2022-10-11, 12:24
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Någon som bor i Wallenstam HR som kan svara på om man betalar för något elabb, eller är det bara förbrukningen man betalar av direkt till Wallenstam?

Hade wallenstam gått ut med att alla hyresgäster skulle få en gratis resa till Maldiverna och sänkt hyra med 50% så hade alla på Flashback bott där. Men nu när det är åt andra hållet så bor ingen där.

Typiskt Flashback..
Citera
2022-10-11, 12:28
Medlem
6stringlevins avatar
Är det inte ett rätt konstigt upplägg att köpa elen av fastighetsägaren?

Jag tycker uppriktigt sagt synd om Sabine. Hur skall hon nu få råd med nya hals-tatueringar?
Senast redigerad av 6stringlevin 2022-10-11 kl. 12:34.
Citera
2022-10-11, 12:28
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Väljer man inte själv elavtal som hyresgäst?

Självklart, men sen finns det Hyresrätter/bostadsrätter som hyr ut där elen ingår. Verkar som verkligheten hunnit ikapp där med.

Jag betalar ca 1000:- i el varje månad nu mot kanske ~400:- för ett par år sedan. Och då väljer själv avtal.
Citera
2022-10-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Jag kollade med en bekant som har Wallenstam som hyresvärd i Sthlm: Personen var helt oförstående, hade inga som helst el-engagemang med Wallenstam utan har ett helt vanligt el-avtal med Fortum/Ellevio och betalar bara lägenhetshyra inkl. värme och varmvatten till Wallenstam.

Wallenstam har kanske erbjudit någon form av kollektivt elavtal till förmånligt pris en gång i tiden, vilket slår bakut nu för de som nappade då. Jag vet att min egen hyresvärd har erbjudit kollektiva hemförsäkringar till konkurrenskraftigt pris.

Det är så gott som alltid billigast att ha ett kollektivt elavtal en individuellt om man bor i lägenhet.
Citera
2022-10-11, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Är det inte ett rätt konstigt upplägg att köpa elen av fastighetsägaren?

Jag har inte varit med om det, men det är å andra sidan längesen jag hyrde bostad numera.

Däremot kan det ju i "normala tider" finnas en poäng för en hyresgäst då en fastighetsägare med X antal tusen lägenheter inom samma nätområde torde kunna få ett lägre pris än vad en enskild och ensam lägenhetskund kan få. De kör väl en upphandling. Lägst pris vinner.
Citera
2022-10-11, 12:36
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Föga förvånande. jag kan ändå förstå att dom väljer att köra på fast avtal på 300 öre per kwh. Ändå ganska schysst pris sett till dagens elmarknad.

Är väl som andra redan nämnt att folk som sitter i hyresrätt har fått för sig att dom ska kunna slippa konsekvenserna. Bara att inse att vi alla, oavsett om vi bor i villa eller lägenhet, sitter i samma skit.
Ja märklig artikel, 300 öre är förmodligen guld att få nu jämfört med som väntar i vinter, och elen är en liten kostnad för en lägenhet oavsett.
Citera
2022-10-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Oj, blir inte lätt för hyrestorskarna nu. Fastighetsägarna har ju dessutom yrkat på att få höja hyrorna med 9,5% 2023 då de säger sig ”egentligen” behöva höja hyrorna med 25% är det ändå ganska schysst. Jobbigt bara för alla de som den senaste tiden planerat att äntligen få råd med en bostadsrätt att se sina sparade pengar gå till höjda hyror och el.

Vem kunde ana att även hyresgäster skulle drabbas av inflationen. Nu är det visserligen inte färdigförhandlat men nog fan kommer det bli dyrt.

300 öre kWh är vad man får betala nu. Kollade precis vattenfall fastpris ett år så ligger det på runt 500 öre kWh i södra samma region.

Så de tjänar faktiskt på detta då även rörligt låg på strax över 300 öre kWh.

Fattar inte varför folk gnäller?

Iofs de hade 40 öre innan och det är ju sjukt lågt pris i dagsläget att ha!

Själv har jag både tvättmaskinen och torktumlare samt extra frys i min trea men betalar max 1000 kr och en hyra på 5500 för mina 92 kvm.

Så nä, husägare är de stora förlorarna.
Senast redigerad av Knarkblomman 2022-10-11 kl. 12:41.
Citera
2022-10-11, 12:38
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Grattis alla hyresgäster som bor hos Wallenstam. from årskiftet höjs elpriserna med 650 % för er.

https://www.gp.se/ekonomi/wallenstam-chockh%C3%B6jer-elpriserna-med-650-procent-1.82961732

så hur ser räkenskaperna ut för wallenstam?

Wallenstams resultat upp 11% första halvåret 2021

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/wallenstams-forvaltningsresultat-11/

Wallenstam ökade förvaltningsresultatet i fjärde kvartalet 2021 (uppdatering)

https://fastighetstidningen.se/wallenstam-okade-forvaltningsresultatet-i-fjarde-kvartalet-uppdatering/

Har hyresrätten någon möjlighet att spara? eller skicka sina kostnader vidare till någon annan?

Det jag reagerar mest på är att Wallenstams hyresgäster tydligen inte själva kan välja elleverantör, utan är bundna till den leverantör W själva har avtal med. Jag trodde inte att en hyresvärd har rätt att göra så! Jag bor själv i hyresrätt, och vid inflyttningen valde jag själv den leverantör av el som jag ville ha. (Den senaste räkningen jag fick är f.ö den högsta elräkning jag någonsin fått: 363 kr för en månads förbrukning plus 219 kr för nätavgiften = 582 kr!)

Men det kanske även finns t.ex bostadsrättsföreningar där medlemmarna inte har möjlighet att välja elleverantör?
Senast redigerad av pestloppan 2022-10-11 kl. 12:53.
Citera
2022-10-11, 12:40
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Vet inte om det är mest sossar och miljöpartister som hyr av Wallenstams, men generellt sett borde den nya regeringen införa en lag som säger att just sossar, miljöpartister, vänsterpartister och centerpartister tvingas betala dubbla elpriset och att det överskjutande beloppet sedan delas ut till alla borgeliga väljare som inte är ansvariga för att ha lagt ned kärnkraften.

Låt alla de som röstat för de ökande elpriserna tvingas betala och håll övriga väljare skadefria.

Det här kan vi applicera på fler områden än elpriserna.

Landet är något enormt uppdelat numera och det är två så vitt skilda delar att det knappt ens tillhör samma befolkning.

Ta invandringen som ett exempel. De som vill vara goda och offra allt från sina barns trygghet och barnbarns framtid till hela välfärdssystemet samt privat och allmän ekonomi.

Låt folk som vill ha allt det där själva få betala för det och husera alla människor i antingen sina egna hem eller på platser där det inte påverkar den andra delen av samhället som inte ville gå med på det här.

Sådana som Märta Stenevi, Per Bolund, Morgan Johansson med många flera måste också själva tvingas att leva i det samhälle som de har skapat och det ska kosta dem rejält med tanke på hur slösaktiga de har varit med svenska skattebetalares pengar. Dessa enorma ökningar vi har sett med elpriser, bränsle, mat osv gör ju ingen skillnad för dessa människor eftersom att skattebetalarna står för så orimligt höga löner och sedan en massa andra förmåner på det.

Vi kan ha ett mångkulturellt Sverige med enorma skatter på el och annat, där politikerna kan fortsätta att slösa folkets skattepengar på utländska medborgare och andra intressen. Där kan de fortsätta att ta ifrån pensionärer, sjuka och barn för att satsa pengar på klimatet, hbtq-och genustrams samt försörjning av människor från tredje världen.

I den andra delen kan politiker få styra som sätter landet och den svenska befolkningen före något annat. Där kan Sverige och den svenska befolkningen prioriteras i första hand eftersom att det är en demokrati där all makt utgår ifrån folket. Politikerna ska tjäna folket och förvalta folkets gemensamma kassa och öde på ett sätt som är det bästa för dem och inte för sig själva samt för andra länders medborgare eller globalister.
Citera
2022-10-11, 12:41
Medlem
Har de elvärme - har de kallhyra - ingår el i hyran eller vad?
Citera
2022-10-11, 12:42
Medlem
Normalt är ingen hyresgäst missnöjd på hyresvärden för högre elpriser. Jag fattar dock kritiken här, hyresgästerna tvingas ha ettårsavtal. Låt folk välja själv för bövelen, så kan de inte heller klaga om det blir dyrt.
Citera
2022-10-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Vem kunde ana att även hyresgäster skulle drabbas av inflationen. Nu är det visserligen inte färdigförhandlat men nog fan kommer det bli dyrt.

Varför skulle just hyresgäster inte drabbas av ökade elkostnader och inflation?

För att många av dom har röstat på (S) och (MP) menar du? Dom som har röstat på (S) och (MP) borde drabbas mycket värre än vi övriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in