2022-10-12, 00:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
En utmaning är det säkert men just vanlig 155mm artilleriammunition används av väldigt många länder i världen som också har egen produktion. Jag tror, utan att ha kollat upp, att alla dessa fabriker har en tillräcklig överkapacitet för att hålla lilla Ukraina med ammunition en lång tid framöver. Det handlar nog bara om lite diplomatisk magi.

Exempelvis så diskuterades det om Sydkorea kunde förse Kanada med 100 000st granater för några månader sedan när Kanada skänkte en del av sitt lager till Ukraina. Hur många granater varje land i väst har i sina lager är nog en väl bevarad statshemlighet och ingenting som går att kolla upp bara sådär.
https://www.armyrecognition.com/defense_news_may_2022_global_security_army_industr y/south_korea_considers_155mm_shell_exports_to_repla ce_canadian_rounds_sent_to_ukraine.html

Det finns oändlig kapacitet för "dum 155mm ammunition". Det är dock inte det vi eftersträvar, men behövs det så finns det!
Citera
2022-10-12, 00:20
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramss
Var kommer uppgifterna om luftvärnsprojektiler ifrån?
Tycker det låter mer rimligt att ukrainas luftvärn träffat egna mål av misstag.

Googla " kalibr" istället och " S300" och fråga dig vad poängen är med att använda dessa mot markmål så förstår du nog lite mer . Blir ganska dyra kinapuffar med bra mindre verkan och träffsäkerhet

Plus då att de fick lite nya ovänner Andra länder gillar nämligen inte att man använder deras luftrum utan lov .

En hint det är inte Ukraina som använder dom .
Och jo Ukraina har luftvärn och efter denna fadäsen från Rysslands sida får Ukraina nu världens bästa luftvärn Så nu får Ryssland ännu mindre att säga till om
Citera
2022-10-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Många (de flesta) som är emot kriget i Ukraina är också motståndare till den nymarxism som EU och USA vill sprida till resten av världen.
Dvs. Globalism, LBTQ+, BLM, anti-polis osv osv.
Ryssland vill inte utsättas för det.
Jag undrar vad det finns för tankar kring västvärldens vurm för nymarxismen och kriget mellan NATO och Ryssland.
Alla är mot kriget i Ukraina förutom Ryssland som verkar älska det trots att de förlorar.
Citera
2022-10-12, 00:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Zelenskyj och Putin kommer delta i G20-mötet. Det rapporterar UNIAN

Det kommer spåra ur, känner jag på mig

Stoppa den shit-showen innan den påbörjas! Finns inget gott i det. Båda två kan stanna hemma.
Citera
2022-10-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Stoppa den shit-showen innan den påbörjas! Finns inget gott i det. Båda två kan stanna hemma.

Ja visst, stoppa all möjlighet till dialog...
Citera
2022-10-12, 00:28
Medlem
JymdKjams avatar
Leverans av tyskt luftvärn är nu på G!

https://www.spiegel.de/wissenschaft/technik/flugabwehrwaffe-iris-t-wie-der-westen-die-luftverteidigung-unterstuetzen-kann-a-66eaca94-88a3-46fe-9 f7c-4bfda7c8bdfa
Senast redigerad av JymdKjam 2022-10-12 kl. 00:33.
Citera
2022-10-12, 00:31
Medlem
raskenss avatar
Ett gäng soldater som blev mobiliserade för 11 dar sen. 3 mag fick dom att öva med. Nu är dom vid fronten för att bli gödsel om några veckor. Dom som överlever kommer nog inte skicka några grattiskort till Putin sen.

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1579701222269161473?t=03ZMh4vwFCa82K-gDh_cCQ&s=19
Citera
2022-10-12, 00:33
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Nu finns det bluddrare i tråden som påstår att det inte finns (eller att piss-ryzzland inte har) "taktiska" kärnvapen. FOI påstår annorlunda men vad anser du?

Jag vet inte mycket men har i dagarna intervjuat en professor i tillämpad kärnfysik om detta. Enligt honom är för det första kärnvapen stabila vapen, uranium-235 har en halveringstid på 700 miljoner år och plutonium-239 på 24 000 år. Så idén att ryska kärnvapen generellt förfallit på samma sätt som den konventionella armén är jag rädd att vi nog får släppa. Vanlig TNT kräver i princip mer underhåll än kärnvapen om vi bara pratar om att de ska explodera.

Problemet är tritium med en halveringstid på tolv år men allt tyder på att ryssarna har gott om tritum faktiskt (som man ständigt måste fylla på). Det är snarare USA som har problem här. Tritium kan nämligen produceras av vanliga civila kärnkraftverk och i Ryssland har man inte problemet med separation av civilt och militärt. Jag har inte researchat in mig på resten ännu men googlade mig fram till att Ryssland dessutom verkar ha särskilda reaktorer som enbart framställer tritium medan USA hade en i Savannah som man lade ned 1988. Det är ett skäl till att USA inte har något emot nedrustning från 80-talets "förstöra hela världen flera gånger om"-nivåer, att man kan använda tritium från nedrustade kärnvapen till att fylla på de som fortfarande är aktiva.

När det gäller den senaste tidens utveckling på kärnvapenfronten med mindre taktiska kärnvapen istället för stora strategiska som satsar på massiva dödstal så lärde han mig att behovet av kärnvapentester försvann på 1990-talet när datorer blev tillräckligt kraftiga för att kunna simulera dem. Anledningen till att Frankrike genomförde de där omdebatterade testen i slutet av 90-talet som fick alla att bojkotta franska viner några månader var att de inte kalibrerat sina program tillräckligt för att kunna simulera kärnvapentester. Man behövde göra några till och dessa gjorde man alldeles oavsett om DN-läsarna bojkottade franska viner ett tag.

Vad har detta med Ryssland att göra? Jo, Ryssland hade inga som helst problem med att införa det totalstopp för kärnvapenprover som infördes vid den här tiden på USA:s initiativ (eftersom USA inte behövde testa längre). Det bör rimligtvis betyda att Ryssland har samma förmåga som USA att simulera kärnvapentest. Man kan vidare anta att Ryssland lyckats följa USA i utvecklingen av taktiska kärnvapen utifrån detta.

Det är möjligt att jag har missförstått detaljer här, och om någon mera kunnig finns i tråden så får denne gärna rätta, det är ju det vi är här för.
Senast redigerad av schipperke77 2022-10-12 kl. 00:35.
Citera
2022-10-12, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Jag vet inte mycket men har i dagarna intervjuat en professor i tillämpad kärnfysik om detta. Enligt honom är för det första kärnvapen stabila vapen, uranium-235 har en halveringstid på 700 miljoner år och plutonium-239 på 24 000 år. Så idén att ryska kärnvapen generellt förfallit på samma sätt som den konventionella armén är jag rädd att vi nog får släppa. Vanlig TNT kräver i princip mer underhåll än kärnvapen om vi bara pratar om att de ska explodera.

Problemet är tritium med en halveringstid på tolv år men allt tyder på att ryssarna har gott om tritum faktiskt (som man ständigt måste fylla på). Det är snarare USA som har problem här. Tritium kan nämligen produceras av vanliga civila kärnkraftverk och i Ryssland har man inte problemet med separation av civilt och militärt. Jag har inte researchat in mig på resten ännu men googlade mig fram till att Ryssland dessutom verkar ha särskilda reaktorer som enbart framställer tritium medan USA hade en i Savannah som man lade ned 1988. Det är ett skäl till att USA inte har något emot nedrustning från 80-talets "förstöra hela världen flera gånger om"-nivåer, att man kan använda tritium från nedrustade kärnvapen till att fylla på de som fortfarande är aktiva.

När det gäller den senaste tidens utveckling på kärnvapenfronten med mindre taktiska kärnvapen istället för stora strategiska som satsar på massiva dödstal så lärde han mig att behovet av kärnvapentester försvann på 1990-talet när datorer blev tillräckligt kraftiga för att kunna simulera dem. Anledningen till att Frankrike genomförde de där omdebatterade testen i slutet av 90-talet som fick alla att bojkotta franska viner några månader var att de inte kalibrerat sina program tillräckligt för att kunna simulera kärnvapentester. Man behövde göra några till och dessa gjorde man alldeles oavsett om DN-läsarna bojkottade franska viner ett tag.

Vad har detta med Ryssland att göra? Jo, Ryssland hade inga som helst problem med att införa det totalstopp för kärnvapenprover som infördes vid den här tiden på USA:s initiativ (eftersom USA inte behövde testa längre). Det bör rimligtvis betyda att Ryssland har samma förmåga som USA att simulera kärnvapentest. Man kan vidare anta att Ryssland lyckats följa USA i utvecklingen av taktiska kärnvapen utifrån detta.

Det är möjligt att jag har missförstått detaljer här, och om någon mera kunnig finns i tråden så får denne gärna rätta, det är ju det vi är här för.

Köper detta resonemang, även om jag ställer mig lite tveksam till vapensystem som inte är testade fullt ut.

Men grundfrågan var; Har piss-ryzzarna taktiska kärnvapen? Finns det taktiska ryzzka kärnvapen? Eller är det gamla lik från 50-talet som ska transporteras flera hundra mil för att träffa?
Citera
2022-10-12, 00:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Kan de inte köra typ en envig i form av en femkamp där, och se vem som vinner? Tex brottas med bar överkropp (fördel Putin?), ishockeymatch (fördel Putin?), vitsbattle (fördel Zelensky?), retorik, (fördel Zelensky?) och nåt mer? Så slipper fler dö. Kanske blir svårt hitta neutrala domare dock men kanske Xi Jinping, Joe Biden och en till lite mer neutral? Vore kul se i alla fall ...

Envig låter bra, men då blir det Klitschko mot Putin. Vladimir är för gammal.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ett gäng soldater som blev mobiliserade för 11 dar sen. 3 mag fick dom att öva med. Nu är dom vid fronten för att bli gödsel om några veckor. Dom som överlever kommer nog inte skicka några grattiskort till Putin sen.

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1579701222269161473?t=03ZMh4vwFCa82K-gDh_cCQ&s=19

Nä.

Årets julklappsutdelning är nog inställd i en hel del piss-ryzzka lägenheter.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Hur har de nyrekryterade transporterats till fronten o i hur stora grupper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in