2022-10-08, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Risotto känns ju givet.

Ja, det är verkligen gott! Men funderar en del på hur man kan förhöja smaken hos specifika svamparter. Exempelvis hur en blodsopp kan optimeras för en risotto.
Citera
2022-10-08, 16:20
Medlem
peergs avatar
Paj! Stekt svamp, lök och lagrad ost i ett förgräddat pajskal och lite äggstanning på det.
Citera
2022-10-08, 16:28
Medlem
Testa att byta ut köttfärsen i en lasagne mot stekt svamp i valfri storlek, jag har t.o.m. testat att hacka fryst förvälld svamp till färs. Underbart smakrikt.
Citera
2022-10-08, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Paj! Stekt svamp, lök och lagrad ost i ett förgräddat pajskal och lite äggstanning på det.

Vad för svampart rekommenderas? Förutom de klassiska sas. Blek- och gulbrun taggsvamp samt kantarell är ju mycket gott i paj, men har du prövat på någon annan?
Citera
2022-10-08, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Testa att byta ut köttfärsen i en lasagne mot stekt svamp i valfri storlek, jag har t.o.m. testat att hacka fryst förvälld svamp till färs. Underbart smakrikt.

Mycket mumsigt förslag. Vad för svamp har du använt?
OT men vad brukar du frysa in? Tacksam för svar!
Citera
2022-10-08, 17:16
Medlem
peergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rungenskumpa
Vad för svampart rekommenderas? Förutom de klassiska sas. Blek- och gulbrun taggsvamp samt kantarell är ju mycket gott i paj, men har du prövat på någon annan?

Dom svampar jag känner igen och törs plocka är kantareller, Karl Johan, blodriska och taggsvamp så det brukar bli det i min blandsvampsblandning. En och annan kremla kan också få slinka med om jag skulle springa på dom.
Citera
2022-10-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Dom svampar jag känner igen och törs plocka är kantareller, Karl Johan, blodriska och taggsvamp så det brukar bli det i min blandsvampsblandning. En och annan kremla kan också få slinka med om jag skulle springa på dom.

Tackar tackar för ditt svar. Blir faktiskt inspirerad till att smälla ihop en kremmelpaj nu!
Citera
2022-10-08, 17:21
Medlem
Citat:
Mycket mumsigt förslag. Vad för svamp har du använt?
OT men vad brukar du frysa in? Tacksam för svar!

Utöver kantareller använder jag alla trumpetsvamparna, Karl Johan, strävsoppar, smör- och lärksopp, citrongul slemskivling, blomkålssvamp, stolt fjällskivling m.m.
Beror helt på vad jag hittar för dagen. Torkar mer än jag fryser in för att spara energi och förlänga hållbarheten.
Citera
2022-10-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Utöver kantareller använder jag alla trumpetsvamparna, Karl Johan, strävsoppar, smör- och lärksopp, citrongul slemskivling, blomkålssvamp, stolt fjällskivling m.m.
Beror helt på vad jag hittar för dagen. Torkar mer än jag fryser in för att spara energi och förlänga hållbarheten.

Tack! Och kudos till dig min fellow svampplockare. Det inspirerar!
Citera
2022-10-08, 18:15
Medlem
JerryCottons avatar
Kåldolmar fyllda med div. riskor och ris alt. korngryn är riktigt gott.
Citera
2022-10-08, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Kåldolmar fyllda med div. riskor och ris alt. korngryn är riktigt gott.

Fyfan vad gott. Vilka riskor föredrar du?
Tack så mycket!
Citera
2022-10-08, 20:52
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Fyfan vad gott. Vilka riskor föredrar du?
Tack så mycket!

Funkar med de flesta men i detta fallet skogs och -skäggriskor, kanske blandat med lite svart eller -pepparriska. Kan återkomma med ett recept om det är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in