2022-10-09, 08:18
Medlem
thegymsharks avatar
Du låter väldigt kontrollerande, kan hon inte välja själv eller du styr hennes ekonomi också?
Att hon får komma till dig när hon vill ha något? Du måste godkänna?

Du sköter hennes inköp av allting och har järnkoll?
Citera
2022-10-09, 08:19
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Fjällräven expedition down jacket kommer garanterat att hålla henne varm. Använder denna på mina expeditioner i arktiskt klimat. Duger den där så kommer den att duga åt din fru också. Glöm inte bort att den mesta av värmen försvinner via huvudet så en bra mössa är viktigt. Likaså är det viktigt med bra och varma stövlar annars är det onödigt att fläska på med en varm jacka

Har sneglat på dessa jackor men just expedition ger lite samma intryck som många monclerjackor, lite plastblanka med ett yttre som för ögat ser lite ömtåligt ut. Matrialmässigt är det mer eller mindre samma material i dunjackor i prisklass 5k och uppåt. Fördel fjällräven är ju som med ME, oklanderlig service.

Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Eftersom du nu riktade frågan till ”damer i yngre medelåldern”: jag hade velat se hyfsat elegant ut. Jag vill inte klä mig ”sportigt” och ”friluftsmässigt”. (Kanske som undantag då och då, drömmer t ex om en jordgubbar i mjölk-rosa vindjacka jag tyvärr bara sett i barnstorlek.)
Ull är ett fantastiskt material.
En yllekappa med en ylletröja under och gärna accessoarer (halsduk, mössa, vantar eller handskar) av ylle också = alltid varm. Dessutom är ull vattenavvisande. Jag har min vanliga kappa även när det regnar och blir aldrig våt. (Dock kan ull lukta lite funky när det blir fuktigt.)
Ull är dessutom svårantändligt.
Finns inget bättre än naturmaterial!
Se dock till att det faktiskt är ull och inte bara en liten del av det.
Man kan också köpa underställ av ull men var då noga med att mjuk, len ickekliig ull. Finns också sidenlångkalsonger och dito undertröjor. Silke känns sensuellt och härligt mot huden. Dock är en del emot sidenkläder pga tillverkningen där silkeslarverna dör.
(Päls är också underbart värmande men inte riktigt enligt tidsandan att bära…)
En del veganer skyr ju ull också men det tycker jag är dumt. Fåren måste få ullen klippt, det är djurplågeri annars och enormt resursslöseri att inte använda denna fantastiska naturprodukt som finns i drivor - bokstavligen talat…
http://hantverk.blogspot.com/2008/06...-fren.html?m=1

Vad gäller vinterskor rekommenderar jag generellt finska märken. Varma och med ordentliga sulor så man inte halkar.

Edit: jag skulle tycka det vore så gullig, älskvärt, omtänksamt och fint om en partner köpte kläder till mig - men större saker som kappor hade jag velat välja själv.

Tack för input, faktiskt inte tänkt på det men det beror nog mest på att jag inte riktigt litar på ullrockar ner till - 15 men jag kanske har helt fel. Ska fundera på detta, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Givetvis fjällräven.
Det är jackor av så hög kvalitet att de kommer gå i arv från mor till dotter. Smält parafin och bivax och gör ditt eget Grönlandsvax = jackan blir odödlig.
Nu snackar jag Givetvis om Greenland-modellen för kvinnor och inte något annat nytt som är mer "slit och släng".
Jag har själv en vinterfodrad Greenland (forest green) och en ofodrad Greenland för höst (wheatbucket) till våren kommer jag köpa en ofodrad Greenland som vårjacka i någon mer "vårig färg".

Det är så dumt att köpa nya grejer varje år, heller köpa lite dyrare som man kan ha ett helt liv. Jag gör samma sak med kängor och skor, nu senast ett par kängor för 7500kr som kommer hålla hela mitt liv om jag tar hand om dom.

Jag resonerar som dig mer eller mindre vad gäller mig själv. Har faktiskt nämnda jacka som nu är runt 15 år men som sista åren mest hängt i garderoben. Just greenland är aningens kort. En önskan är att jackan iaf ska passera höft. Iofs kanske man helt enkelt kan gå upp i storlek för det.
Citera
2022-10-09, 08:25
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Eftersom du nu riktade frågan till ”damer i yngre medelåldern”: jag hade velat se hyfsat elegant ut. Jag vill inte klä mig ”sportigt” och ”friluftsmässigt”. (Kanske som undantag då och då, drömmer t ex om en jordgubbar i mjölk-rosa vindjacka jag tyvärr bara sett i barnstorlek.)
Ull är ett fantastiskt material.
En yllekappa med en ylletröja under och gärna accessoarer (halsduk, mössa, vantar eller handskar) av ylle också = alltid varm. Dessutom är ull vattenavvisande. Jag har min vanliga kappa även när det regnar och blir aldrig våt. (Dock kan ull lukta lite funky när det blir fuktigt.)
Ull är dessutom svårantändligt.
Finns inget bättre än naturmaterial!
Se dock till att det faktiskt är ull och inte bara en liten del av det.
Man kan också köpa underställ av ull men var då noga med att mjuk, len ickekliig ull. Finns också sidenlångkalsonger och dito undertröjor. Silke känns sensuellt och härligt mot huden. Dock är en del emot sidenkläder pga tillverkningen där silkeslarverna dör.
(Päls är också underbart värmande men inte riktigt enligt tidsandan att bära…)
En del veganer skyr ju ull också men det tycker jag är dumt. Fåren måste få ullen klippt, det är djurplågeri annars och enormt resursslöseri att inte använda denna fantastiska naturprodukt som finns i drivor - bokstavligen talat…
http://hantverk.blogspot.com/2008/06...-fren.html?m=1

Vad gäller vinterskor rekommenderar jag generellt finska märken. Varma och med ordentliga sulor så man inte halkar.

Edit: jag skulle tycka det vore så gullig, älskvärt, omtänksamt och fint om en partner köpte kläder till mig - men större saker som kappor hade jag velat välja själv.

Edit igen: oj, nu kom jag på vad det var jag egentligen skulle säga i min första edit: försöker alltid köpa naturmaterial men gjorde ett undantag med en tröja jag tyckte var så snygg - trots att den är tjockt stickad värmer den inte ett smack - sedan har jag en mycket tunn kashmirkofta som är underbart värmande - dito med filtar: köpte en filt av bomull/akryl bara för att jag gillade mönster och färg - förstås helt meningslöst - värmer inte ens en augustikväll.
Se alltså till att det verkligen är ull och silke och inte bara en liten del!
(Jag tror säkert att fejkmaterial i vinterjackor kan göras så det blir varmt men då brukar de inte vara det minsta eleganta.)

Håller med!! Ett mjukt underställ av ull och en yllekappa är så varmt men också classy!

Men om jag skulle välja från TS lista skulle jag välja fjällräven. Mest för att de är snyggast i min mening. Men jag bär alltid ullkappa på vintern. Även i pulkabacken.

Något annat som är guld värt är riktigt bra och varma handskar och vantar. Det brukar min man köpa till mig.
Citera
2022-10-09, 08:27
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymshark
Du låter väldigt kontrollerande, kan hon inte välja själv eller du styr hennes ekonomi också?
Att hon får komma till dig när hon vill ha något? Du måste godkänna?

Du sköter hennes inköp av allting och har järnkoll?

Övervägde att skita i att svara på detta mongolösa inlägg men well well.

Det är alltså tänkt som en present. Min kära fru skulle aldrig själv unna sig något som kostar över 1500 trots att vår ekonomi mycket väl tillåter det. Pga uppfostran är hon väldigt jantelagspräglad och unnar sig inte vilket tyvärr leder till onödigt frysande på utflykter, pulkaåkning mm. Trots det biter hon ihop och först när vi kommer hem märks det att hennes händer är blå, armar iskalla och överkropp full av gåshud. Jag tjatat om bättre kläder men hon avböjer bestämt att det är onödigt att lägga stora pengar (över 2k) på jackor och kläder till henne.

Lönerna delar vi på rakt av efter att räkningar och mat är betalda och köper/sparar för den exakt lika stora summan som blir över.

Jag har även satt upp en KF i hennes namn som ska kompensera för tappad inkomst under föräldraledighet och deltidsjobb under barnens första levnadsår.
Citera
2022-10-09, 08:30
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1423zZ
Håller med men tror inte priset skiljde ut sig då när jag köpte. (De stora internationella märkena har överlag stuckit iväg på senare år jämfört med inhemska/nordiska märken enligt vår helt subjektiva spaning här hemma.)

Ville bara säga hur nöjd jag har varit med den vad gäller värme.

Yes, låter bra! Hittade ändå två kandidater tack vare ditt inlägg, stort tack!
Citera
2022-10-09, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke

———

Jag resonerar som dig mer eller mindre vad gäller mig själv. Har faktiskt nämnda jacka som nu är runt 15 år men som sista åren mest hängt i garderoben. Just greenland är aningens kort. En önskan är att jackan iaf ska passera höft. Iofs kanske man helt enkelt kan gå upp i storlek för det.

Som kvinna går man inte upp i storlek utan köper rätt storlek. Vill man ha längre köper man en sån modell. Annars passar den ju inte över axlar och rygg på henne.
Citera
2022-10-09, 08:42
Medlem
Citat:
Har sneglat på dessa jackor men just expedition ger lite samma intryck som många monclerjackor, lite plastblanka med ett yttre som för ögat ser lite ömtåligt ut. Matrialmässigt är det mer eller mindre samma material i dunjackor i prisklass 5k och uppåt. Fördel fjällräven är ju som med ME, oklanderlig service.
.
Nu har jag använt denna jacka på mina expeditioner bland annat på Svalbard under vintern när jag på skidor åkt tvärs över ön, en expedition på 11 dagar och temperaturer som oftast låg under - 20 grader. Jag har även vintertid åkt på skidor längs hela padjelantaleden, har åkt på skidor längs hela kungsleden vintertid. Om du tror att vi på våra turer skulle ha utrustning som inte är funktionsduglig då är du korkad. Hur många expeditioner har du varit på där det kan variera mellan snöstorm ena dagen för att vara minus 25 grader andra dagen? Har du varit på ställen där det inte finns varken hus eller vägar om du inte vandrar flera dagar? Nu ska du och din fru använda jackan för att grilla korv med barnen så jag förstår inte riktigt hur du resonerar.
Citera
2022-10-09, 08:45
Medlem
jag gillar Didriksons jackor har 4 st 2 vår/höst jackor ock 2 st riktiga vinter jackor alla köpta på tradera
den senaste storm system 1913 gav jag 170 kr för ock ca 60 kr i frakt var i nyskick när den kom ,nypriset var nog ca 2000 kr
Senast redigerad av diseledvin 2022-10-09 kl. 08:48.
Citera
2022-10-09, 08:49
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Nu har jag använt denna jacka på mina expeditioner bland annat på Svalbard under vintern när jag på skidor åkt tvärs över ön, en expedition på 11 dagar och temperaturer som oftast låg under - 20 grader. Jag har även vintertid åkt på skidor längs hela padjelantaleden, har åkt på skidor längs hela kungsleden vintertid. Om du tror att vi på våra turer skulle ha utrustning som inte är funktionsduglig då är du korkad. Hur många expeditioner har du varit på där det kan variera mellan snöstorm ena dagen för att vara minus 25 grader andra dagen? Har du varit på ställen där det inte finns varken hus eller vägar om du inte vandrar flera dagar? Nu ska du och din fru använda jackan för att grilla korv med barnen så jag förstår inte riktigt hur du resonerar.

Haha men lugn, jag ser det du skriver och tar till mig. Tack och bock.

Personligen åker jag inte skidor långa sträckor i arkis men däremot vandrat i skog över tid och vet precis vad vassa grenar gör med tunnt softshell. Min ringa erfarenhet av polyamid är att det står sig bättre mot nötning än rep/pet men det kan ha ändrats.
Citera
2022-10-09, 08:56
Medlem
Citat:
Haha men lugn, jag ser det du skriver och tar till mig. Tack och bock.

Personligen åker jag inte skidor långa sträckor i arkis men däremot vandrat i skog över tid och vet precis vad vassa grenar gör med tunnt softshell. Min ringa erfarenhet av polyamid är att det står sig bättre mot nötning än rep/pet men det kan ha ändrats.
Lovar dig att din fru kan röra sig i skogen utan att behöva oroa sig för jackan om ni nu väljer denna jacka. Fast utifrån det du beskriver tycker jag att du lika gärna kan köpa en vanlig lång dunjacka på stadium åt henne 🙏. Vet inte om jag missförstår dig, men tror du att den jackan har softshell i yttertyget?
Citera
2022-10-09, 09:01
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Lovar dig att din fru kan röra sig i skogen utan att behöva oroa sig för jackan om ni nu väljer denna jacka. Fast utifrån det du beskriver tycker jag att du lika gärna kan köpa en vanlig lång dunjacka på stadium åt henne 🙏. Vet inte om jag missförstår dig, men tror du att den jackan har softshell i yttertyget?

Alltså jag kanske missförstår men fjällrävens dunjackor var iaf förr (10 årsedan?) Gjorda i ett tunnare yttertyg som jag tror va någon sorts softshellvariant som var extremt känsligt för rispningar med stoppning innanför. Hade ett antal vänner vars jackor läckt stoppning efter vardagsäventyr på fisketrippar och fått synlig nötning vid användning av lite tyngre packade ryggsäckar. Det du beskriver låter som något helt annat kvalitetsmässigt
Citera
2022-10-09, 09:04
Medlem
GanjaFarfars avatar
https://www.engelsons.se/klader/jack...r/vinterjackor

Take your pic, är man märkesbög duger det såklart inte men kvaliteten på dom där springer åttor runt det mesta för 10 ggr pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in