2022-10-11, 15:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
"Chefen för regeringens kommunikationscenter (elektronisk underrättelsetjänst) i Storbritannien, Jeremy Fleming, sa att Ryska federationen fortfarande har "djupa lager" av vapen. Detta rapporterar tidningen "BBC" (BBC)."
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Men du glömde visst att han även sa detta:
"We know - and Russian commanders on the ground know - that their supplies and munitions are running out,"
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
"Russia's military machine can launch weapons, it has deep stocks and expertise. And yet, it is very broadly stretched in Ukraine." https://www.bbc.com/news/uk-63207771

Jag undrar var noll-nivån går för Moskva? Dvs då när de inte kan undvara ett enda vapen till, för Ukraina.

1. Är det vid absolut noll, dvs när alla vapen är helt slut?

2. Eller är det då när Rysslands övriga försvar, inkl. gränsförsvaret, börjar bli för svagt?

Jag tror på punkt 2. De kan ju inte skicka allt de har till Ukraina utan måste ju behålla ett betydande försvar även mot den övriga omvärlden. Samt vara beredd på oroligheter längs deras gränser (både innanför och utanför).

Så därför kan de ha kvar betydande resurser, men de vågar inte sätta in dem i Ukraina för att inte bli utan försvar vid andra delar av landet.
Citera
2022-10-11, 15:33
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
I den kliniskt hjärndöda argumentation som råder från Kreml-hörnan angående "historiskt land" och "rättigheter till det" så har vi nära 20K sidor in i denna tråd fortfarande inte fått en enda definition om på och hur gränsdragningar ska göras, och dels försvaras, i detta pungkuleri.

Sett till "logiken" man ögnat över månaderna som passerat så bör Danmark i så fall ha 100 procent rätt till att upprätta en egen våldtäkts- mördar och pedofil-cirkus för att sen älga över öresundsbron och gå full frontal medieval i Skåne på samma sätt som ryssen gör i Ukraina.

Faktum är att Danmarks case utifrån rådande Kreml-argumentation är mer vattentät än ryssens då du sannolikt hittar fler nazister ute på den skånska myllan än i Ukraina medan skåningarna förmodligen genuint de facto vill tillhöra Danmark före Sverige. Vem vill trots allt inte det, liksom. Här behövs inga iscensatta fars-val upprättas.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Men du glömde visst att han även sa detta

"We know - and Russian commanders on the ground know - that their supplies and munitions are running out,"

https://www.bbc.com/news/uk-63207771

PS Jag gissar att att du antingen inte är engelsk eller svensktalade. Samt BBC är ingen tidning.

Från Libanon och länkar allt såsom han tolkar det utan att ens läsa eller försöka vad det är han sprider. Totalt meningslöst att tala med denna arbetslösa Libanes. Hans landsmän i Sverige delar inte hans åsikter och är 1000 ggr. bättre på att läsa och förstå vad de talar om.
Senast redigerad av CanisMinor 2022-10-11 kl. 15:36.
Citera
2022-10-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Zelenskyj och Putin kommer delta i G20-mötet. Det rapporterar UNIAN

Det kommer spåra ur, känner jag på mig

Perfekt läge att hänga putin
Citera
2022-10-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför är det samma sak?

Du kan ju hålla dig neutral utan att argumentera för att köpta Kreml troll nog endå erbjuder ett uns sanning tex, alla dessa ”neutrala” intervjuare och ”intervju offer” skulle ju en neutral betraktare vilja få bekräftade av en tredjepart , innan man ”neutralt” tillstår dem ett ”värde”

Ett rysstroll tycker ju inte det…

att plocka rysstrollerier ur sin kontext är ju även det ett bra exempel . Tex högerextremism i ukrainskt ledarskikt. Under en tid av initial rysk invasion (veckor till ett par månader) följt av än mer eller mindre total utröstning av högernationalistiska partier 2014.

Det finns många exempel som skiljer en neutral från ett rysstroll.
Citera
2022-10-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag undrar var noll-nivån går för Moskva? Dvs då när de inte kan undvara ett enda vapen till, för Ukraina.

1. Är det vid absolut noll, dvs när alla vapen är helt slut?

2. Eller är det då när Rysslands övriga försvar, inkl. gränsförsvaret, börjar bli för svagt?

Jag tror på punkt 2. De kan ju inte skicka allt de har till Ukraina utan måste ju behålla ett betydande försvar även mot den övriga omvärlden. Samt vara beredd på oroligheter längs deras gränser (både innanför och utanför).

Så därför kan de ha kvar betydande resurser, men de vågar inte sätta in dem i Ukraina för att inte bli utan försvar vid andra delar av landet.

Det stora hotet är inte militära invasioner utan en upplösning av Ryssland, där regionerna slutar sammarbet med varandra. Det andra hotet är demografiskt, speciellt nära Kina. Det växer upp Chinatowns i varje rysk stad i södra Siberien. Kina kommer ekonomiskt svälja dessa områden.

Hur mycket vapen Ryssland har är svårt att säga. Uppenbart har de problem. De åker till Vitryssland och hämtar, De får av NK och Iran. Men det är inte konstigt att det uppstår brister. Det gör det i alla krig. Frågan är om Ryssland kan ställa om produktionen? Jag vet faktiskt inte.
Citera
2022-10-11, 15:39
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Dela upp skitlandet Ukraina. Det är ett nav för människohandel och pengatvätt samt olaglig forskning på biologiska vapen. Vart tror ni alla miljoner hamnar? Inte är det hjälp till lokalbefolkningen. Varför slåss man så hårt i Väst för att behålla kontrollen över ett land som inte har någon anknytning till Europa?

Putin är kanske ingen Ghandi men han och Ryssland är inte vår verkliga fiende. Vår verkliga fiende sitter i Bryssel och i Rosenbad. Köpta politiker som ägs av bankfamiljerna som reser fritt mellan landsgränser och som inte har någon lojalitet till någon land annat än Israel.

Gör fred med Ryssland. Sanktionerna drabbar bara oss själva.

Det är fint hur du så tydligt sprider rysk propaganda.

Du säger ”gör fred med Ryssland”. Tänk att Ukraina är skogen och Ryssland är skogsbranden som härjar där.
Ska man släcka branden.. eller som här ”göra fred”, behöver man åtgärder som kan förhindra och stoppa branden.

Då måste man ju sätta stopp för Ryssland som här är branden. Eller hur?

Väst kommer och vattenbombar, medans Ryssland envist fortsätter med riktiga bomber.
Då behöver alltså Ryssland lämna Ukraina så de kan bli fred.

Ukraina har fått mer och mer anknytning till EU. Det är ju delvis därför Putin krigar där.
Varför kan han inte bara låta Ukraina vara?
Citera
2022-10-11, 15:40
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Kan de inte köra typ en envig i form av en femkamp där, och se vem som vinner? Tex brottas med bar överkropp (fördel Putin?), ishockeymatch (fördel Putin?), vitsbattle (fördel Zelensky?), retorik, (fördel Zelensky?) och nåt mer? Så slipper fler dö. Kanske blir svårt hitta neutrala domare dock men kanske Xi Jinping, Joe Biden och en till lite mer neutral? Vore kul se i alla fall ...
Citera
2022-10-11, 15:41
Medlem
Citat:

Det kan också tyda på att båda egentligen vill prata med varandra. Sen är frågan om det finns något att prata om.
Citera
2022-10-11, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Specialoperationen fortskrider som planerat, just nu sker planering, mobilisering och omgrupperingar, transport av militärutrustning, nya militärfordon, vapen och militär specialutrustning.

Inom kort kommer den stora offensiven dra igång .

Enligt mina beräkningar faller Kiev innan den 1.februari och flyter allt som det ska så bör hela Ukraina vara befriat till våren.

Sen blir det att fira med dans och fest på Röda Torget

Dela med dig av dina så kallade beräkningar är du snäll
Citera
2022-10-11, 15:47
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Orban talar om att Putin måste förhandla med USA och inte med Ukraina. Detta får man väl hålla med om. Det kan aldrig bli förhandlingar mellan Putin och Zelensky. Hatet är alldeles för stort.
Det viktiga vid förhandlingen är att man aldrig erkänner något som ryskt, inte en kvadratmillimeter av Ukrainsk mark.
Däremot så kan man komma överens om en vapenvila. Då skulle stilleståndslinjen kunna se ut ungefär som idag. Båda sidor lovar att sluta skjuta. Sedan förstärker man gränslinjen.
Detta innebär att Ryssland fortsätter att vara en olaglig ockupant. Sanktionerna kan fortsätta på obestämd tid. Men själva skjutandet upphör. Ryssland får i praktiken en del av Ukraina men de kommer för överskådlig framtid att betraktas som paria internationellt. Jag tror dock inte det är något större problem för Putin. Han tycker nog det är helt okej med en ny järnridå genom Europa. Det ger honom full kontroll över Ryssland så länge han lever.

Det där är väl egentligen en ganska bra idé. Omedelbar vapenvila utefter de rådande fronterna. Putin skulle antagligen gå med på det eftersom han behöver en omedelbar prestigevinst och om han behåller kontrollen över de ockuperade områdena så kan han sälja det till ryssarna som en seger och ett försvar av de ryska landsmännen.

Men eftersom det är en nominell seger för Ryssland kan man kräva mycket i gengäld. Framförallt kommer ju inga sanktioner försvinna. Vilket betyder att Ryssland sakta men säkert kommer att sjunka ned i obetydlighet och aldrig mer vara ett hot mot någon. Detta kan man formulera i stil med att "sanktionerna hävs när östra Ukrainas permanenta status har avgjorts". Vilket betyder att sanktionerna kommer vara kvar för evigt.

Det här borde fortfarande vara ett ganska attraktivt erbjudande för Putin vilket betyder att man kan kräva ytterligare eftergifter. Jag tänker framförallt på skadestånd. Att bara kräva skadestånd rakt av kan bli knivigt men en variant borde vara att Ryssland skruvar på alla gaskranar för fullt och skänker bort gas till Europa. Det är ingen förlust för Ryssland eftersom de ändå bränner upp överskottsgas just nu och för att lura den ryska allmänheten kan man skriva så komplicerade avtal att det aldrig framgår att gasen skänks bort utan att den ryska propagandan kan utmåla det som att Europa kapitulerat och börjat importera rysk gas igen. Pengarna som Europa sparar på detta (tiotals miljarder euro med tidigare gaspriser, antagligen hundratals miljarder euro med nuvarande) kan skänkas oavkortat till Ukraina som på det viset får stora resurser till sin återuppbyggnad.

Oavsett detaljerna så är den generella principen inte fel som grund för en omedelbar vapenvila. Ryssland, den i allt väsentligt svagare parten, får prestige och en väg ut som räddar äran hos landet och framförallt dess president. Västvärlden, den starkare parten, tar på sig en nominell förlust men försäkrar sig om långsiktig hegemoni och relegering av Ryssland till andrarangsnationerna. Ukraina får äta en del ödmjukhetspaj men kan blidkas genom stora mängder skadestånd/bistånd, ett snabbspår in i EU och ett vagt löfte om en odefinierad framtida återförening med sina östra provinser. Jag tror det skulle kunna fungera, särskilt om man kan få med amerikanerna och kineserna ombord (som båda har en del att vinna på det och inte särskilt mycket att förlora).
Citera
2022-10-11, 15:47
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag vet inte hur du ser på saken, men efter att man befriade europa från nazismen 1945 upplevde man flera årtionden av storhet och stolthet, fram till 1991.
Det som hände -91 var en av de största katastroferna i modern tid.
Maktbalansen mellan öst och väst måste återupprättas, därför är den pågående militära specialoperationen så extremt viktig.
Väst verkar inte förstå detta riktigt.

Problemet var väl att storheten och stoltheten bara gällde väst, och i någon mån Ryssland som kanske hade någon storhet och stolthet. Det var därför Sovjet och östpakten föll, för att övriga Sovjet och öststater ville få storhet och stolthet (eller frihet skulle jag säga). Problemet uppstod senare på 2000-talet när Ryssland stoppade demokratiseringen och återföll i diktatur och såg som sin enda chans att åter bli stora och stolta genom att återupprätta sovjetväldet och östpakten så gått det går. Hade de valt demokrati och utveckling istället hade vi och de fått en bra värld.
Citera
2022-10-11, 15:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ok, och jag vet att det är två olika ord och begrepp och har upprepat försökt förklara skillnaden för dig som du inte verkar begripa så jag tar det igen i kortform:

Alliansfri = I fred
Neutral = I krig

I VK2 förklarade sig Sverige neutralt utom avseende Finlands krig. Är det den delen du inte accepterar? Det handlar inte om vad jag bestämmer utan om vad Sveriges regering sa under kriget. Det är svårt både för mig och dig bestämma över det nu. Tröttsamt att du inte bara kan acceptera fakta. Vad är din formella behörighet?

Det du inte fattar är att begreppet som användes var "målsättning". Jag kan förklara med några exempel på vad skillnaden är:

1. En oskuld som har målsättningen att ha sex är fortfarande oskuld.
2. En person med 20k på banken med målsättningen att bli miljonär är fortfarande inte miljonär.

Det som gör att Sverige inte var neutrala under AVK var bl.a. att Sverige samarbetade med både de allierade och Tyskland under AVK samtidigt som Sverige förberedde en försvarsorganisation mot Tyskland och utbildade norska partisaner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in