2022-10-11, 17:28
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Nu börjar hyreslägenhetstorskarna inse att dom inte kommer undan och då är inte hyreshöjningen avklarad ännu.

Tyvärr så drabbar hyreshöjningarna alla egnahemsägare också eftersom det är dom som betalar skatten som går till alla bostadsbidrag och försörjningsstöd mm.
Citera
2022-10-11, 17:33
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Har Wallenstam tecknat kollektiva elkontrakt för sina bestånd och agerar mellanhand ? Jag är förvirrad. Det är ju helt åt pipsvängen. Fast ett pris på 300 öre är inte i överkant. De flesta nya kontrakt man vill teckna idag hamnar vid 300 öre idag.

Fast pris Vattenfall=500 öre/5 kr/Kwh
Citera
2022-10-11, 17:34
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Min rörmokar granne hade 20000 kr elräkning bara för januari. Med det sagt så är höga elpriser en skam för Sverige. Brace yourselves - Sossevinter is coming.

Antingen bor han svinstort eller så är han lat, han kanske iofs redan har åtgärdat det inför kommande elräkningar.

Vilken annan hantverkare som helst hade jag kunnat förstå men inte rörmokare.
Citera
2022-10-11, 17:36
Medlem
madnesstookthems avatar
Nu är artikeln låst men jag förstår inte riktigt. Har inte Wallenstams hyresgäster egna elavtal för förbrukningselen? Eller ingår el? Det har jag aldrig varit med om efter ca 20 år i hyresrätt.

Självklart åker man på elhöjningen som alla andra. Har varken med "hyrestorsk" eller "bolånetorsk" att göra.

Om dom menar uppvärmningen så är det en annan femma men den mäts inte på det sättet per hyresgäst utan lär vara en del i förhandlingen med HGF inför nästa års hyror (som ju förvarnats hamna på ca 10% i värsta fall)

Icke-nyhet känns det hela spontant som.
Citera
2022-10-11, 17:37
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Konstigt, jag håller på att handla upp el åt en BRF just nu och vår offert hamnade en krona under Wallenstams.

BS! Sluta Trolla!
Citera
2022-10-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Grattis alla hyresgäster som bor hos Wallenstam. from årskiftet höjs elpriserna med 650 % för er.

https://www.gp.se/ekonomi/wallenstam-chockh%C3%B6jer-elpriserna-med-650-procent-1.82961732

så hur ser räkenskaperna ut för wallenstam?

Wallenstams resultat upp 11% första halvåret 2021

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/wallenstams-forvaltningsresultat-11/

Wallenstam ökade förvaltningsresultatet i fjärde kvartalet 2021 (uppdatering)

https://fastighetstidningen.se/wallenstam-okade-forvaltningsresultatet-i-fjarde-kvartalet-uppdatering/

Har hyresrätten någon möjlighet att spara? eller skicka sina kostnader vidare till någon annan?

Skönt att man äger. Då. Visste man sen långt tillbaka att det skulle bli tufft. Men tror det delvis är bra. Den unga generationen är bortskämd. Dom mår bra av lite hårda tider.
Citera
2022-10-11, 17:43
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Har inte Wallenstams hyresgäster egna elavtal för förbrukningselen? Eller ingår el?
Wallenstam skriver själva på en kundsida: "I vissa av våra fastigheter har vi individuell mätning. Detta betyder att elavtal och vattenavtal redan är kopplat och du som hyresgäst inte själv behöver ordna med detta.

Vet du med dig att du inte har el och vatten via Wallenstam så är detta information som du kan bortse ifrån, eftersom denna höjning endast gäller de fastigheter som har individuell mätning."
Citera
2022-10-11, 17:45
Avslutad
650% låter inte helt trovärdigt, som draget ur fisringen efter en hård fylla. Varför inte höja med 6500% medan man ändå leker med miniräknaren? Ordet jag söker är ”ocker”, vad betyder det?
Citera
2022-10-11, 17:47
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Har Wallenstam tecknat kollektiva elkontrakt för sina bestånd och agerar mellanhand ? Jag är förvirrad. Det är ju helt åt pipsvängen. Fast ett pris på 300 öre är inte i överkant. De flesta nya kontrakt man vill teckna idag hamnar vid 300 öre idag.

Nej.
Det är för att Wallenstam ej skall stå för kostnaderna av deras hyresgästers elförbrukning utan istället låta hyresgästerna själva stå för kostnaden av sin egen förbrukning.
Det är verkligen inte svårt att förstå för en vanlig människa men för er anti-mänskliga kommunister så är väl det mesta svårt…
Citera
2022-10-11, 17:51
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FancyTarsier0
Ja det är jättesynd om er bolånebögar. Vi fattar det nu.
Det vet jag inte om jag håller med om, det är snarare synd om alla bostadslösa/hyrestagare.
Citera
2022-10-11, 17:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Det måste ju gälla fastighetselen som sedan förs över "dolt" på hyran, det vill säga el till trappbelysning, tvättstugor mm.

Det gäller väl knappast hyresgästernas el de förbrukar i lägenheterna för den lär knappast Wallenstam betala!
Citera
2022-10-11, 17:54
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FukDukr
650% låter inte helt trovärdigt, som draget ur fisringen efter en hård fylla. Varför inte höja med 6500% medan man ändå leker med miniräknaren? Ordet jag söker är ”ocker”, vad betyder det?

Lär dig att räkna. De får nu samma el-pris som alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in