2022-10-11, 21:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Varenda block du publicerar som inte följer reglerna kommer att underkännas av varenda fullnod i nätverket. Hur mycket du än säger emot detta. Det är så här det är konstruerat. Du blir bara utesluten ur Bitcoin network om du försöker göra så. Det här är en avgörande del av designen för att uppnå ett koncensusnätverk som inte skall gå att ta över.
Om man nu skulle vilja angripa Bitcoin på allvar skulle man inte ha en enda källa, man skulle skapa vad som såg ut som en hel massa oberoende miners utspridda över världen. Är målet att tjäna pengar får man vara subtil i sina manipulationer, är målet bara att krascha valutan kan man vara mer uppenbar. Det spelar då ingen roll om man avslöjas, bara man kan upprepa samma sak flera gånger i rad. Även om det korrigeras efteråt så sjunker förtroendet.
Citat:
Men svårigheten och kostnaden med attacken i sig är det skydd man anser som fullgott.
Det fungerar om ingen hittar på en algoritm som drastiskt sänker tiden för beräkningarna, alternativt ny hårdvara.
2022-10-11, 21:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Det fungerar om ingen hittar på en algoritm som drastiskt sänker tiden för beräkningarna, alternativt ny hårdvara.
Men då är det inte längre Bitcoin, utan en fork som är helt värdelös att attackera. De som kör vidare på den "gamla" algoritmen (dvs typ alla) kommer inte vara påverkade av din attack på forken med den nya helt värdelösa algoritmen som är lätt att attackera.
2022-10-11, 22:09
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Det vore faktiskt kul att ge honom all hash power en stund så får han upptäcka vad som händer när han försöker ändra på reglerna. Det kommer gå väldigt fort för honom att bli utesluten ur Bitcoin network. Inte en enda fullnod vill prata med honom längre. Han har skapat ännu en hard fork. Inte ett enda fragment av hans falska information har accepterats av Bitcoin network som har sin kedja intakt utan hans fiffel och som nu lugnt ignorerar honom.

Sen skulle det bli jobbigt ett tag dock, för ordinarie Bitcoin network står nu utan hash power och alla skriker över att deras transaktioner inte går igenom. Men alla gamla dammiga uträknade ASICs kommer slängas upp igen, för om de bara orkar sig igenom de jobbiga närmaste blocken, så kommer det lätta med fallande difficulty (var 2016:e block) och de som var tidigt ute här är med att dela på rewards ganska så ensamma. Så det finns (likt de flesta delarna i Bitcoin) en morot som hjälper till med incitament för ett återställande av normalläget.

Men nu får det vara nog med osannolika absurda scenarios tror jag.
Och en angripare som först hade mer datorkraft än resten av nätverket skulle helt plötsligt inte kunna göra en ny attack, på de uträknade ASICsen (som den själv borde ha lätt att införskaffa i förberedelse)?

Det är ju uppenbart att Bitcoins säkerhet kommer från datorkraften. Det är hela poängen. Det upprepas av Bitcoins tillskyndare i varje diskussion. Men när man ponerar att en angripare har mer datorkraft (vilket en stat med lätthet skulle kunna skaffa), då möts man direkt av invändningen att det inte spelar någon roll för att säkerheten helt plötsligt inte har något alls att göra med datorkraften.
2022-10-11, 22:25
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Google will accept Bitcoin as payment
https://www.cnbc.com/2022/10/11/google-selects-coinbase-to-take-cloud-payments-with-cryptocurrencies.html

Intressant.
2022-10-11, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Och en angripare som först hade mer datorkraft än resten av nätverket skulle helt plötsligt inte kunna göra en ny attack, på de uträknade ASICsen (som den själv borde ha lätt att införskaffa i förberedelse)?

Det är ju uppenbart att Bitcoins säkerhet kommer från datorkraften. Det är hela poängen. Det upprepas av Bitcoins tillskyndare i varje diskussion. Men när man ponerar att en angripare har mer datorkraft (vilket en stat med lätthet skulle kunna skaffa), då möts man direkt av invändningen att det inte spelar någon roll för att säkerheten helt plötsligt inte har något alls att göra med datorkraften.

Grejen är att man inte kan ändra så mycket trots majoriteten av hashkraften, som Kjellbrel förklarar ovan. T.ex. kan du inte gå bakåt och manipulera tidigare block i kedjan bara för att du har majoriteten av hashkraften. Och du kan definitivt inte ändra omkring godtyckligt i blockkedjan, som KmP verkar tro, ty då blir det ingen blockkedja längre, vilket enkelt upptäcks av vilken nod som helst.

Bitcoin är inte en simpel demokrati med bitcoingrävare som valmanskår. Snarare en republik eller ett imperium med fler än ett maktcentra i balans vilka tillsammans upprätthåller bitcoins regler och bevakar varandras regelföljande.
2022-10-11, 22:37
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Grejen är att man inte kan ändra så mycket trots majoriteten av hashkraften. T.ex. kan du inte gå bakåt och manipulera tidigare block i kedjan bara för att du har majoriteten av hashkraften, som Kjellbrel förklarar ovan. Och du kan definitivt inte ändra omkring godtyckligt i blockkedjan, som KmP verkar tro, ty då blir det ingen blockkedja längre.

Bitcoin är inte en simpel demokrati med bitcoingrävare som valmanskår. Snarare en republik eller ett imperium med fler än ett maktcentra i balans vilka tillsammans upprätthåller bitcoins regler och bevakar varandras regelföljande.
Att man inte kan ändra i kedjan spelar inte så stor roll när man pausat den och krossat förtroendet för den.

Instämmer i att Bitcoin kan liknas vid en republik, men vi kanske har olika åsikter om vilken.
2022-10-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
I Bitcoins värld är 10 år lång tid. Om Bitcoin inte har en utökad roadmap inom 10 år betyder det nog att vi ersatt det med något. Det är ändå 2(?) halvenings av minskad security budget.

Det räcker väl med en fyrdubbling av bitcoins köpkraft på dessa tio år för att ha kvar samma säkerhet som i dag. (Jag bortser från eventuella avgiftshöjningar.)
2022-10-12, 00:17
Avslutad
Citat:
Det räcker väl med en fyrdubbling av bitcoins köpkraft på dessa tio år för att ha kvar samma säkerhet som i dag. (Jag bortser från eventuella avgiftshöjningar.)

Fast tittar man på de senaste 5 åren har bitcoin tappat i värde. Ett tapp som snittar 5 % per år sedan slutet på 2017 till dagens värde.

Med det i backspegeln är en halvering på 10 år ett rimligare scenario än en tiodubbling.
2022-10-12, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Fast tittar man på de senaste 5 åren har bitcoin tappat i värde. Ett tapp som snittar 5 % per år sedan slutet på 2017 till dagens värde.

Med det i backspegeln är en halvering på 10 år ett rimligare scenario än en tiodubbling.

Den som lever får se. Jag förväntar mig att köpkraften kommer att vara betydligt högre om tio år än den är i dag.
2022-10-12, 00:28
Avslutad
Citat:
Den som lever får se. Jag förväntar mig att köpkraften kommer att vara betydligt högre om tio år än den är i dag.

Problemet är att marknaden är facit.

All din kunskap sa dig att bitcoin skulle öka i år från 72'000 USD vid årsskiftet också.

Din kunskap var fel.

Det har marknaden visat.

Nu flyttar du fram målposten och säger att du har rätt ändå fast längre fram fast absolut ingenting har ändrats i ditt informationsunderlag som nyss ledde fel.
2022-10-12, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Problemet är att marknaden är facit.

All din kunskap sa dig att bitcoin skulle öka i år från 72'000 USD vid årsskiftet också.

Din kunskap var fel.

Det har marknaden visat.

Nu flyttar du fram målposten och säger att du har rätt ändå fast längre fram fast absolut ingenting har ändrats i ditt informationsunderlag som nyss ledde fel.

Nja, jag förväntade mig en topp ungefär vid den tiden efter förra halveringen, men jag hade förväntat mig en något högre topp, över 100 000, men bitcoin gör inte som jag vill utan lever sitt eget liv.

Informationsunderlaget består inte bara av grafen utan av en kännedom av hur fiatsystemet fungerar och hur bitcoin fungerar. Utifrån den kunskapen förväntar jag mig att dollarmängden kommer att börja öka igen så småningom medan bitcoinmängden håller sig till sitt fastslagna schema. Spelteorin gör resten. Exakta priser törs jag inte uttala mig om, men jag förväntar mig som sagt betydligt högre köpkraft om tio år.

Sedan kan det förstås hända något som jag inte kan förutse, som förändrar spelplanen och gör att den prognosen fallerar.
2022-10-12, 06:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men då är det inte längre Bitcoin, utan en fork som är helt värdelös att attackera. De som kör vidare på den "gamla" algoritmen (dvs typ alla) kommer inte vara påverkade av din attack på forken med den nya helt värdelösa algoritmen som är lätt att attackera.
När du väl upptäcker vad som hänt kan du stänga av den miner som gjort det övriga anser fel och radera senaste blocken, men eftersom systemet är anonymt finns inget som hindrar denne från att dyka upp igen under nytt alias och försöka på nytt med ett angrepp som kanske inte upptäcks förrän långt senare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in