2022-10-12, 05:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asploevet
Sanktionerna som skulle "knäcka" putin står nu de fattigaste för och de rika skrattar sig rikare hela vägen till banken.

"När blod flyter på gatorna....."

Svensken är alltid en idiot. Han borde låta sig hetsas mindre av massmedia.
Citera
2022-10-12, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Vad ska vi kommentera? Hur vår hävstångsfastighet inte kraschar i värde eller hur vi inte kommer få en fördubblad brfavgift/tredubblade utgifter för villan? Det säger sig ju självt att vi mår hur bra som helst!
Inget fel att bo i hyres - du kan släppa den och gå när du vill, du behöver inte kunna eller lära dig något om bygg och fix, du slipper spekulera om vinst.

Det passar vissa hela livet och andra delar av livet.

MEN fördelarna kommer med en kostnad. Det är det dyraste sättet att bo. Om man ska bo länge är borätt eller ägande oslagbart.
Citera
2022-10-12, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Fast pris? I artikeln stod det rörligt? Eller tog bindningstiden slut precis, kanske.
Det är fast pris, ettåriga avtal per kalenderår.

Grejen med hyresrätt är väl just att "den sortens kunder" generellt gillar och behöver fasta kända kostnader.

Kan tänka mig det ramaskri som skulle uppstå om hyran åkte upp och ner månad för månad...
Citera
2022-10-12, 06:26
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Inget fel att bo i hyres - du kan släppa den och gå när du vill, du behöver inte kunna eller lära dig något om bygg och fix, du slipper spekulera om vinst.

Det passar vissa hela livet och andra delar av livet.

MEN fördelarna kommer med en kostnad. Det är det dyraste sättet att bo. Om man ska bo länge är borätt eller ägande oslagbart.

Vi pratar eventuellt om tusenlappar per år dock. Eventuellt för du vet inte öht vad ditt hus kommer kosta dig. Och brf är ju galet, du äger det inte fullt ut och står i risk pga alla grannar och beslut som inte tas av din enbart. Du binder kapital som du inte kan få att utvecklas mer än hoppet att någon ska köpa din bostad dyrare, vilket naturligtvis kan ske men det är inte gratis. Idiotköpen senaste 10 åren speglar inte en normal marknad så den här prisuppgången som varit senaste 10 åren ska man inte se som normalt och kommer antagligen inte ske igen innan 2070
Citera
2022-10-12, 06:27
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Grattis till dina hyresrätt som du betalar till din hyresvärd så han kan glida runt i sin Porsche Cayenne. Min brf har rasat i värde från 5 millar till 4.5 millar senaste månaderna så hur ska jag överleva? Ja det blir till o leta pantburkar 😉 När jag sålde min första brf så blev vinsten precis som att jag bott gratis i den i 10 år. Kan du göra det med hyresrätten? 🤭

Jag kan också köpa porsche men jag har mina pengar på börsen, som jag kan sälja när som helst om jag vill.. kan du?

Din bostad har alltså gått ner 500 000 innan skiten ens har träffat fläkten? Om 2 år kanske du får den såld för 3 miljoner

Du köpte ju din nya brf till överpris så hur kan du säga att du bott gratis? För ni lånetorskar måste väl ändå ha kommit till insikt att ni köpt övervärderat, ni måste väl ändå ha kommit till den insikten?
Senast redigerad av Klaisan 2022-10-12 kl. 07:20.
Citera
2022-10-12, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Svensken är alltid en idiot. Han borde låta sig hetsas mindre av massmedia.

Dagens sanning.

Vilket jag dessutom tidigare (glädjande nog) sett att du bidragit med.
Det börjar bli en bristvara på forumet.
Citera
2022-10-12, 06:48
Medlem
Homo-fils avatar
Jaha.

Har bott i ett wallenstam hus i fjorton år.

Jag betalar min egen elräkning.

Förstår ni hur detta fungerar? Du betalar inte för el till din hyresvärd.

Idioter.
Citera
2022-10-12, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Grattis alla hyresgäster som bor hos Wallenstam. from årskiftet höjs elpriserna med 650 % för er.

https://www.gp.se/ekonomi/wallenstam...ent-1.82961732

så hur ser räkenskaperna ut för wallenstam?

Wallenstams resultat upp 11% första halvåret 2021

https://www.fastighetsvarlden.se/not...gsresultat-11/

Wallenstam ökade förvaltningsresultatet i fjärde kvartalet 2021 (uppdatering)

https://fastighetstidningen.se/walle...t-uppdatering/

Har hyresrätten någon möjlighet att spara? eller skicka sina kostnader vidare till någon annan?
Deras hyror e ju redan svindyra! Grattis 😅
Citera
2022-10-12, 07:09
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
När jag sålde min första brf så blev vinsten precis som att jag bott gratis i den i 10 år. Kan du göra det med hyresrätten? 🤭

Intressant kalkyl och resonemang. Vad gjorde du med vinsten?
Citera
2022-10-12, 07:21
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Intressant kalkyl och resonemang. Vad gjorde du med vinsten?

Användes som hävstång i en dyrare bostad
Citera
2022-10-12, 07:24
Medlem
Cameltotems avatar
Hyresrätt behöver ju inte vara en superdålig affär förutsatt man bor billigt i hyra och investerar mellanskillnaden.

Men de vanliga är väl med folk som bor i hyresrätter för 12-14k och investerar inte en krona, de är ekonomiskt självmord.
Citera
2022-10-12, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
300 öre kWh är vad man får betala nu. Kollade precis vattenfall fastpris ett år så ligger det på runt 500 öre kWh i södra samma region.

Så de tjänar faktiskt på detta då även rörligt låg på strax över 300 öre kWh.

Fattar inte varför folk gnäller?

Iofs de hade 40 öre innan och det är ju sjukt lågt pris i dagsläget att ha!

Själv har jag både tvättmaskinen och torktumlare samt extra frys i min trea men betalar max 1000 kr och en hyra på 5500 för mina 92 kvm.

Så nä, husägare är de stora förlorarna
.

Du kan ju försöka vända och vrida det till din egen fördel att du skulle vara någon sorts vinnare i en hyresrätt.
Men faktum är att även om vi skulle sälja huset med förlust om 30-50 år när vi checkar in på ålderdomshemmet så har vår livskvalitet varit avsevärt mycket högre än om vi skulle bott i en lägenhet, vare sig det är BR eller HR.

Jag växte upp i förorten, levt hela mitt liv i lägenheter men känslan att vakna upp och somna i sin egen borg är värd att leva på makaroner och falukorv dagligen året om.

(Nu tvivlar jag på att vi någonsin kommer behöva sälja till förlust då människor kommer alltid vilja leva i sin egen borg, men jag försökte bara visa ödmjukhet vilket jag suger på)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in