2022-10-12, 06:04
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Hade 2 visningar ingen var intresserad, hade eventuellt kunnat få den såld 10 % lägre än utgångspris. En slump gjorde att ett utländskt pat fick nys om min lägenhet, de visste inte vad en bostadsrättsförening var i princip och betalade ett antal 1000 högre än utgångspriset. Så det var ren tur.

Har varit på många visningar och lägenheter som normalt sett skulle gått på några dagar får inga bud över huvudtaget, priserna går under utgångspris. Detta har inte gällt väldigt attraktiva objekt men det är uppenbart att betaljningsviljan är låg.

Där ser man, grattis! Vilken prisnivå och storlek är vi på ungefär?

Har endast gått på väldigt unika objekt och där upplever jag att det fortfarande finns intresse med flertalet spekulanter på visningarna, även om priserna är på helt andra nivåer mot tidigare. Följer nu ett objekt som har visning till helgen och är en identisk kopia av en lägenhet som såldes i våras. Den är ute för andra gången, nu till 17,5 % lägre pris än den som såldes. Ska bli intressant att se vad som händer, tycker fortfarande den är för dyr.
Senast redigerad av cozaazy 2022-10-12 kl. 06:08.
Citera
2022-10-12, 08:37
Medlem
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-vasastan-stockholms-kommun-ynglingagatan-27,-5tr-accepterat-pris-6625416795805674055

39K/m2 i Vasastan.
Måste blivit fel någonstans, någon som vet?
Citera
2022-10-12, 08:41
Medlem
Citat:
Hade 2 visningar ingen var intresserad, hade eventuellt kunnat få den såld 10 % lägre än utgångspris. En slump gjorde att ett utländskt pat fick nys om min lägenhet, de visste inte vad en bostadsrättsförening var i princip och betalade ett antal 1000 högre än utgångspriset. Så det var ren tur.

Har varit på många visningar och lägenheter som normalt sett skulle gått på några dagar får inga bud över huvudtaget, priserna går under utgångspris. Detta har inte gällt väldigt attraktiva objekt men det är uppenbart att betaljningsviljan är låg.

Det är bara kolla på husmask.se hur set ser ut:
1. Priserna i innerstaden har gått från 115 / m2 närmar sig nu 90 / m2
2. Spread från listpris har gått från 15% över, närmar sig nu 0%
3. Antalet avslut har minskat med uppskattningsvis 30%.

Om inte något sker kommer antalet objekt ute på marknaden bara att öka, antalet köpare ligger på miniminivå då alla vill sitta lugnt i båten, och vill de köpa så kan de få till billigare pris. Om denna nedgång ska brytas måste något fundamentalt positivt ske, sänkt inflation, sänkta räntor... slopat amorteringskrav kan eventuellt ge en snabb positiv impuls, men jag är osäker på hur mycket det påverkar.

Min största farhåga är att inflationen tar ytterligare fart eller biter sig fast.
Då behöver räntorna upp ytterligare, från förväntad styrränta 2,75 i feb till kanske 3-4 på ett halvårs sikt.
Min farhåga är att då kommer nästa effekt, företag börjar gå dåligt och börjar säga upp folk. Då kommer en våg till på bostadsmarknaden av folk som desperat behöver sälja för att de inte har råd att betala månatliga kostnader.
Varför skulle det hända? Jo:
- Företag får ökade energikostnader.
- Företag får högre räntekostnader.
- Efterfrågan på varor minskar pga ökade priser.
Detta leder oundvikligen till att företagen behöver säga upp folk och då är min farhåga ett faktum.
Då tror jag att det kommer bli svårt att sälja även 20% under denna nivå, då pratar vi innerstadspriser på i snitt under 80/m2, vilket motsvarar 2015 nivå.

Öppen fråga: Något som talar i mot detta? Utöver slopat amorteringskrav.

Det låter mest som du hade osannolik tur. Grattis!

Vi budade själva på ett hus som till slut gick för vinter2021pris. Även här var det utlänningar som hade noll koll på marknaden och bara körde på. Drömmen för en säljare.

Mitt tips till dig är detsamma som till alla andra. Allt handlar om hur kräsen du är. Är du 25 år och obrydd om att slänga in en säng lite varsomhelst skulle jag absolut vänta. Är du kinkig med ditt boende och kanske ser 1 lgh per halvår inom din budget som du verkligen gillar skulle jag inte vänta om en sådan lgh dök upp.

Med 1% ränta är ju andrahandshyra på 15k saftig att bära men nu är det andra tider.
Senast redigerad av flanders 2022-10-12 kl. 08:43.
Citera
2022-10-12, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Enda trösten är regimskiftet i Sverige, men det kommer inte fungera särskilt länge med liberaler som obstruerar.

Varför skulle bytet från en socialdemokratisk regering till en annan socialdemokratisk regering göra någon skillnad alls? Är du så naiv att du tror att det är någon skillnad mellan M och S? Den enda skillnadne är väl att M vill ha 52% skattetryck medan S vill ha 53%, typ.

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det blir inga klipp, glöm det. Vad får du pröjsa för en andrahandslägenhet i Stockholm? 15000kr?

Det kostar ju knappast så mycket mindre att ha en BR i Stockholm, lägg till lite värdeminskning på det så har du lätt en boendekostnad på 30k för en BR.
Citera
2022-10-12, 09:23
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Det är bara kolla på husmask.se hur set ser ut:
1. Priserna i innerstaden har gått från 115 / m2 närmar sig nu 90 / m2
2. Spread från listpris har gått från 15% över, närmar sig nu 0%
3. Antalet avslut har minskat med uppskattningsvis 30%.

Om inte något sker kommer antalet objekt ute på marknaden bara att öka, antalet köpare ligger på miniminivå då alla vill sitta lugnt i båten, och vill de köpa så kan de få till billigare pris. Om denna nedgång ska brytas måste något fundamentalt positivt ske, sänkt inflation, sänkta räntor... slopat amorteringskrav kan eventuellt ge en snabb positiv impuls, men jag är osäker på hur mycket det påverkar.

Min största farhåga är att inflationen tar ytterligare fart eller biter sig fast.
Då behöver räntorna upp ytterligare, från förväntad styrränta 2,75 i feb till kanske 3-4 på ett halvårs sikt.
Min farhåga är att då kommer nästa effekt, företag börjar gå dåligt och börjar säga upp folk. Då kommer en våg till på bostadsmarknaden av folk som desperat behöver sälja för att de inte har råd att betala månatliga kostnader.
Detta leder oundvikligen till att företagen behöver säga upp folk och då är min farhåga ett faktum.
Då tror jag att det kommer bli svårt att sälja även 20% under denna nivå, då pratar vi innerstadspriser på i snitt under 80/m2, vilket motsvarar 2015 nivå.

Kungsholmen och Södermalm snittar runt 95k (toppade i våras på runt 110k), Norrmalm 100k (125k), Vasastan 110k (125k) och Östermalm 125k (145k). Man ska komma ihåg att varje stadsdel har billigare och dyrare områden - jag vet inte om försäljningen är fördelat lika som tidigare eller om det har förändrats. Försäljningsvolymerna är ungefär 2/3 av föregående år, däremot har utbudet ökat ca 30-40% detta år. Runt 50-60% blir sålt nu, jämfört med ca 90% tidigare.

Har jättesvårt att se att det blir ett slopat amorteringskrav, man borde ha lärt sig nu från våren 2020. Även om vi, som du säger, knappast skulle se samma uppgångsrally igen till om det ändå händer.

Både pågående inflation och en eventuell lågkonjunktur torde leda till lägre bostadspriser, ser ingen uppsida på kortare sikt.

Sverige har en av de lägsta statsskulderna som andel av BNP i västvärlden. Det borde absolut vara gynnsamt i en tid när lånen har blivit dyrare. Dags för politikerna att se till att Sverige kommer ut starkt på lång sikt. https://tradingeconomics.com/country-list/government-debt-to-gdp
Citera
2022-10-12, 09:23
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Arbetsmarknaden står fortsatt stark i alla fall. Sannolikt långt viktigare än räntorna för bostadspriserna när allt kommer kring. Med en lön kan man betala för sig.

I vanlig ordning har man jobb idag om man kan svenska och har gått ut gymnasiet. Inga varsel på himlen heller… Än så länge. https://tt.omni.se/fa-krisspar-pa-arbetsmarknaden/a/ab7gy4

Citat:
Alla pratar om den ekonomiska krisen. Men på jobbmarknaden syns ännu bara få spår.

Fast med förstoringsglas går det att se tecken på att en vändning är nära.

[..]

Varslen om uppsägningar ligger dock på låga nivåer, 1 900 i september jämfört med nästan 3 000 i augusti.

Nog för att krigsvintern är på ingång men det är ju ungefär nu varslen borde komma kan man tycka.
Citera
2022-10-12, 09:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-vasastan-stockholms-kommun-ynglingagatan-27,-5tr-accepterat-pris-6625416795805674055

39K/m2 i Vasastan.
Måste blivit fel någonstans, någon som vet?

Ja, det är väl lånet eller kontantinsatsen som loggats in som slutpris.
Citera
2022-10-12, 09:52
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Arbetsmarknaden står fortsatt stark i alla fall. Sannolikt långt viktigare än räntorna för bostadspriserna när allt kommer kring. Med en lön kan man betala för sig.

Inget bra tecken om vi ska lyckas få ner inflationen.
Citera
2022-10-12, 10:03
Medlem
Tittar på en kåk nu. Säljarna är 29 och var alltså 27 när de köpte. Köpeskilling långt över 10msek. 75% belåningsgrad. Ska skilja sig.

Med dagens marknadspriser får de nätt och jämnt nog för att betala sina lån. Sen blir det att skaffa separata boenden med 100-200k per skalle i insats. Detta är väldigt ovanligt när man tittar i Stockholm men ändå intressant att se vart det hamnar.

Att sitta kvar i 5-10 år och vänta ut marknaden blir lite stökigt.
Citera
2022-10-12, 10:19
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tittar på en kåk nu. Säljarna är 29 och var alltså 27 när de köpte. Köpeskilling långt över 10msek. 75% belåningsgrad. Ska skilja sig.

Jesus. Då hade de i alla fall inga dåliga löner för åldern med tanke på 7,5 MSEK+ i beviljat lån.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-10-12 kl. 10:22.
Citera
2022-10-12, 10:26
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Instämmer i ditt scenario. Se extremt dystert ut framöver, Alla parametrar talar för kraftigt sjunkande bostadspriser närmaste åren . Bara spåmän med noll koll på omvärldsanalys tror på motsatsen. Tex Henrik Mitelman på DI. Vad som kan ev kan ge en boost på den positiva sidan är en snabb lösning på ryssarnas anfallskrig i Ukraina. Men det känns inte troligt.

Sen har vi redan en bobbubla vilket gör saken värre för svensk del.

Nu gäller det för nya bostadsköpare att nånstans tajma botten. Men det är långt kvar innan vi är där.
Citera
2022-10-12, 10:33
Medlem
Citat:
Det är inte svårt att få tag på lägenhet i andrahand om du betalar. Som nämnt här i tråden kan man räkna med 13-16 k per månad om du vill bo ganska centralt.
Vad kostar en 2a att äga? Avgift 3000, ränta på lån för 3msek (ränta 3-4%) 5-8 k per månad.
Så 9-12k inklusive underhåll.
Och som nämndes av tidigare skribent, värdeminskning på 10% ett halvår framåt så har du torskat 350 k på en sådan lägenhet.
Min uppfattning är att det är mycket intresse även för de priserna, det är ju standardpris för alla lägenheter även långt utanför Stockholm tex Haninge eller liknande.

Jag kan dock ha fel då jag själv inte hyrt eller försökt hyra nåt i andra hand men om man kollar i grupperna från Facebook är det uppenbart att alla lägenheter får flera intresserade även om det är ockerpris och långt från centrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in