• 1
  • 2
2022-10-08, 10:27
Medlem
Finns det fler här som plockar mycket svamp, förutom diverse kantareller och stensoppar? Har ni isåfall tips på recept innehållande exempelvis smörsopp eller finska riskor? Alla ätliga arter är av intresse, oavsett den ansedda smaken hos dem!

Jag steker oftast i matfett av något slag, kryddar med salt och chili, för att lägga på en macka eller som del i en sås eller liknande. Men det blir lite enformigt, och övertygelsen hos mig säger att svamparna har roligare matformer att bjuda på.

Är inte intresserad av recept med toppslätskivling.

Tacksam för tips :-)
Citera
2022-10-08, 10:39
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rungenskumpa
Finns det fler här som plockar mycket svamp, förutom diverse kantareller och stensoppar? Har ni isåfall tips på recept innehållande exempelvis smörsopp eller finska riskor? Alla ätliga arter är av intresse, oavsett den ansedda smaken hos dem!

Jag steker oftast i matfett av något slag, kryddar med salt och chili, för att lägga på en macka eller som del i en sås eller liknande. Men det blir lite enformigt, och övertygelsen hos mig säger att svamparna har roligare matformer att bjuda på.

Är inte intresserad av recept med toppslätskivling.

Tacksam för tips :-)

Mormor brukar köpa filodeg (finns som rullar liknande de med färdig pizzadeg).
Sedan steker hon svampen i smör och kryddar med lite rökt salt, peppar och chili.
Lägg svampen och lite mozzarella och gör ett knyte / pirog med filodegen, ta lite lagrad ost ovanpå och sedan gräddar du i ugnen (10-15)? det är väldigt olika beroende på vilken typ av ugn du har, du ser när osten har smält och filodegen fått en gyllene färg.

Underbart gott!

Annars steker du som ovan och när det är klart blandar du ner kokt pasta i stekpannan, slår på lite grädde så har du en mumsig svamppasta att njuta av.
Man behöver inte ha något tillbehör.
Citera
2022-10-08, 11:14
Medlem
Brukar plocka bläcksvamp som jag tycker har en god smak. Passar utmärkt att göra soppa på.
Citera
2022-10-08, 11:17
Jag brukar köra en vitlök med svampen när jag vill variera mig och få lite annan smak.
(och ost ibland om jag gör varma mackor) men oftast äter jag kantareller och karljohan med salt, vitpeppar och grädde både till mat och på varma mackor.
Senast redigerad av Izismile 2022-10-08 kl. 11:25.
Citera
2022-10-08, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Mormor brukar köpa filodeg (finns som rullar liknande de med färdig pizzadeg).
Sedan steker hon svampen i smör och kryddar med lite rökt salt, peppar och chili.
Lägg svampen och lite mozzarella och gör ett knyte / pirog med filodegen, ta lite lagrad ost ovanpå och sedan gräddar du i ugnen (10-15)? det är väldigt olika beroende på vilken typ av ugn du har, du ser när osten har smält och filodegen fått en gyllene färg.

Underbart gott!

Annars steker du som ovan och när det är klart blandar du ner kokt pasta i stekpannan, slår på lite grädde så har du en mumsig svamppasta att njuta av.
Man behöver inte ha något tillbehör.

Det där lät jävligt gott, ska helt klart föra hennes recept vidare! Vet du om hon använder någon särskild svamp som gör sig extra bra?
Citera
2022-10-08, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Brukar plocka bläcksvamp som jag tycker har en god smak. Passar utmärkt att göra soppa på.

Ska genast ge bläcksvampen ett mer gediget letningsförsök! Vad mer brukar du kasta ner i soppan?
Tack för ditt tips!
Citera
2022-10-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izismile
Jag brukar köra en vitlök med svampen när jag vill variera mig och få lite annan smak.
(och ost ibland om jag gör varma mackor) men oftast äter jag kantareller och karljohan med salt, vitpeppar och grädde både till mat och på varma mackor.

Tack för ditt svar! Men har du tips på recept med andra svamparter?
Citera
2022-10-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rungenskumpa
Ska genast ge bläcksvampen ett mer gediget letningsförsök! Vad mer brukar du kasta ner i soppan?
Tack för ditt tips!

TYcker det här receptet är bra
https://www.landleyskok.se/recept/svampsoppa

Brukar köra mer vitlök och även skiva ner chili samt sambal oelek som också föreslås.
Citera
2022-10-08, 14:36
Medlem
EastClintfoods avatar
Olika slags av svampomeletter? Kanske lite bacon till, valfria kryddor/örter samt ost.

https://www.expressen.se/alltommat/r...odlok-och-ost/
Senast redigerad av EastClintfood 2022-10-08 kl. 14:39.
Citera
2022-10-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
TYcker det här receptet är bra
https://www.landleyskok.se/recept/svampsoppa

Brukar köra mer vitlök och även skiva ner chili samt sambal oelek som också föreslås.

Ett utsökt tips, det vattnas bokstavligen i munnen på mig!
Citera
2022-10-08, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Olika slags av svampomeletter? Kanske lite bacon till, valfria kryddor/örter samt ost.

https://www.expressen.se/alltommat/r...odlok-och-ost/

Jävlar anamma. Att jag inte tänkt på omelett innan. Tackar!
Citera
2022-10-08, 15:21
Medlem
2n00b4Us avatar
Risotto känns ju givet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto