2022-10-12, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Intressant kalkyl och resonemang. Vad gjorde du med vinsten?
Han köpte braj
Citera
2022-10-12, 07:47
Medlem
Det är kul när man hör bortskämda snorungar som fick sin lägenhet från sina föräldrar stoltsera med sin briljans 😁
Var och hälsade på en kompis i ett nybyggt område och det såg ut som rena ghettot i soprum och annat.
Folk hade ravefest på vardagarna.. härligt boende.
Citera
2022-10-12, 07:52
Hr contra br blir mest intressant beroende på läget, bor du i en br kartongputshus med balkongen 30 m framför nästa putshus, knappt nån sol,asfaltomgivning, med en blandning av pk och nysvenskar. Eller i en hr med utsikt, grönska och lugn o trygg närmiljö ..så är givetvis hr bättre. För övrigt så är det ju bara säga upp kontraktet om man ej vill bo hos Wallenstam. Lite kymigare sälja br pga avgiftshöjningar i nuläget.
Citera
2022-10-12, 08:05
Medlem
Snyggt jobbat att förhandla fram ett nytt fastprisavtal när det är som allra dyrast. Varför gjorde man inte det i våras?
Citera
2022-10-12, 08:14
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Snyggt jobbat att förhandla fram ett nytt fastprisavtal när det är som allra dyrast. Varför gjorde man inte det i våras?

Priset är fortfarande långt under vad enskild kan förhandla fram, kan nog vara ganska nöjd med 3kr kwhatten
Citera
2022-10-12, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Om inte udda så åtminstone ovanlig.
Men i praktik är det ingen skillnad för hyresgästen oavsett metod.
I detta förhandlar Wallenstam om elpriset och ålägger hyresgästen att ta det.
I andra fall sitter hyresgästen själv på avtalet och i de fall kunder har tecknat avtal sista månaderna och framåt handlar det ju om ca detta pris på 3:- / kWh, givet samma nätområde, SE3.

Detsamma gäller ju hyresgäster i övriga Sverige, om man sitter på eget avtal, vilket såklart majoritet gör.
Ska du teckna ett avtal till din lägenhet imorgon för SE4 har det såklart gått upp med hundratals, eller tusentals, procent, mot ditt eventuellt tidigare avtal du tecknade för ett år sen.
Precis som för Wallenstams hyresgäster.

Historiskt har Wallenstam sannolikt kunnat erbjuda bättre elpris än för hyresgäster som ordnar själva, då man som stort fastighetsbolag upphandlar stora mängder. Gäller ju av naturliga orsaker inte nu då spelplanen ser annorlunda ut.
Ja, visst, alla påverkas förr eller senare av högre elpriser, mer eller mindre. Hur länge de nu håller i sig. Själv har jag bundet lågt elpris i fem år, två år kvar, på Wallenstams nuvarande nivå. Eftersom jag har kallhyra planerar jag att flytta om elpriserna håller i sig, och helst då till lägenhet som har annan uppvärmningsform än direktverkande el, med eller utan kallhyra. Min poäng var dock att Wallenstams hyresgäster påverkas på ett väldigt speciellt sätt, bortom deras kontroll.
Citera
2022-10-12, 08:17
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Hyresrätt behöver ju inte vara en superdålig affär förutsatt man bor billigt i hyra och investerar mellanskillnaden.

Men de vanliga är väl med folk som bor i hyresrätter för 12-14k och investerar inte en krona, de är ekonomiskt självmord.

Det gäller oavsett boendeform. I synnerhet om du bor i kåk. Men ja snittet bland hyresgäster är nog lågt sparande och ännu färre som investerar. Fördel för oss som gör det dock för det är med hjälp av "fattiga" hyresgäster som vi kan behålla låga hyror
Citera
2022-10-12, 08:18
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Priset är fortfarande långt under vad enskild kan förhandla fram, kan nog vara ganska nöjd med 3kr kwhatten

...och tror dom ligger kvar på 40 öre fram till nästa år. Så det får man ju också ha i tankarna
Citera
2022-10-12, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Därför att avtalet gäller för hela detta året, vad jag kan förstå.

Citat:
Detta året har hyresgästerna haft ett elpris på 40 öre per kilowattimme, som kommer att höjas vid årsskiftet.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...-hyresgasterna
Citera
2022-10-12, 08:23
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
...och tror dom ligger kvar på 40 öre fram till nästa år. Så det får man ju också ha i tankarna

Ja till årsskiftet som jag förstår det
Citera
2022-10-12, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homo-fil
Jaha.

Har bott i ett wallenstam hus i fjorton år.

Jag betalar min egen elräkning.

Förstår ni hur detta fungerar? Du betalar inte för el till din hyresvärd.

Idioter.
Apropå idioter, känner du till att Wallenstam har fler hus än det du bor i?
https://kundforum.wallenstam.se/org/...el-och-vatten/
Citera
2022-10-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homo-fil
Jaha.

Har bott i ett wallenstam hus i fjorton år.

Jag betalar min egen elräkning.

Förstår ni hur detta fungerar? Du betalar inte för el till din hyresvärd.

Idioter.
Det är väl ingen som påstått att du betalar till värden.

Men värden förhandlar åt dig.

Det störiga är väl att du inte kan välja elhandelsbolag själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in