Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-10, 07:51
Medlem
ETA2824-2s avatar
SEB:s boprisindikator, som visar skillnaden mellan andelen hushåll som tror på stigande priser och andelen som tror på fallande priser, steg till -35 i oktober jämfört med -40 i september.

https://www.privataaffarer.se/sebs-boprisindikator-vande-uppat/

Vad tror ni? Blir det uppgång i linje med vad hushållen tror framöver?
Citera
2022-10-10, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Hur skulle ett hypotetiskt scenario se ut där det snabbt går upp? Inte ens om inflationen avtar och ränteökningarna trappas ner så är det särskilt lätt ty se hur det skyhöga priserna snabbt skulle sticka iväg.

När alla tror att det kommer fortsätta ned då accepterar säljare låga bud bara för att få det sålt, för det kommer bli ännu lägre om en månad.

Så fort säljare tror på uppgång försvinner den premien och det är ju den som ofta gör att man hittar det där snorbilliga boendet. Den försvinner över en natt.
Citera
2022-10-10, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
SEB:s boprisindikator, som visar skillnaden mellan andelen hushåll som tror på stigande priser och andelen som tror på fallande priser, steg till -35 i oktober jämfört med -40 i september.

Indexet är ju negativt så hushållen tror ju på nedgång i genomsnitt.

Men det är något förvånande att folk är mer positiva nu än för en månad sen. Känns inte som någon har förbättrats sen dess.
Citera
2022-10-10, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jag tror du missuppfattar mig lite (eller är jag dålig på att uttrycka mig), är inte ute efter att regna på din parad eller så. Är du övertygad om signalerna du ser - kör då på dom! Det är så en investerare ska agera. Det, och köpa när blodet flyter. De flesta stora fastighetskungar idag, köpte när 90-talskrisen var som värst.

Nu blir det ingen fastighetskung av det här men kanske blir det en pensionsförsäkring så man inte blir fattigpensionär när man inte orkar jobba längre. Nu är det väl några år kvar tills dess men det är tanken.
Ja vi får se hur det utvecklar sig.
Citera
2022-10-10, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monarkiknullaren
ingen expert men köpa med lån låter som självmord om jag förstår allt med räntor rätt.

För att kunna köpa ett eget boende behöver nästan alla ett bolån.

Fastigheten är inflationsförsäkrad och "stiger i pris".

Hyr du äger du inget.

Mellan ägande och hyrande är ett beslut man får ta själv.

Ett bolån gör att du betalar ditt hus "ett par gånger" innan lånet är återbetalat så om man kan betala det kontant har man sparat mycket pengar. Men som sagt det är det inte många som kan.

En investering, till exempel en hyresfastighet, är en bra ide då du har täckning för lånet från inkomst.

Det är klurigt att komma dit då de allra flesta maxar ut lånekapacitet och möjlighet till insats på sin egna bostad.
Citera
2022-10-10, 08:25
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
ja det stod på en tomträtt. vem vill betala 2 miljoner för något sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Är det typ 30-40 år kvar på arrendet och med en fast eller årlig uppräkning av arrendet så kan det väl diskuteras. Men i detta fall räknas arrendet upp med inflationen och avtalet löper endast på fem år i taget. Jag hade i varje fall inte tagit risken att Sthlm stad framöver kommer vilja bygga bostäder eller annat där. Utöver att bli av med arrendet säger dessutom avtalet att man då måste ta bort huset och återställa marken.

Så nej tack!

Länka gärna till objekten som diskuteras:

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2726679

Svårt att värdera ett sånt objekt, men 2m är väl förmodligen 5-10x för mycket.

Jaha, det verkar som de gav 1.8m för det för fem år sedan

https://www.booli.se/annons/1673614
Senast redigerad av DViking 2022-10-10 kl. 08:32.
Citera
2022-10-10, 09:23
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Jag kommer nog aldrig förstå mig på SEBs diffusa boprisindikator… Ränteförväntningarna gick upp 1,07 procentenheter och samtidigt vände folks prisförväntningar upp

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2022/hushallens-boprisforvantningar-vander-upp-nagot

Citat:
SEB:s Boprisindikator ökar med 5 enheter i oktober, från minus 40 till minus 35.

Hushållens förväntningar på styrräntans nivå om ett år ligger nu på 2,55 procent, en ökning med 1,07 procentenheter från föregående månad.

Kan då folk verkligen ha trott på 1,75% ränta förra månaden?
Citera
2022-10-10, 09:30
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2

För mig indikerar det där att hushållen inte riktigt greppat vilken ekonomisk kalldusch vi står inför.
Citera
2022-10-10, 09:31
Medlem
tripprapporters avatar
Ingves: Amorteringsstopp skadar Sverige

Citat:
Samtliga fyra partier som ingår i Moderatledaren Ulf Kristerssons regeringsunderlag vill antingen helt slopa amorteringskravet eller, som M, pausa det.

Riksbankschefen varnar för detta.

– Det är en olämplig åtgärd som skadar Sverige om man genomför det. Man måste ha klart för sig att vi har enormt stora bolån i svensk ekonomi och hela bolånemarknaden utgör en risk för ekonomin, säger Ingves till tidningen.

– Det vore en djupt olycklig signal till omvärlden att säga att så fort det blev lite dyrare att låna så ska man sluta amortera, säger han.

Även Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen, som vid årsskiftet efterträder Stefan Ingves som riksbankschef, säger i en intervju i Ekots lördagsintervju att det inte är en lämplig åtgärd.

– Att använda amorteringsverktyget i samma riktning som under pandemin vore helt enkelt en felaktig åtgärd, säger Thedéen.
Citera
2022-10-10, 10:04
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag kommer nog aldrig förstå mig på SEBs diffusa boprisindikator… Ränteförväntningarna gick upp 1,07 procentenheter och samtidigt vände folks prisförväntningar upp

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2022/hushallens-boprisforvantningar-vander-upp-nagot

Kan då folk verkligen ha trott på 1,75% ränta förra månaden?

Det här med räntan borde förtydligas. Är det median eller genomsnittliga värdet? Vore bra om datan presenterades mer nedbruten. Tror hälften på 0% och andra halvan 5%? Sammanfaller låga ränteförväntningar med en tro på prisuppgång?
Citera
2022-10-10, 13:06
Avslutad
Medianpris hittills i oktober för 2-rumslägenheter enligt booli.se:

Vasastan: 105 400 kr/m2
Kungsholmen: 95 400 kr/m2
Södermalm: 85 800 kr/m2

Det känns som att södermalmarna har märkbart större problem än folket i Vasastan.

Tidigare år har motsvarande spreadar varit betydligt lägre. Södermalm tappar kraftigt mot Vasastan.
Senast redigerad av PresidentBahama 2022-10-10 kl. 13:09.
Citera
2022-10-10, 13:15
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Ingves: Amorteringsstopp skadar Sverige

Rolig rubrik. Ingves skadade Sverige.
Sedan bryr jag mig inte om det blir amorteringsfritt eller inte. Jag vill ändå amortera på mina lån och nu kan man begära undantag hos bank om man ligger risigt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in