Citat:
Ursprungligen postat av
Eatmyshorts
Det är bara kolla på husmask.se hur set ser ut:
1. Priserna i innerstaden har gått från 115 / m2 närmar sig nu 90 / m2
2. Spread från listpris har gått från 15% över, närmar sig nu 0%
3. Antalet avslut har minskat med uppskattningsvis 30%.
Om inte något sker kommer antalet objekt ute på marknaden bara att öka, antalet köpare ligger på miniminivå då alla vill sitta lugnt i båten, och vill de köpa så kan de få till billigare pris. Om denna nedgång ska brytas måste något fundamentalt positivt ske, sänkt inflation, sänkta räntor... slopat amorteringskrav kan eventuellt ge en snabb positiv impuls, men jag är osäker på hur mycket det påverkar.
Min största farhåga är att inflationen tar ytterligare fart eller biter sig fast.
Då behöver räntorna upp ytterligare, från förväntad styrränta 2,75 i feb till kanske 3-4 på ett halvårs sikt.
Min farhåga är att då kommer nästa effekt, företag börjar gå dåligt och börjar säga upp folk. Då kommer en våg till på bostadsmarknaden av folk som desperat behöver sälja för att de inte har råd att betala månatliga kostnader.
Varför skulle det hända? Jo:
- Företag får ökade energikostnader.
- Företag får högre räntekostnader.
- Efterfrågan på varor minskar pga ökade priser.
Detta leder oundvikligen till att företagen behöver säga upp folk och då är min farhåga ett faktum.
Då tror jag att det kommer bli svårt att sälja även 20% under denna nivå, då pratar vi innerstadspriser på i snitt under 80/m2, vilket motsvarar 2015 nivå.
Öppen fråga: Något som talar i mot detta? Utöver slopat amorteringskrav.
Kungsholmen och Södermalm snittar runt 95k (toppade i våras på runt 110k), Norrmalm 100k (125k), Vasastan 110k (125k) och Östermalm 125k (145k). Man ska komma ihåg att varje stadsdel har billigare och dyrare områden - jag vet inte om försäljningen är fördelat lika som tidigare eller om det har förändrats. Försäljningsvolymerna är ungefär 2/3 av föregående år, däremot har utbudet ökat ca 30-40% detta år. Runt 50-60% blir sålt nu, jämfört med ca 90% tidigare.
Har jättesvårt att se att det blir ett slopat amorteringskrav, man borde ha lärt sig nu från våren 2020. Även om vi, som du säger, knappast skulle se samma uppgångsrally igen till om det ändå händer.
Både pågående inflation och en eventuell lågkonjunktur torde leda till lägre bostadspriser, ser ingen uppsida på kortare sikt.
Sverige har en av de lägsta statsskulderna som andel av BNP i västvärlden. Det borde absolut vara gynnsamt i en tid när lånen har blivit dyrare. Dags för politikerna att se till att Sverige kommer ut starkt på lång sikt.
https://tradingeconomics.com/country-list/government-debt-to-gdp