2022-10-11, 13:05
Moderator
-Info-s avatar
Den ryske generalen Sergej Surovikin, ny ledare för de ryska styrkorna i Ukraina, har som mål att bada i blod från Ukrainska civila:

Citat:
”General Armageddon har inga känslor – styr med järnhand”
Nye generalen bakom attackerna mot flera ukrainska städer.

– Han har inga känslor, säger en källa om Sergej Surovikin.
– Jag är rädd att hans händer kommer att bli totalt dränkta i ukrainskt blod, säger en tidigare kollega.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GM3kx9/general-armageddon-bakom-nya-ryska-offensiven
Citera
2022-10-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Problemet med narrativet kring "rysk desperation" är att Ryssland har behövt mobilisera i ett halvår, men ändå väntat.
Jag förstår inte heller varför de väntat, men för mig är det motsatsen till desperation.

200 tusen män som gått under jord eller flytt landet är nog anledningen. Inger inte direkt mod och motivation till de som måste åka dit under tvång. Jag tror folk nu börjar fatta att detta är början till något mycket dåligt. Det är inte pöbeln som Putin räds utan eliten och de som lever med västerländska mått, d.v.s. de som riskerar att få det mycket sämre om utvecklingen håller i sig. Som alla vet så bryr sig Ryssen mer om Macdonalds, iPhone och Cåla än sina ukrainska grannars välmående. Tragiskt land på så många plan.
Citera
2022-10-11, 13:06
Medlem
Hur många civila har Ukraina resp Ryssland dödat?

Borde väl dödas 5 ryska soldater per civil ukrainare?

Skall inte bevisat dödande av civil om än krig bedömas som vanligt mord
Citera
2022-10-11, 13:08
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Om,Sverige,hade,varit,granne,med,Ukraina och det sker inom vårt område så klart som fan vi ska döda Ryssen,hur har du och din klappmongofamilj fått för dig annat?

Tycker att du ska googla lite avstånd Sverige Kiev Sverige Kaliningrad. Det är inte Australien vi pratar om .

Du förstår orsakar exempelvis Ryssland ett reaktor haveri i Ukraina eller släpper en bomb och vindriktningen ligger fel så hamnar det här . Ja och är det krig i Ukraina hamnar flyktingarna här .

Ska vi ha en diskussion om när Putin och Lukasjenko använde människor/flyktingar som vapen vid polska gränsen och hur de flyktingarna senare hamnade här ?

Vad behövs för att du ska förstå storleken på Europa ?
Citera
2022-10-11, 13:09
Medlem
Citat:
Fast Putlin har väl invaderat sina grannländer innan Ukraina utan att vi agerat så kraftfullt som nu.
Och jag anser att om man skickar vapen till ett krig så stöttar man krig,punkt!
Där finns ingen gråzon.
Tror fortfarande att om Sverige hållit sig neutrala och med EU/USA i ryggen kunna påverka diplomatiskt mer än nu.
Vi skulle infört sanktioner sakta men säkert och gett idioten en chans att backa ur,nu känns det mer som att man tränger in en byracka i ett hörn som garanterat kommer bita tillbaka.
Helt rätt, puttler har invaderat länder förut och omvärlden har dessvärre haft överseende med det. Omvärlden borde ha satt ner foten 2008 i samband med Georgienkriget, men nu blev invasionen av Ukraina det som tillslut fick bägaren att rinna över. Då incel-puttler bara förstår våld, så behövs tyvärr mer våld; de diplomatiska försök som gjordes i Januari/Februari slutade alla i att "Ryssland inte hade för avsikt att invadera någon, det är bara en övning". Byrackor sätter man munkorg på och hjälper inte det så sätter man ett skott i nacken på dem. Kul att du ser slapptasken puttler som en byracka med löss.
Citera
2022-10-11, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ooookej. Så ditt förslag till att bekämpa Ryssland diplomatiskt vore att minska sanktionerna, för att sedan öka dem långsamt igen.

Hur snabbt skulle Ukraina bli fritt från rysk trupp då, tror du?

Nu är det för sent så klart men vi skulle börjat med en del av ,export import.
Ställt krav och successivt bestraffat när kraven inte möts vilket förhoppningsvis skulle kunna uppfattas som en livlina och dra sig tillbaka med hot om de sanktioner vi har nu.
Men sen vet jag inte om man kan lita på väst media gällande Rysslands ekonomi och hur hårt sanktionerna verkligen slår då det slår i princip lika illa i hela världen.
Citera
2022-10-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tycker att du ska googla lite avstånd Sverige Kiev Sverige Kaliningrad. Det är inte Australien vi pratar om .

Du förstår orsakar exempelvis Ryssland ett reaktor haveri i Ukraina eller släpper en bomb och vindriktningen ligger fel så hamnar det här . Ja och är det krig i Ukraina hamnar flyktingarna här .

Ska vi ha en diskussion om när Putin och Lukasjenko använde människor/flyktingar som vapen vid polska gränsen och hur de flyktingarna senare hamnade här ?

Vad behövs för att du ska förstå storleken på Europa ?

Tack för Geografilektionen 😒
Ja och då vill vi väl ha ett slut på kriget och måste bekämpa Ryssen på alla håll det går och det mer än med vapen.
Hela Väst skickar vapen så det finns redan och nu behövs diplomatiska påtryckningar likväl.
Citera
2022-10-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
200 tusen män som gått under jord eller flytt landet är nog anledningen. Inger inte direkt mod och motivation till de som måste åka dit under tvång. Jag tror folk nu börjar fatta att detta är början till något mycket dåligt. Det är inte pöbeln som Putin räds utan eliten och de som lever med västerländska mått, d.v.s. de som riskerar att få det mycket sämre om utvecklingen håller i sig. Som alla vet så bryr sig Ryssen mer om Macdonalds, iPhone och Cåla än sina ukrainska grannars välmående. Tragiskt land på så många plan.

Lustigt att alla rapporter om rysk massflykt råkat glömma bort att ge kontext kring hur många som normalt rör sig över gränserna.
Jag tvivlar inte på att det ökade en del under några dagar, men hur mycket, hur länge?

Nästan som att mediabilden är medveten krigspropaganda.

Samtidigt har vi fått läsa om hur Ukrainare återvänder till Ukraina i massor ända sedan början av Maj.
Ja det är förvisso sant, men bortom den renodlade propagandan kan man enkelt kika på UNHCRs statistik: Nettoförflyttningen sedan början av Maj är att 4 miljoner, 10% av Ukrainas befolkning, lämnat landet.

Nästan som att mediabilden är medveten krigspropaganda.... Visst ja, det är den...

Bortom propagandan är Ukraina ett döende land, utan framtid. Det vi måste hoppas på är att det tar Ryssland med sig i fallet. Slava Ukraini!
Citera
2022-10-11, 13:18
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Du är fan inte klok som tror det,,jag vill att kriget ska ta slut snabbare än det bara går.Ryssen kan åka hem och få betala för återuppbyggnaden av hela Ukraina plus lite till.
Men det jag menar är att kriget måste bekämpas på fler fronter och då även hårt diplomatiskt och hade gärna sett Sverige agera i den rollen.

Ja du är naiv och okunnig

Du förstår man försökte med diplomati och Ryssland använde den tiden till att rusta och sedermera invadera .
Läs på om minsk 1 och minsk 2 och sedermera när Putin ljuger och säger att vi ska inte invadera .

För att diplomati ska fungera måste nämligen båda parter ha ett hederligt uppsåt och en vilja att följa ingångna avtal samt traktat . Vilket Ryssland visade klart och tydligt redan 2014 att de varken ville eller hade för avsikt att göra .

Men ring du din kompis Putin och be honom åka hem till Ryssland och överge allt illegalt ockuperat samt annekterat land och att han ska lämna det i nyskick ( givetvis får han inte glömma att betala notan )
Citera
2022-10-11, 13:19
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
I har du fantiserat ihop något som du får stå för,läs mina inlägg så får du en bättre helhet

Ok, jag kan ge dig att jag kan ha missuppfattat din inställning och att du är emot det ryska anfallet iofs men vill få stopp på det genom förhandlingar istället för militärt motstånd. En undfallenhetspolitik jag inte längre tror på, eller i vart fall inte innan ryssarna tryckts tillbaka, men ändå mer ok än att direkt hålla på Ryssland och mena att de får göra vad de vill.
Citera
2022-10-11, 13:21
Medlem
raskenss avatar
En del i ryssarnas folkmord. 500 barn har förflyttats från Cherson till Ryssland. Ja ett folkmord sker på flera plan bla kidnapning av barn för russifiering:

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1579735675976683520?t=5mkqZ0tbU8eibrhwou2Kng&s=19
Citera
2022-10-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Problemet med narrativet kring "rysk desperation" är att Ryssland har behövt mobilisera i ett halvår, men ändå väntat.
Jag förstår inte heller varför de väntat, men för mig är det motsatsen till desperation.
Nu anser ju bedömare att Putin genomfört smyg rekryteringar/mobiliseringar under våren-sommaren.
Det som nu skiljer är att de som inkallas, i större utsträckning tillhör medelklassen.
Putin anses därmed ha brutit kontraktet med medelklassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in