är min gissning.
Märklig missuppfattad skadeglädje av bolånetorskar i tråden.
Hyr själv och min elräkning har gått upp 300 - 400%, inget som direkt oroar mej.
Nej, det är inte alltid frivilligt. I en del hyresrätter upphandlar man detta kollektivt. Vi har en del sådana hus och det är det som gäller i artikeln om Wallenstam. Där har man alltså INTE valt att teckna eget avtal för el.

Behöver inte vara en nackdel. Som sagt, försök själv att nu teckna fast avtal för 2023 med pris under 300 öre/kwh.
Citera
2022-10-12, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fackverksmast
Om du bor i en av de hyresrätter som artikeln handlar om så blir priset för el dyrare och då betalar du mer varje månad. Svårt att förstå????

Nej, det är inte alltid frivilligt. I en del hyresrätter upphandlar man detta kollektivt. Vi har en del sådana hus och det är det som gäller i artikeln om Wallenstam. Där har man alltså INTE valt att teckna eget avtal för el.

Behöver inte vara en nackdel. Som sagt, försök själv att nu teckna fast avtal för 2023 med pris under 300 öre/kwh.
Ok, var en nyhet för mej, trodde inte att man i Sverige idag kan tvångsanslutna folk.
Tack för informationen.

Edit: Vad skulle Wallenstam ha för intresse att kräva kollektiv elleverantör?
Ingenstans har jag hört detta förut. Du har kanske missuppfattat?
Jag själv har bott massa år hos privata hyresvärdar, ingen har någonsin krävt sådant.
Säger inte att du har fel men är undrande.
Senast redigerad av SlowCooker 2022-10-12 kl. 16:56.
Citera
2022-10-12, 16:50
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Se där ja. Och det är inte vinter ännu. Tror bara det är en tidsfråga innan vi ser liknande fenomen i Sverige.

Katie Hopkins pratade om detta redan i augusti: https://www.youtube.com/watch?v=fZvi8HAhT6U

I videon pratar hon om exakt detta och att det på sikt handlar om att folk (underklassen främst) frivilligt ska börja överge sina bostäder.

Jag åker lite fram och tillbaka i frågan om "The Great Reset", men fan om inte rätt mycket pekar åt det hållet ändå.

Den kommande räntechocken kommer att radera den kreditfrossande "medelklassen", som kommer att hamna i en skuldfälla där de slutar som pengaslavar åt banker och låneinstitut.
Citera
2022-10-12, 17:26
Medlem
Homo-fils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad kostar fast pris i ett år i SE3 då?
Om du köper av en annan leverantör?

Fast du kanske menade att det är lögn att man kan få el till så lågt pris som Wallenstam erbjuder. Det verkar ingen kunna hala fram.

Det gråts och jämras men ingen kan hitta ett bättre erbjudande.

Så du menar att du vill att din hyresvärd bestämmer vad du skall betala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in