2022-10-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Hyrestorskarna skulle ju komma lindrigt undan.. Sades det...
Så du menar att eftersom Wallenstam gör så här blir det så för alla hyresgäster i hela landet? Svar, nej. Wallenstam har en ganska udda metod för att tillhandahålla el till sina hyresgäster.
Citera
2022-10-11, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Lär dig att räkna. De får nu samma el-pris som alla andra.
Lär dig sarkasm.
Citera
2022-10-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag hade från början inte tagit betalt av mina hyresgäster för elen som förbrukas kollektivt. Hade jag dessutom vetat att det var en övergående trend och jag hade ekonomi till det så jo, då hade jag valt att gå back ett tag. Pengar är inte allt här i livet.

Hur hade du betalat för den förbrukade elen?
Citera
2022-10-11, 19:15
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Göteborgs energi samma kontrakt fast 300 öre. Bor du i skåne ?

Nej det var en kollega som bor i Stockholm. Hennes tidigare avtal gick ut nu och fick detta från Vattenfall. Rörligt fick hon 300 öre (hur kan man få en framtida uppgift om rörligt pris ... ?)
Senast redigerad av Tillsson 2022-10-11 kl. 19:19.
Citera
2022-10-11, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Hyrestorskarna skulle ju komma lindrigt undan.. Sades det...

Istället blev de en dubbelmacka i dajmkrysset.
Citera
2022-10-11, 19:36
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Jävla Wallenstam 😂 Skaffade nästan en lägenhet hos dom för ett antal år sedan. Kändes fishy så jag drog mig ur och satsade på allmännyttan istället. Har inte ångrat mig en sekund.

Grattis, då slipper du höjda elkostnader då det inte drabbar boende i allmännyttan.

Eller kanske inte😎
Citera
2022-10-11, 19:39
Medlem
Den boende har väl eget abb? Hur drabbar detta hyresgästen?

Kommer de höja hyra pga el i gemensamma utrymmen?
Citera
2022-10-11, 19:44
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Varför skulle just hyresgäster inte drabbas av ökade elkostnader och inflation?

För att många av dom har röstat på (S) och (MP) menar du? Dom som har röstat på (S) och (MP) borde drabbas mycket värre än vi övriga.

Syftar givetvis på alla dessa trådar om ”bolånetorskar” där de som inte äger sitt boende gottat sig i höjda räntor och inflation i tron att de sitter i nån slags skyddad verkstad. Detta trots att folk påtalat att deras hyror kommer blir dyrare också. Det var därför jag nämnde att fastighetsägarna nu säger att de skulle behöva höja hyrorna med 25% för 2023 även om de ”bara” yrkat på hyreshöjningar om 9,5%.
Det är lite av ödets ironi och man blir nästan sugen att gå in någon av alla dessa trådar och läsa vad som sägs nu.

Ganska naivt att tro att fastighetsägare inte berörs av stigande räntor och en inflation på närmare 10%. Du kan fortsätta anse att vissa ska betala dina kostnader för att de inte röstat som du men det är inte så samhället fungerar, du får glatt betala dina egna kostnader eller leva på soc om du tror det är så fett.
Citera
2022-10-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Den boende har väl eget abb? Hur drabbar detta hyresgästen?

Kommer de höja hyra pga el i gemensamma utrymmen?

Säkerligen har alla lägenheter egen elmätare men Wallenstam har hand om avtalet för alla.

I min förra bostadsrätt ingick elen i avgiften, skulle tro att den avgiften höjs en del nu.
Citera
2022-10-11, 19:45
Medlem
Vart är hyrestorskarna idag. Vore kul i få en kommentar om detta läge med elen och hur de blir drabbade på andra håll i landet. Rök klart gula blend och smäll in en kommentar här vetja.
Citera
2022-10-11, 19:48
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
300 öre kWh är vad man får betala nu. Kollade precis vattenfall fastpris ett år så ligger det på runt 500 öre kWh i södra samma region.

Så de tjänar faktiskt på detta då även rörligt låg på strax över 300 öre kWh.

Fattar inte varför folk gnäller?

Iofs de hade 40 öre innan och det är ju sjukt lågt pris i dagsläget att ha!

Själv har jag både tvättmaskinen och torktumlare samt extra frys i min trea men betalar max 1000 kr och en hyra på 5500 för mina 92 kvm.

Så nä, husägare är de stora förlorarna.

Då har du på ett ungefär samma kostnader som jag har för min nästan lika stora brf. Skillnaden är att jag kan sälja min lägenhet för några miljoner vilket du inte kan. Du missade även att hyrorna kommer gå upp rejält 2023.
Citera
2022-10-11, 19:48
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Grattis, då slipper du höjda elkostnader då det inte drabbar boende i allmännyttan.

Eller kanske inte😎

Nä jag bor inte kvar i allmännyttan. Köpte några hektar skog för ett par år sedan. Lever på vad naturen har att ge och har ved så jag klarar mig ett par atomvintrar.

Men jag är glad att jag inte tillät mig dräneras av Wallenstam när jag inte hade medlen att köpa något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in