2022-10-10, 20:39
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensvunnentid
Men ingenting av det du säger är säkert, eller ens bygger på någon slags underliggande information.
Då är du inte påläst. Bara att googla.
Citera
2022-10-10, 20:44
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det är 5-6 månader till våren och väldigt mycket kan hända tills dess. Bland annat har Europas Lng-terminaler redan varit igång sedan december. Finland har dragit igång sitt kärnkraftverk med på full drift.
Blickar man på USA så ser förutsättningarna goda ut och de har lyckats få ner inflationen till runt 3-4%.
Kriget till våren kommer också att vara strax över till våren. Ryssarna har knappt vinterkläder till sina soldater.
Blickar vi längre in på 2023 I andra halvan av året så har Tyskland fått upp sina fyra resterande Lng-terminaler och har därmed samma kapacitet som man hade från nord stream.

2023 ser ut som ett fantastiskt år.
Länka gärna en källa till påståendet att usa har 3-4% inflation, tills dess kallar jag dig inte påläst.

Och vad tror du att LNG till 10x priset av vad gasen kostade innan kommer att göra med tysklands industri ?
Citera
2022-10-10, 20:48
Medlem
Citat:
Det är 5-6 månader till våren och väldigt mycket kan hända tills dess. Bland annat har Europas Lng-terminaler redan varit igång sedan december. Finland har dragit igång sitt kärnkraftverk med på full drift.
Blickar man på USA så ser förutsättningarna goda ut och de har lyckats få ner inflationen till runt 3-4%.
Kriget till våren kommer också att vara strax över till våren. Ryssarna har knappt vinterkläder till sina soldater.
Blickar vi längre in på 2023 I andra halvan av året så har Tyskland fått upp sina fyra resterande Lng-terminaler och har därmed samma kapacitet som man hade från nord stream.

Alltså, allt det där är ju bara skitsnack? Ligger USAs inflation på 3% nu alltså?
Citera
2022-10-10, 20:58
Medlem
Citat:
Men ingenting av det du säger är säkert, eller ens bygger på någon slags underliggande information.

Det är rent önsketänkande att USA skulle få ner inflationen till 3-4%

Det är kärninflationen vi ska vara oroliga för och den har en släpande effekt. Det är visserligen positivt att frakterna från Asien börjar gå ner i pris, men det lär dröja innan detta trycker ner slutkonsumentens prisbild. Detsamma gäller de varor vars pris har påverkats av energikrisen (det vill säga i princip alla). När företagen återigen kan andas så behöver de självfallet täppa till de hål energipriset orsakat. Priserna lär alltså inte sjunka med det första och räntorna lär ligga stabilt kvar runt 2-3% vilket visat sig vara nog för att sänka förmågan för många svenskar att få tillräckliga lån till tidigare ”marknadspriser” på fastighetsmarknaden.

Newsflash; företagen var snabba på att täppa till hålen som energipriserna skapat. Frågan är vilka företag som kommer hålla fast vid de högre priserna och gå i konken.
Citera
2022-10-10, 21:01
Medlem
Citat:

Jag gillar din optimism men låt inte dysterkvarnarna få för mycket på sin kran. 2023 ser för tillfället ganska mörkt ut just nu … Men det är inte pga av bostadsmarknaden, men det verkar vara svårt att ta in i den här tråden.
Citera
2022-10-10, 21:04
Medlem
Citat:
Newsflash; företagen var snabba på att täppa till hålen som energipriserna skapat. Frågan är vilka företag som kommer hålla fast vid de högre priserna och gå i konken.

Har du några konkreta exempel?
Det låter ju ytterst märkligt med tanke på att knappt elbolagen är tillräckligt likvida för att kunna sälja sin produkt till nuvarande priser.
Senast redigerad av Ensvunnentid 2022-10-10 kl. 21:06.
Citera
2022-10-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Alltså, allt det där är ju bara skitsnack? Ligger USAs inflation på 3% nu alltså?

Nä, jag läste nånstans att den är -5% nu i oktober. Men jag tycker det är svårt att veta vilka källor man ska lira på. Här på Flashback verkar inflationen alltid ligga på +20% mom. Svårt att veta som sagt.
Citera
2022-10-10, 21:07
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag gillar din optimism men låt inte dysterkvarnarna få för mycket på sin kran. 2023 ser för tillfället ganska mörkt ut just nu … Men det är inte pga av bostadsmarknaden, men det verkar vara svårt att ta in i den här tråden.

Men nu handlar tråden om just bostadsmarknaden. Många faktorer som påverkar denna ser väldigt dystra ut. Å andra sidan är bostadsmarknaden det minsta problemet.
Citera
2022-10-10, 21:08
Medlem
Citat:
Har du några konkreta exempel?
Det låter ju ytterst märkligt med tanke på att knappt elbolagen är tillräckligt likvida för att kunna sälja sin produkt till nuvarande priser.

Svarade du mig? Nä, jag har inga källor. Det behövs inte här på Flashback, det är sen gammalt. Men intressant ändå att du eftersöker källor när du själv inte producerar några. Utan bara en svada av din egen magkänsla.
Citera
2022-10-10, 21:09
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Länka gärna en källa till påståendet att usa har 3-4% inflation, tills dess kallar jag dig inte påläst.

Och vad tror du att LNG till 10x priset av vad gasen kostade innan kommer att göra med tysklands industri ?
Googla?
Tysklands industri kommer inte att ha en energibrist.
Citera
2022-10-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Men nu handlar tråden om just bostadsmarknaden. Många faktorer som påverkar denna ser väldigt dystra ut. Å andra sidan är bostadsmarknaden det minsta problemet.

Både ja och nej. Folk i lånat boende är dom som kommer att dra in på konsumtionen vilket ev kan påverka konjunkturen och den ekonomiska aktiviteten.
Citera
2022-10-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Svarade du mig? Nä, jag har inga källor. Det behövs inte här på Flashback, det är sen gammalt. Men intressant ändå att du eftersöker källor när du själv inte producerar några. Utan bara en svada av din egen magkänsla.

Jag var mest intresserad i att veta vilka företag som redan täppt till hålen då det varit intressant att se om det var några specifika branscher och förutsättningar.

Men fine. Kör ditt race du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in