Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Vad menar du med att jag funderar på att ”kliva bakåt”?
Jag är helt övertygad om att utvecklingen måste gå framåt! Det är väl egentligen min mest fundamentala invändning mot Bitcoin; att det bygger på en (enligt min åsikt) förlegad syn på ”pengar”.
Bitcoin är både digitalisering och decentralisering av pengar (eller av tillit eller avtal eller hur du nu vill rama in det), vilket gör att systemet som det ersätter nu är extremt legacy och väntar på att försvinna. Just decentraliseringen är en typ av paradigm-skifte som inte händer så ofta - det är rent av svårt att hitta på motsvarigheter bortom själva decentraliseringen av information (www osv). Folk brukar gilla liknelsen häst och vagn -> bil av någon anledning, men detta är en mycket mer fundamental förändring. Hästar är långsamma men de kan utföra motsvarande funktion som en bil, det är alltså "bara" en iterativ förbättring.
Sen menar vissa att hela begreppet pengar spelat ut sin roll osv. Jag vet inte, det är inget jag ser. Men det står desto mer klart att Bitcoin ersätter det vi har, såvida inte nästa steg ersätter Bitcoin innan det spelat ut.
Just nu har vi ETH som driver en turing-komplett variant av det Bitcoin gör. Så en väg är att ETH blir pengar på indirekt/organisk väg, på grund av att dess värde förankras som ett unikt bränsle till decentraliserat sammarbete. En annan väg är att vi hittar på något annat vi inte har sett ännu. En tredje väg är att pengar som vi ser det idag spelat ut sin roll - jag har tex funderat på huruvida robotar bryr sig om pengar eller inte. Robotar kanske kan sammarbeta på andra sätt.
Men det finns noll vägar tillbaka till fiat som vi känner den (för jag tror knappast USD skulle överleva nuclear winter osv).