2022-10-10, 14:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ja, det är en av fördelarna med bitcoin gentemot guld. Äkthetskontrollen är trivial och ofelbar.
Du missförstår. Du kan inte särskilja den bitcoinen från en annan utan att verifiera den på blockkedjan. Vad har du för samlarvärde i en sträng med siffror? Den är dessutom inte väsensskild från en bitcoin tillhörande en helt annan blockkedja än den som skapades 2009. Därför bör samlarvärdet vara ganska exakt 0.
2022-10-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Vad menar du med att jag funderar på att ”kliva bakåt”?

Jag är helt övertygad om att utvecklingen måste gå framåt! Det är väl egentligen min mest fundamentala invändning mot Bitcoin; att det bygger på en (enligt min åsikt) förlegad syn på ”pengar”.
Bitcoin är både digitalisering och decentralisering av pengar (eller av tillit eller avtal eller hur du nu vill rama in det), vilket gör att systemet som det ersätter nu är extremt legacy och väntar på att försvinna. Just decentraliseringen är en typ av paradigm-skifte som inte händer så ofta - det är rent av svårt att hitta på motsvarigheter bortom själva decentraliseringen av information (www osv). Folk brukar gilla liknelsen häst och vagn -> bil av någon anledning, men detta är en mycket mer fundamental förändring. Hästar är långsamma men de kan utföra motsvarande funktion som en bil, det är alltså "bara" en iterativ förbättring.

Sen menar vissa att hela begreppet pengar spelat ut sin roll osv. Jag vet inte, det är inget jag ser. Men det står desto mer klart att Bitcoin ersätter det vi har, såvida inte nästa steg ersätter Bitcoin innan det spelat ut.

Just nu har vi ETH som driver en turing-komplett variant av det Bitcoin gör. Så en väg är att ETH blir pengar på indirekt/organisk väg, på grund av att dess värde förankras som ett unikt bränsle till decentraliserat sammarbete. En annan väg är att vi hittar på något annat vi inte har sett ännu. En tredje väg är att pengar som vi ser det idag spelat ut sin roll - jag har tex funderat på huruvida robotar bryr sig om pengar eller inte. Robotar kanske kan sammarbeta på andra sätt.

Men det finns noll vägar tillbaka till fiat som vi känner den (för jag tror knappast USD skulle överleva nuclear winter osv).
2022-10-10, 14:15
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Detta resonemang förstår jag inte alls. Den mesta handeln sker ju på centraliserade börser, så den påverkas inte av transaktionspriset på blockkedjan.

All verklig ”handel i Bitcoin” sker ju på Blockkedjan. Men ärligt talat vet jag inte hur det fungerar om man ”köper” Bitcoin vid en tidpunkt och priset går ner med 80 % fram tills att transaktionen registrerad? Det är kanske olika?
2022-10-10, 14:20
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Poängen var att klargöra att inte bara Bitcoin kan gå mot 0, som du först fick det att låta.
Företag går i konkurs hela tiden.

Återigen, det viktiga är inte OM någonting är möjligt, utan är det TROLIGT?

Företag kan gå i konkurs men då beror det ju på att deras affärsidé är dålig och slutar generera vinst (sen kan ju aktiekursen röra sig av andra skäl).

Bitcoin genererar ingen vinst så det blir värdelöst om folk slutar tro på det.
2022-10-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du missförstår. Du kan inte särskilja den bitcoinen från en annan utan att verifiera den på blockkedjan. Vad har du för samlarvärde i en sträng med siffror? Den är dessutom inte väsensskild från en bitcoin tillhörande en helt annan blockkedja än den som skapades 2009. Därför bör samlarvärdet vara ganska exakt 0.

Samlarvärdet är definitivt högst för bitcoin på den ursprungliga blockkedjan.

Det räcker med den senaste versionen av blockkedjan för att verifiera huruvida en viss adress innehåller en viss mängd bitcoin. Så även om blockkedjan vore "död", rent hypotetiskt, så skulle samlarvärdet kunna bestå.

Man kan medelst den privata nyckeln enkelt bevisa att man kontrollerar en viss adress med t.ex. 1 BTC på.

Det praktiska och monetära värdet vore nästan obefintligt om blockkedjan vore död, men samlarvärdet kan alltså fortfarande bestå till och med i en sådan osannolik extremsituation.
2022-10-10, 14:30
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Bitcoin är både digitalisering och decentralisering av pengar (eller av tillit eller avtal eller hur du nu vill rama in det), vilket gör att systemet som det ersätter nu är extremt legacy och väntar på att försvinna. Just decentraliseringen är en typ av paradigm-skifte som inte händer så ofta - det är rent av svårt att hitta på motsvarigheter bortom själva decentraliseringen av information (www osv). Folk brukar gilla liknelsen häst och vagn -> bil av någon anledning, men detta är en mycket mer fundamental förändring. Hästar är långsamma men de kan utföra motsvarande funktion som en bil, det är alltså "bara" en iterativ förbättring.

Sen menar vissa att hela begreppet pengar spelat ut sin roll osv. Jag vet inte, det är inget jag ser. Men det står desto mer klart att Bitcoin ersätter det vi har, såvida inte nästa steg ersätter Bitcoin innan det spelat ut.

Just nu har vi ETH som driver en turing-komplett variant av det Bitcoin gör. Så en väg är att ETH blir pengar på indirekt/organisk väg, på grund av att dess värde förankras som ett unikt bränsle till decentraliserat sammarbete. En annan väg är att vi hittar på något annat vi inte har sett ännu. En tredje väg är att pengar som vi ser det idag spelat ut sin roll - jag har tex funderat på huruvida robotar bryr sig om pengar eller inte. Robotar kanske kan sammarbeta på andra sätt.

Men det finns noll vägar tillbaka till fiat som vi känner den (för jag tror knappast USD skulle överleva nuclear winter osv).

Det behövs ingen väg ”tillbaka” till ”fiat”. Krypto kan knappast vara relevant i 1/100 000 transaktioner på global skala.

Ingen har börjat använda någon krypto till något (mer än på den yttersta marginalen) och det finns inga tecken på att det håller på att ske. Tvärt om.

Men den här tråden handlar specifikt om Bitcoin.

Bitcoin kan inte ersätta något.

Transaktionsvolymen skulle nog inte ens räcka till för Åhléns Julhandel. Och Lightning verkar inte fungera på något vettigt sätt.

Dessutom har man redan reglerat sönder det såpass illa att man inte ens kan köpa Bitcoin utan att bli kund (enligt penningtvättslagen) hos säljaren.
2022-10-10, 14:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Företag kan gå i konkurs men då beror det ju på att deras affärsidé är dålig och slutar generera vinst (sen kan ju aktiekursen röra sig av andra skäl).

Bitcoin genererar ingen vinst så det blir värdelöst om folk slutar tro på det.
Du pratar fortfarande i OM termer...
2022-10-10, 14:35
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Det räcker med den senaste versionen av blockkedjan för att verifiera huruvida en viss adress innehåller en viss mängd bitcoin. Så även om blockkedjan vore "död", rent hypotetiskt, så skulle samlarvärdet kunna bestå.

Man kan medelst den privata nyckeln enkelt bevisa att man kontrollerar en viss adress med t.ex. 1 BTC på.

Varifrån skulle man få den senaste versionen av Blockkedjan från? Och hur skulle man praktiskt ”bevisa” något utan att visa sin privata nyckel?

Och även om det är möjligt - hur skulle man sälja sin Bitcoin till den andra ”samlaren”?
2022-10-10, 14:36
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du pratar fortfarande i OM termer...

Vad menar du med ”OM termer”?
2022-10-10, 14:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Samlarvärdet är definitivt högst för bitcoin på den ursprungliga blockkedjan.

Det praktiska och monetära värdet vore nästan obefintligt om blockkedjan vore död, men samlarvärdet kan alltså fortfarande bestå till och med i en sådan osannolik extremsituation.
Va? Om den gamla blockkedjan skrotas så kan du ju såklart inte verifiera bitcoins från den i en annan blockkedja.
2022-10-10, 14:46
Medlem
Citat:
Varifrån skulle man få den senaste versionen av Blockkedjan från? Och hur skulle man praktiskt ”bevisa” något utan att visa sin privata nyckel?

Och även om det är möjligt - hur skulle man sälja sin Bitcoin till den andra ”samlaren”?

Jag vill inte fördjupa mig mer i denna hypotetiska situation. Ni måste tänka lite själva också. Du kan säkert komma på något sätt att sälja den privata nyckeln, om du tänker efter.

Den senaste versionen av blockkedjan kan man ha sparad på sin egen dator. Den lär även finnas tillgänglig på Internet. Så inga problem där.

Men det praktiska och monetära värdet av bitcoin vore som sagt i stort sett obefintligt i ett sådant scenario.

Så, nu får ni tänka själva!
2022-10-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Va? Om den gamla blockkedjan skrotas så kan du ju såklart inte verifiera bitcoins från den i en annan blockkedja.

Detta lät helknasigt, måste jag säga!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in