2022-10-11, 17:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Jag kollade med en bekant som har Wallenstam som hyresvärd i Sthlm: Personen var helt oförstående, hade inga som helst el-engagemang med Wallenstam utan har ett helt vanligt el-avtal med Fortum/Ellevio och betalar bara lägenhetshyra inkl. värme och varmvatten till Wallenstam.

Wallenstam har kanske erbjudit någon form av kollektivt elavtal till förmånligt pris en gång i tiden, vilket slår bakut nu för de som nappade då. Jag vet att min egen hyresvärd har erbjudit kollektiva hemförsäkringar till konkurrenskraftigt pris.

Sannolikt är det som jag skriver fastighetens el till trappbelysning och tvättstuga som nu blir dyrare, denna el särredovisas inte på hyresavin.
Citera
2022-10-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Sannolikt är det som jag skriver fastighetens el till trappbelysning och tvättstuga som nu blir dyrare, denna el särredovisas inte på hyresavin.

Hur i helvete kan det vara lagligt att kräva hyresgäster på el för detta? Vissa använder inte ens tvättstuga viket ju säkert är den stora boven. Dessa saker du nämner ska självklart ingå i hyreskontraktet och betalas av fastighetsägaren.
Citera
2022-10-11, 18:04
Medlem
losfers avatar
Det är väl synd om alla egentligen. Ja kanske inte dom som äger sitt hus utan lån och har markvärme. Men resten.
Citera
2022-10-11, 18:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Hur i helvete kan det vara lagligt att kräva hyresgäster på el för detta? Vissa använder inte ens tvättstuga viket ju säkert är den stora boven. Dessa saker du nämner ska självklart ingå i hyreskontraktet och betalas av fastighetsägaren.

Kräva? Wallenstam har en budget för fastighetsförvaltningen som ligger till grund för deras hytessättning, blir deras elkostnsder högre så måste de naturligtvis föra över det till hyran.
Precis samma sak händer när fjärrvärmen blir dyrare.

"Ingå i hyreskontraktet och betalas av hyresvärden" ja det är ju så, el och värme ingår i hyran, blir elen och värmen dyrare så höjs hyran.

Hur skulle du själv göra om du hyrde ut ett hus med varmhyra och värmekostnaden blev fem gånger högre? Bjuda på kostnadsökningen och gå back några tusen varje månad eller höja hyran?
Citera
2022-10-11, 18:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Nej, jag tyckte att du hycklade. Du är upprörd över att privatpersoner tar lån för huset de ”äger”, men du har inget emot att din hyresvärd också tar lån för fastigheten de ”äger”. Något ansvar har jag aldrig hävdat att du har, men det är ett hyckleri att du inte har något emot att hyra en lägenhet i ett hus som är lika belånat som privatpersonens villa.

Exakt! Och han har inget emot att betala av någon annans lån!
Citera
2022-10-11, 18:22
Medlem
Vettefaan om alla hyrestorskar kommer klara sig längre. Oftast har de ju kass ekonomi och lever på marginalen så detta kan bli ett rejält tufft läge för att kunna bo kvar i sin hyresrätt.
Citera
2022-10-11, 18:22
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Wallenstam skriver själva på en kundsida: "I vissa av våra fastigheter har vi individuell mätning. Detta betyder att elavtal och vattenavtal redan är kopplat och du som hyresgäst inte själv behöver ordna med detta.

Vet du med dig att du inte har el och vatten via Wallenstam så är detta information som du kan bortse ifrån, eftersom denna höjning endast gäller de fastigheter som har individuell mätning."

Tack. Jamen dåså. Då förstår jag inte nyhetsvärdet överhuvudtaget. Att klara sig undan elkrisen vore sjukt förmånligt och inget som någon kan förvänta sig i dessa tider.
Citera
2022-10-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kräva? Wallenstam har en budget för fastighetsförvaltningen som ligger till grund för deras hytessättning, blir deras elkostnsder högre så måste de naturligtvis föra över det till hyran.
Precis samma sak händer när fjärrvärmen blir dyrare.

"Ingå i hyreskontraktet och betalas av hyresvärden" ja det är ju så, el och värme ingår i hyran, blir elen och värmen dyrare så höjs hyran.

Hur skulle du själv göra om du hyrde ut ett hus med varmhyra och värmekostnaden blev fem gånger högre? Bjuda på kostnadsökningen och gå back några tusen varje månad eller höja hyran?

Jag hade från början inte tagit betalt av mina hyresgäster för elen som förbrukas kollektivt. Hade jag dessutom vetat att det var en övergående trend och jag hade ekonomi till det så jo, då hade jag valt att gå back ett tag. Pengar är inte allt här i livet.
Citera
2022-10-11, 18:31
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Fast pris Vattenfall=500 öre/5 kr/Kwh

Göteborgs energi samma kontrakt fast 300 öre. Bor du i skåne ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Tack. Jamen dåså. Då förstår jag inte nyhetsvärdet överhuvudtaget. Att klara sig undan elkrisen vore sjukt förmånligt och inget som någon kan förvänta sig i dessa tider.

Nyhetsvärdet är att hyresgästerna inte själva får välja elavtal för sin EGEN förbrukning. Jag hade blivit tokig.
Citera
Avslutad
Jag bor genom Wallenstam i en etta med eget el-avtal och betalar bara runt 300 kr i månaden för nät och användning. Kommer denna kostnaden också att förväntas öka med 650% eller varför ska det vara dyrare för de som har direkt genom Wallenstam?
Citera
2022-10-11, 18:34
Medlem
SilentVictorys avatar
Vad är det som är så exceptionellt med detta?
Är det för att ni ser summan 650? Hur vore det om ni tänker efter lite? Hur många procent har DITT elpris gått upp om du jämför mot samma tid ett år tillbaka? 10%? 20%? 50%? 100%? 500%? 700%?

Är ni också sådana som blir lockade av priset när det står 19.99:- istället för 20:- på reklambladet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in