2022-10-11, 13:21
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ok, jag kan ge dig att jag kan ha missuppfattat din inställning och att du är emot det ryska anfallet iofs men vill få stopp på det genom förhandlingar istället för militärt motstånd. En undfallenhetspolitik jag inte längre tror på, eller i vart fall inte innan ryssarna tryckts tillbaka, men ändå mer ok än att direkt hålla på Ryssland och mena att de får göra vad de vill.
Förhandlingar kunde varit en väg för tio år sedan - men det tåget har gått för länge sedan.
Citera
2022-10-11, 13:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Det är en bra fråga och självklart skulle jag inte ge Lisa kniven,jag skulle hugga honom själv om jag hade kniv på mig!
Men jag får inte ha kniv då det är olagligt så det blir en kedja av rätt o fel om du förstår.
Situationen ska inte kunna uppstå för att polisen ska skydda dig och därmed förbjudet för dig att bära vapen för skydd då det är polisernas jobb.
Citat:
Om jag hade haft en kniv så hade jag inte gett den till Lisa som du din fegis,jag hade huggit han själv!!
Men jag har inte kniv för det är mot lagen,förstår du?
Vi har poliser som ska se till att skydda oss med sina vapen och då blir det olagligt för folk att bära vapen,sen att polisen suger i Sverige frångår inte principen.
Detsamma gäller mellan Putlin och Ukraina,,där har vi redan länder som skickar in vapen till Lisa(Ukraina) men det behövs samtidigt mer poliser,förstår du nu?
Bekämpa Ryssen på två fronter

Det finns sammanhang där det är lagligt att ha en kniv så det är en icke-fråga. Detta gäller t.ex om du är en byggarbetare, jägare i vissa sammanhang, du har just köpt en kniv i affären, osv (här finns fler exempel). Så det är en meningslös invändning.

Sedan skulle vi förstås alla hjälpt tjejen om situationen tillåtit det, men det kan ju vara så att situationen inte tillåter det. T.ex om våldtäkten sker bakom en gallerdörr och du kommer inte åt gärningsmannen. Det enda du kan göra är att ge tjejen din kniv.

Annars är ju frågan principiell. Då får man titta på den principiella poäng som man är ute efter. Inte leta efter detaljer och invändningar och tolka exemplet bokstavligen

Sedan vore det förstås bra om det fanns poliser som kunde gripa in och gripa Putin och hans gäng, men i detta sammanhang är världen mer lik den i Mad Max-filmerna. Det enda som räknas är rå styrka. I detta fall står gärningsmännen över alla lagparagrafer genom sin råa styrka. Det enda som kan stoppa honom är våld. Eller att man ger upp.
Senast redigerad av -Info- 2022-10-11 kl. 13:24.
Citera
2022-10-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja du är naiv och okunnig

Du förstår man försökte med diplomati och Ryssland använde den tiden till att rusta och sedermera invadera .
Läs på om minsk 1 och minsk 2 och sedermera när Putin ljuger och säger att vi ska inte invadera .

För att diplomati ska fungera måste nämligen båda parter ha ett hederligt uppsåt och en vilja att följa ingångna avtal samt traktat . Vilket Ryssland visade klart och tydligt redan 2014 att de varken ville eller hade för avsikt att göra .

Men ring du din kompis Putin och be honom åka hem till Ryssland och överge allt illegalt ockuperat samt annekterat land och att han ska lämna det i nyskick ( givetvis får han inte glömma att betala notan )

Ska kolla upp Minsk 1 och 2 så tack för tipset.
Men du tycker alltså att vapen istället för diplomati är en bättre lösning än att köra med båda två samtidigt?
Citera
2022-10-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Väg in "multipolär värld". Det beror också på vad du tror händer på Ukrainska sidan. Antag att du tycker ukraina är odemokratiskt. Vad landar du då i för slutsats, om du ska tänka från en annan synvinkel än din egna?

Oavsett Ukrainas eventuella problem med demokrati är Ryssland väldigt mycket värre men det håller antagligen inte du med om. Visst kan jag tänka i en fiktiv vinkel men det ger inte så mycket tycker jag.
Citera
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monarkiknullaren
satan vad det brinner i kiev boys! verkar vara ett vattenkraftverk som sprängts åt helvetet imorse! https://t.me/DonbassDevushka/29245

Vattenkraftverk som brinner?
Nja, de där stora saker brukar vara vid värmekraftverk eller?
Är nog missat mål igen med ryZZskräp teknik...
Citera
Medlem
Citat:
satan vad det brinner i kiev boys! verkar vara ett vattenkraftverk som sprängts åt helvetet imorse! https://t.me/DonbassDevushka/29245

Skönt att du kan njuta av att civila drabbas. Jag hoppas att ukrainska armén plågar ihjäl alla äckliga pedofilsoldater som korsar gränsen.

Hur känns det förresten inne i din hjärna när du hejar på en dvärg med micropenis som plågar civilbefolkningen i ett annat land? Vad är det som får dig att känna stolthet?
Är det någon slags hämnd mot de som mobbade dig för ditt ytterst fula mongoliska utseende i skolan?
Citera
2022-10-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ok, jag kan ge dig att jag kan ha missuppfattat din inställning och att du är emot det ryska anfallet iofs men vill få stopp på det genom förhandlingar istället för militärt motstånd. En undfallenhetspolitik jag inte längre tror på, eller i vart fall inte innan ryssarna tryckts tillbaka, men ändå mer ok än att direkt hålla på Ryssland och mena att de får göra vad de vill.

Tack för att du försökte men det är inte riktigt så jag menar heller.
Inte ”istället” för militärt motstånd utan både och. Diplomati och vapen där Väst redan står för vapendelen och Sverige borde stått som den diplomatiska,två fingrar i ögat på Ryssen
Citera
2022-10-11, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Den ryske generalen Sergej Surovikin, ny ledare för de ryska styrkorna i Ukraina, har som mål att bada i blod från Ukrainska civila:
Det är snarare så att hans händer kommer att bada i ryskt blod.

Putin har systematiskt gått in för att utplåna det ryska folket. Landet har en katastrofal demografi som bara blir värre och värre: ifjol dog det nästan dubbelt många som föddes i ryska federationen. Men Putin lyfter inte ett finger för att hjälpa alla familjer som helt enkelt inte har råd att skaffa barn. Istället bygger han skrytbyggen som Krimbron och alla dessa mastodontiska fotbollsanläggningar som skulle impa på världen under VM '18, men som nu står halvtomma och vittrar.

Nådastöten är naturligtvis tredagars-SO. Han går in i det utan fem minuters planering med den enda målsättningen att så många ryska soldater som någonsin möjligt ska komma hem i liksäck - samtidigt som Ryssland ska förlora alla de territorier man (officiellt) gör anspråk på.

Vem Putin sålt sig till kan vi bara spekulera om men att han sålt sig framstår som ganska givet. Alternativet är att mannen är fullkomligt dum i huvudet, men det tror jag de flesta är överens om att han inte är.
Senast redigerad av Krillolero 2022-10-11 kl. 13:31.
Citera
2022-10-11, 13:30
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Du är fan inte klok som tror det,,jag vill att kriget ska ta slut snabbare än det bara går.Ryssen kan åka hem och få betala för återuppbyggnaden av hela Ukraina plus lite till.
Men det jag menar är att kriget måste bekämpas på fler fronter och då även hårt diplomatiskt och hade gärna sett Sverige agera i den rollen.
Tror inte, jag vet att man är en skit om man svävar på målet om mördandet i Ukraina. Punkt!
Citera
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hans inlaga är inte pro-kreml, men det gynnar Ryssland om alla skulle ha samma åsikt som honom i väst. På samma sätt som både en nazist i Sverige och en Taliban i Afghanistan kan ha åsikter om att inflyttning Afghanistan/sverige ska vara stängt. Man kan inte anklaga den svenske nazisten för att vara taliban, även om hen i princip går talibanernas ärenden.

Tegmark är forskare. En del av att vara forskare är att följa sitt tänkande, och publicera resultat som är politiskt inkorrekta om de nu råkar vara det. Jag tror inte han förlorar mycket socialt på det.

Han behöver inte vara komprometterad, det var tillspetsat. Det kan vara andra drivkrafter, han kan t.ex. vara rädd helt enkelt, ute efter uppmärksamhet eller pressad ekonomiskt.

Jag tror t.ex. Musks utspel på sistone är mer relaterade till hans passion att använda detta windows of opportunity att bli en interplanetär ras, och hur det fönstret håller på att stängas, än att han är pro-Putin/Kreml eller finns på bild med småtjejer.
Citera
Medlem
Citat:
jaha så nu är det tillbaka till muh civila?

boriiiiiiiing....

Det är vad det är! Sen att dra bomba civila kortet är väl hela anledningen som Ryssland körde med för att storma in i Ukraina? Så det blir lite konstigt att du som suger Putins kuk försöker sig på någon form av härskarteknik.

Fast vi alla vet att så är ju inte den riktiga anledningen. Putin ville sätta sin egna nickedocka på makten i Ukraina.
Citera
2022-10-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Och ryssarna har dödat lika många civila i kriget i Donbas sedan 2014 enligt OSSE. Som du kanske noterat hade ryssarna och ukrainarna ganska identisk beväpning i Donbaskriget, därav liknande resultat. Nu när den ukrainska sidan fått pjäser som träffar där man siktar, så kan man fokusera på mindre mål som vapendepåer, medan ryssarna terrorbombar städer då de är väldigt stora mål och alltid träffar man nått. Ryska artilleriet var väldigt aktivt tidigt under invasionen, men den stora majoriteten projektiler gjorde hål i åkrar då träffsäkerheten är så låg att man i bästa fall träffar rätt kommun.

De flesta civila offer, i Donbaskriget, dödades av artillerigranater. När ansvarig var känd stod Ukraina för 55% och och separatisterna/ryssarna för 45% av fallen. Antag samma fördelning i de fall där det inte var klarlagt och lägg till MH17 så stämmer det att de 2 sidorna dödade ungefär lika många civila.

Sedan den ryska invasionen startade har Ukraina slagit ut åtskilliga militära objekt i Donetsk city men det har också varit en hel del civila offer. Om det är ukrainska misstag eller separatistiska är svårt att veta. Det som är klart är att separatisterna ofta påstår att Ukraina beskjutit civila med västerländska 155mm trots att det står klart att det inte är 155mm utan något annat. Varför de ljuger på det sättet kan man fråga sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in