Citat:
Ursprungligen postat av
Sthlm007
Det är en bra fråga och självklart skulle jag inte ge Lisa kniven,jag skulle hugga honom själv om jag hade kniv på mig!
Men jag får inte ha kniv då det är olagligt så det blir en kedja av rätt o fel om du förstår.
Situationen ska inte kunna uppstå för att polisen ska skydda dig och därmed förbjudet för dig att bära vapen för skydd då det är polisernas jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sthlm007
Om jag hade haft en kniv så hade jag inte gett den till Lisa som du din fegis,jag hade huggit han själv!!
Men jag har inte kniv för det är mot lagen,förstår du?
Vi har poliser som ska se till att skydda oss med sina vapen och då blir det olagligt för folk att bära vapen,sen att polisen suger i Sverige frångår inte principen.
Detsamma gäller mellan Putlin och Ukraina,,där har vi redan länder som skickar in vapen till Lisa(Ukraina) men det behövs samtidigt mer poliser,förstår du nu?
Bekämpa Ryssen på två fronter
Det finns sammanhang där det är lagligt att ha en kniv så det är en icke-fråga. Detta gäller t.ex om du är en byggarbetare, jägare i vissa sammanhang, du har just köpt en kniv i affären, osv (
här finns fler exempel). Så det är en meningslös invändning.
Sedan skulle vi förstås alla hjälpt tjejen om situationen tillåtit det, men det kan ju vara så att situationen inte tillåter det. T.ex om våldtäkten sker bakom en gallerdörr och du kommer inte åt gärningsmannen. Det enda du kan göra är att ge tjejen din kniv.
Annars är ju frågan principiell. Då får man titta på den principiella poäng som man är ute efter. Inte leta efter detaljer och invändningar och tolka exemplet bokstavligen
Sedan vore det förstås bra om det fanns poliser som kunde gripa in och gripa Putin och hans gäng, men i detta sammanhang är världen mer lik den i Mad Max-filmerna. Det enda som räknas är rå styrka. I detta fall står gärningsmännen över alla lagparagrafer genom sin råa styrka. Det enda som kan stoppa honom är våld. Eller att man ger upp.