2022-10-09, 12:19
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Lite grejen just nu är väl ändå att ingen vet Ryssland "realbudget" faktiskt är, alltså pengar som gick till militären och inte korrupta tjänstemäns bankkonton. En norsk studie pekar på att runt 16% av alla pengar som skjutits in till militären försvunnit i korruption, men det är bara siffran som kan stödjas. Min känsla baserat på inget än just känsla är att siffran ligger på åtminstone 50%.

När inte ens slagskeppet Moskva kunde underhållas till en krigsduglig standard är det fan över för Ryssland och dags för hela skiten att kollapsa och återbyggas.
Du har ungefär samma nivå av korruption på Ukrainska sidan. Båda länderna lever med arvet efter Sovjet. Även om det är svårt att veta hur mycket som försvinner så är det troligt att båda sidor förlorar likande procent.
Citera
2022-10-09, 12:22
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Det skrivs frekvent i denna mycket märkliga tråd, mycket är rent nonsens och för inte på något sätt samtalet framåt- vilket du gav några exempel på... sådant brukar i görligaste mån städas bort ganska snart. Däremot finns sådant som är mer otäckt vilket jag med- något svajigt finger, tidigare pekade mot och det är detta med sanningsflykt och följande teoriserandet vilket är några av våra mest aktiva pro-ryssars främsta uppgifter i denna tråd. Jag vill ta några exempel på hur det kan falla sig ut...

I våras kom det fram att den ryska ockupationsstyrkan systematiskt avrättat civila boende i området kring Butja (ett samhälle utanför Kiev) och därefter slängt ner de mördade i massgravar. Allt detta är ett flagrant brott mot krigets lagar och faller under rubrik 'Folkmord'. Det var i korthet händelsen... nu kommer då pro-ryssarna med 'bevisade fakta' från ryska källor och vidare teorier om att det var ukrainarna själva som begick dessa illdåd mot sin egen befolkning.

En tid senare framkom hur det i ett fångläger med inhysta ukrainska soldater sorterats ut enskilda soldater och befäl vilka föstes samman och placerats i en närliggande magasinbyggnad.När väl detta var avklarat sprängdes förrådet med de ihopsamlade soldaterna. Detta var en kort sammanfattning av den händelsen men du kan säkert dra dig till minnes om hur det därefter lät bland våra legitimerade rysstroll; Det var Ukraina som själva gjorde det- de himarsade denna byggnad själva för att det inte skulle finnas vittnen om de egna krigsbrotten, osv.

På detta sätt söker den ryska propagandan föra in tvivel och skapa så kraftigt brus i rapporteringar från kriget att allt bara drunknar och försvinner ur belysning om krigsbrott och mänskliga övergrepp. Ändå var detta bara ett par exempel på hur den ryska agendan sätts i arbete men det finns massor av liknande händelser och en följande systematik om förminskning, relativiserande, teoriserande och helt vanliga uppenbara lögner...

Ja sånt förekommer säkert också. Det är ett konstigt krig med påfallande många händelser, som nästan inte verkar designade för att vara en false flag, men medvetet ambivalenta. Eller så har krig alltid varit så. Där är nog en viss övervikt av ryska övergrepp som objektivt förekommit, men sedan framställts som "false flags" - men det är bara min magkänsla, vi kan egentligen inte veta. Jag tror att den trenden reverseras (dvs fler ukrainska övergrepp kommer än ryska) om det går bra för Ukraina, helt enkelt baserat på att den starkaste parten dödar flest civila ifall de inte har ett helt gigantiskt överläge så de har "råd" att slåss fint och ädelt.

Det är också samma tugg på bägge sidor, se t ex "human shields"-diskussionerna när Ukraina försvarade Mariupol och Severodontesk. Där var också massor av försvar, teoretiserande och relativiserande samt lögner om att Ukraina gjorde rätt med human shields.
Citera
2022-10-09, 12:22
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Ytterligare en kommentar från den engagerade publiken...
Det här är kul på riktigt!

Läs detta:
Citat:
According to the US Department of State Human Rights Report 2009, conditions in prisons and detention facilities in Ukraine are harsh, and pretrial detention was seen as arbitrary and lengthy. According to Amnesty International, allegations of torture and ill treatment in police custody increased in 2010.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Prisons_in_Ukraine

Det kommer inte vara lättare i ukrainska fängelser efter att kriget är slut. Det finns ett omfattande hat mot de ryska våldtäktsmännen och de ryssar som deltagit i invasionen som propagandister har ett hårt liv framför sig.
Citera
2022-10-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Finns det någon annan anledning än att ryssarna vill spara/har slut på andra missiler till att de använder S-300 för att bomba markmål?

Kanske är så enkelt att de märkt att S-300 är såpass dålig på sitt primäruppdrag (skydda luftrummet) att de lika gärna kan försöka få någon slags nytta av det på annat sätt.
Citera
2022-10-09, 12:24
Medlem
leachs avatar
Rysk tank bombad. Dom fega ryssråttorna lämnar sin skadade kamrat.

Demilitarization of a Russian tank with an ATGM
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1579052704105918464
Citera
2022-10-09, 12:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Råttorna vill lämna det sjunkande skeppet Krym. Lång kö till bron.

Queue to leave the Crimea
https://twitter.com/TpyxaNews/status...43426070564865
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Men Krimbron är väl inte brukbar sen igår?
Citat:
Tyvärr så är den det men med mindre kapacitet.

Det är väl därför det är kö. Kapaciteten är kraftigt begränsad:

https://t.me/intelslava/38622
Citera
2022-10-09, 12:26
Medlem
Citat:
Råttorna vill lämna det sjunkande skeppet Krym. Lång kö till bron.

Queue to leave the Crimea
https://twitter.com/TpyxaNews/status...43426070564865

Ja det börjar "osa katt" på Krim snart nu. Många ryzzar där börjar fatta det nu.

Om jag vore operativt ansvarig för den ryzzka flottan stationerad på Krim skulle jag beordra "färdigt skepp" till alla ryzzka skepp där nu och lägga dom I kö för passagen ut ur hamnen. Snart smäller det på riktigt!
( ett litet tips i all välmening ) 👋💥💥💥
Citera
2022-10-09, 12:27
Medlem
Citat:
Rysk tank bombad. Dom fega ryssråttorna lämnar sin skadade kamrat.

Obefintligt kamratskap där. En armé som byggs på dedovshchina blir helt enkelt inte bättre än såhär.
Citera
2022-10-09, 12:30
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Snart lär bidragen till Ukraina minska hårt. Redan börjat se tendenser till det med fler och fler som uttrycker missnöje över olika aspekter och där man anklagat Ukraina öppet för att utföra vissa attacker. Jag varnade för detta tidigt första dagarna av kriget. När väl alla installationer finns på plats, gasledningar gjorts till intet och Europa outsourcat lungor och hjärta till USA kommer kriget att gå in i en ny fas. Numer kommer fokus ligga på att låta Ryssland bygga upp och återfå sin skrämselfaktor. Ett slaget Ryssland är dålig business. Ett puttrande krig med ett handlingsförlamat Europa som behöver köpa vapen och låta USA köpa upp alla brickor på monopolbrädet är vad man från USA:s del spelat på från början.
Ryssland kan fortfarande dra åt helvete. Men hoppet om ett fritt Europa är begravet iom detta försöker vi bryta oss loss kommer sanktioner som ett brev på posten.

Det var en samling av otaliga felaktigheter och proryska konspirationateorier.
Citera
2022-10-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Skriver du det för att det passar din världsbild? Eller har du några bevis?

Själv har jag ingen aning. Jag skulle misstänka främst USA, Norge, Sverige, Polen och Ryssland. Alla kunde ha direkta skäl att göra det. Alla utom Polen vet jag har förmågan. Men jag vet inte alls vem det är som är skyldig.

Klart vi inte kan veta med säkerhet. Men polsk politiker tackade usa för nordstream. Usa har länge velat bli av med ledningen. Och det finns satellitbilder på amerikanska helikoptrar i området som var stationerade i gdansk. Ryssland behövde inte spränga ledningen, dom kan bara strypa flödet. Man har använt gasen som ett trump kort, nu när ena ledningen är sprängd så kan man inte längre använda sig av det kortet. Ryssland vinner ingenting på att spränga ledningen. Usa har däremot en historia av att ljuga för att justifiera sina handlingar. Iraq krigets anledning ljög man om tex. Saddam har WMD bla bla. Nu kör man med samma kort igen, och ni faller för det.
Citera
2022-10-09, 12:34
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja det börjar "osa katt" på Krim snart nu. Många ryzzar där börjar fatta det nu.

Om jag vore operativt ansvarig för den ryzzka flottan stationerad på Krim skulle jag beordra "färdigt skepp" till alla ryzzka skepp där nu och lägga dom I kö för passagen ut ur hamnen. Snart smäller det på riktigt!
( ett litet tips i all välmening ) 👋💥💥💥

Nu har väl ryzzarna redan flyttat alla skepp och ubåtar med nåt stridsvärde till Novorossjisk i södra ryzzland redan

Klart skepp, klart skepp, inte färdigt
Citera
2022-10-09, 12:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, det är säkert sant, samtidigt som man förbereder en ny offensiv i söder, ( förutom Cherson fronten). Den måste inledas ganska snart medan rySSarna har det ännu mera problematiskt med sin logistik.

Men allmänt sett så har de ukrainska framgångarna mer berott på den ryska odugligheten och inkompetensen än på lysande ukrainska prestationer, förutom de första dagarna av Kharkyv offensiven, där Ukraina glänste.

Tänk om tyskarna när operation Barbarossa startade fått ägna 3/4 av sin tid att föra fram artilleri och ordna sin logistik. För att inte tala om invasionen av Frankrike våren 1940! Men, å andra sidan terrängförhållande och väder ställde sedan till det för dem framför Moskva. Liksom ett stoppande av de tyska trupperna i Frankrike, "för säkerhets skull" gjorde att GB kunde evakuera soldater över kanalen. Så ingen militär är perfekt, militärt sett.

Den ukrainska strategin verkar faktiskt vara en konstig blandning av den allierade, misslyckade, strategin i Frankrike, "systematisk krigföring" och det tyska blixtkrigen, ( vilket, i sig inte var någon uttalad strategi utan mer ett resultat av mekanisering och uppdragstsktik).

Men, ok: Ett systematiskt bekämpande av den ryska logistiken i kombination av ryckvis manöverkrigföring är ändå inte så dåligt av Ukraina. Speciellt inte i jämförelse med den ryska WW1 taktiken. I likhet med då är dock rySSarna bra på att dra sig tillbaka och sedan gräva ner sig. Men det leder inte till några segrar.

Men till nästa senvår och sommar förväntar jag mig dock blixtrande manöverkrigföring ifrån den ukrainska sidan, och det är inte någon lätt uppgift, om ens kriget håller på så länge, med tanke på den helt odugliga och korrupta ryska ledningen och militären, liksom det ryska samhället i stort.

Slava Ukraini!

De allierade opererade ju faktiskt under såna betingelser under ww2. Tyskland sänkte 3500 "merchant vessels" på Atlanten under ww2, svindlande logistiska förluster när man tänker efter. Det svarade till förluster på miljoner ton materiel. (https://en.wikipedia.org/wiki/Losses_during_the_Battle_of_the_Atlantic) - eller om man översätter till ryska förhållanden, tusentals tåg som sprängs i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in