Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
Om inte udda så åtminstone ovanlig.
Men i praktik är det ingen skillnad för hyresgästen oavsett metod.
I detta förhandlar Wallenstam om elpriset och ålägger hyresgästen att ta det.
I andra fall sitter hyresgästen själv på avtalet och i de fall kunder har tecknat avtal sista månaderna och framåt handlar det ju om ca detta pris på 3:- / kWh, givet samma nätområde, SE3.
Detsamma gäller ju hyresgäster i övriga Sverige, om man sitter på eget avtal, vilket såklart majoritet gör.
Ska du teckna ett avtal till din lägenhet imorgon för SE4 har det såklart gått upp med hundratals, eller tusentals, procent, mot ditt eventuellt tidigare avtal du tecknade för ett år sen.
Precis som för Wallenstams hyresgäster.
Historiskt har Wallenstam sannolikt kunnat erbjuda bättre elpris än för hyresgäster som ordnar själva, då man som stort fastighetsbolag upphandlar stora mängder. Gäller ju av naturliga orsaker inte nu då spelplanen ser annorlunda ut.
Ja, visst, alla påverkas förr eller senare av högre elpriser, mer eller mindre. Hur länge de nu håller i sig. Själv har jag bundet lågt elpris i fem år, två år kvar, på Wallenstams nuvarande nivå. Eftersom jag har kallhyra planerar jag att flytta om elpriserna håller i sig, och helst då till lägenhet som har annan uppvärmningsform än direktverkande el, med eller utan kallhyra. Min poäng var dock att Wallenstams hyresgäster påverkas på ett väldigt speciellt sätt, bortom deras kontroll.