Citat:
Ursprungligen postat av
annica, sthlm
Det skrivs frekvent i denna mycket märkliga tråd, mycket är rent nonsens och för inte på något sätt samtalet framåt- vilket du gav några exempel på... sådant brukar i görligaste mån städas bort ganska snart. Däremot finns sådant som är mer otäckt vilket jag med- något svajigt finger, tidigare pekade mot och det är detta med sanningsflykt och följande teoriserandet vilket är några av våra mest aktiva pro-ryssars främsta uppgifter i denna tråd. Jag vill ta några exempel på hur det kan falla sig ut...
I våras kom det fram att den ryska ockupationsstyrkan systematiskt avrättat civila boende i området kring Butja (ett samhälle utanför Kiev) och därefter slängt ner de mördade i massgravar. Allt detta är ett flagrant brott mot krigets lagar och faller under rubrik 'Folkmord'. Det var i korthet händelsen... nu kommer då pro-ryssarna med 'bevisade fakta' från ryska källor och vidare teorier om att det var ukrainarna själva som begick dessa illdåd mot sin egen befolkning.
En tid senare framkom hur det i ett fångläger med inhysta ukrainska soldater sorterats ut enskilda soldater och befäl vilka föstes samman och placerats i en närliggande magasinbyggnad.När väl detta var avklarat sprängdes förrådet med de ihopsamlade soldaterna. Detta var en kort sammanfattning av den händelsen men du kan säkert dra dig till minnes om hur det därefter lät bland våra legitimerade rysstroll; Det var Ukraina som själva gjorde det- de himarsade denna byggnad själva för att det inte skulle finnas vittnen om de egna krigsbrotten, osv.
På detta sätt söker den ryska propagandan föra in tvivel och skapa så kraftigt brus i rapporteringar från kriget att allt bara drunknar och försvinner ur belysning om krigsbrott och mänskliga övergrepp. Ändå var detta bara ett par exempel på hur den ryska agendan sätts i arbete men det finns massor av liknande händelser och en följande systematik om förminskning, relativiserande, teoriserande och helt vanliga uppenbara lögner...
Ja sånt förekommer säkert också. Det är ett konstigt krig med påfallande många händelser, som nästan inte verkar designade för att vara en false flag, men medvetet ambivalenta. Eller så har krig alltid varit så. Där är nog en viss övervikt av ryska övergrepp som objektivt förekommit, men sedan framställts som "false flags" - men det är bara min magkänsla, vi kan egentligen inte veta. Jag tror att den trenden reverseras (dvs fler ukrainska övergrepp kommer än ryska) om det går bra för Ukraina, helt enkelt baserat på att den starkaste parten dödar flest civila ifall de inte har ett helt gigantiskt överläge så de har "råd" att slåss fint och ädelt.
Det är också samma tugg på bägge sidor, se t ex "human shields"-diskussionerna när Ukraina försvarade Mariupol och Severodontesk. Där var också massor av försvar, teoretiserande och relativiserande samt lögner om att Ukraina gjorde rätt med human shields.