2022-10-11, 12:08
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Någon som bor i Wallenstam HR som kan svara på om man betalar för något elabb, eller är det bara förbrukningen man betalar av direkt till Wallenstam?
Jag kollade med en bekant som har Wallenstam som hyresvärd i Sthlm: Personen var helt oförstående, hade inga som helst el-engagemang med Wallenstam utan har ett helt vanligt el-avtal med Fortum/Ellevio och betalar bara lägenhetshyra inkl. värme och varmvatten till Wallenstam.

Wallenstam har kanske erbjudit någon form av kollektivt elavtal till förmånligt pris en gång i tiden, vilket slår bakut nu för de som nappade då. Jag vet att min egen hyresvärd har erbjudit kollektiva hemförsäkringar till konkurrenskraftigt pris.
Citera
2022-10-11, 12:08
Medlem
qups avatar
Jävla Wallenstam 😂 Skaffade nästan en lägenhet hos dom för ett antal år sedan. Kändes fishy så jag drog mig ur och satsade på allmännyttan istället. Har inte ångrat mig en sekund.
Citera
2022-10-11, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Har Wallenstam tecknat kollektiva elkontrakt för sina bestånd och agerar mellanhand ? Jag är förvirrad. Det är ju helt åt pipsvängen.

Jag har bott hos privat hyresvärd som gjorde på samma sätt. Visst tjänade de säkert lite extra på det, å andra sidan slapp jag allt det praktiska kring elnätsavtal och abonnemang.
Citera
2022-10-11, 12:12
Avslutad
Jag bor hos Wallenstam och fick själv välja el-avtal.
Citera
2022-10-11, 12:12
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Vad är problemet? Trodde verkligen hyresgäster att de inte skulle behöva betala på samma sätt som alla andra när priset på el gått upp?
Exakt så, man ser dagligen nyskapade cope-trådar där ett antal missunnsamma hyresgäster intalar varandra att det på något sätt skulle vara bra att stå utanför bostadsmarknaden.
Citera
2022-10-11, 12:13
Medlem
Jag förstår mig inte på tråden, elpriset är högt det är inget nytt, tydligen så har detta företaget ett kollektivt elavtal och avtalet går ut så därför höjs elkostnaden när ett nytt avtal tecknas, så är det för alla i nuläget inget nytt öhtt. Rimligtvis bör den gå ner när/om energipriserna går ner. Vad är nyheten som ska diskuteras egentligen?

Sedan ser man en massa hat skadeglädje emot hyresgäster, ni har inte fattat vad hyresgäster har problem med folk som äger hus. Problemet är inte att ni äger, utan problemet med ni som "äger" hus är att ni inte äger det, ni orsakar en enorm skada på samhället med ert omogna syn på pengar och lån, eran syn att det är gratispengar. Ska man bo i hus så ska man också ha råd med det, ska man ta envist ta lån för det så ska det amorteras av så snabbt som möjligt. Amorteringen ska gå förre all lyx, som resor, julklappar, restaurangbesök, nya elektriska saker etc. Då man har lån så ska man leva på vatten och bröd tills det lånet är betalt. Då folket beter sig extremt omoget i sitt förhållande emot lån, så borde fi haft mycket mer aggressiva amorteringskrav, i synnerhet då riksbanken hade runt 0% i styrränta.
Citera
2022-10-11, 12:14
Avstängd
Väljer man inte själv elavtal som hyresgäst?
Citera
2022-10-11, 12:14
Medlem
Vad är problemet?

Dom har haft bundet elavtal där det legat på 40 öre fram tills nu när nytt avtal ska bindas.

Inte fan såg jag hyresgästerna gnälla när dom hade priser på 300% billigare än övriga befolkningen.

Så exakt vad är problemet i det här fallet menar dom?
Citera
2022-10-11, 12:15
Medlem
Rokushikis avatar
Föga förvånande. jag kan ändå förstå att dom väljer att köra på fast avtal på 300 öre per kwh. Ändå ganska schysst pris sett till dagens elmarknad.

Är väl som andra redan nämnt att folk som sitter i hyresrätt har fått för sig att dom ska kunna slippa konsekvenserna. Bara att inse att vi alla, oavsett om vi bor i villa eller lägenhet, sitter i samma skit.
Citera
2022-10-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Exakt så, man ser dagligen nyskapade cope-trådar där ett antal missunnsamma hyresgäster intalar varandra att det på något sätt skulle vara bra att stå utanför bostadsmarknaden.
Vad har elpriser med hyreskostnader och bolånekostnader att göra?
Citera
2022-10-11, 12:21
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Flashback är fullt med hyrestorskar som har spenderat sin fritid de senaste 10 åren i "BOSTADSKRASCH NU!" tråden.

Självklart ska även dom betala marknadsmässiga priser för el, förhoppningsvis blir det även sådana för hyrorna när högern tar över.
Citera
2022-10-11, 12:22
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelburken
Jag har bott hos privat hyresvärd som gjorde på samma sätt. Visst tjänade de säkert lite extra på det, å andra sidan slapp jag allt det praktiska kring elnätsavtal och abonnemang.

I detta läge så är den kollektiva lösningen en stor förlustaffär för de boende. Hade alla haft varsina avtal med elleverantören så hade väldigt många inte behövt betala så mycket.
En stor del av nyinflyttade för 1 år sedan hade kunnat teckna ett 3 års fastpriskontrakt (50öre kwh) Många hade kanske valt timpris istället istället för att tvingas på Wallenstams nya priser, där går det att aktivt spara stora summor genom att man anpassar sig efter Nordpoolens timprser för dagen (och morgondagen)

Så det här upplägget är kasst, den nya dealen är tvingande och det är bara att hosta upp,antar jag. De mer ekonomisk sinnade och känner till sina alternativ,men som de inte kan utnyttja, sliter antagligen sitt hår nu....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in