2022-10-07, 15:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja förlopp kan vara svåra att förutsäga, det finns så många faktorer som gör att ett förlopp kan ändra riktning.

Jag tror heller inte att Putin haft någon avsikt att gå vidare in i Polen, möjligen Moldavien, men säker kan man ju alltid inte vara.

När det gäller S och förhållandet till Nato-medlemskap så är jag övertygad om två faktorer som avgjorde att S ändrade syn:

1. Finland ansökte.

2. SD ändrade sin syn i frågan vilket gav ett parlamentariskt majoritet för en medlemsansökan. Så här i efterhand kanske lite förhastat då man inte tagit reda på ifall alla befintliga medlemmar var redo att slappa in Sverige som medlemsland.

Håller med. Men jag tror inte , trots att Pentagon har duktiga statsvetare, att där suttit någon och korrekt förutsagt varje viktig aktörs tolkning före kriget.

Du glömmer f ö: 3. Det var valår och sossarna är maktkåta.
Citera
2022-10-07, 15:02
Avstängd
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Vladimir Putins födelsedag.

Det finns två världspolitiska händelser som mer än några andra har format Putins tänkande och hat (alt. fruktan) gentemot väst.

1. Kosovokriget. Det ohyggliga var att Nato bombade i närheten av Slobodan Milosevics presidentpalats och nästan träffade ett rum där han satt och arbetade.

2. Störtandet av Muamar Khadaffi i Libyen. Här är det fasansfulla att Natos flygstridskrafter tvingade Khadaffi på flykt från sitt oresidentpalats, så att han tvingades gömma sig i en vägkulvert, där han påträffades av några bönder som slog ihjäl honom.

Putin återkommer alltid till dessa händelser i sina privata samtal med utländska representanter och kan orera om det i TIMMAR.
Det gör ingen annan ledare. Ingen annan ledare behöver bekymra sig om detta. Det är bara de kriminella ledarna som Jong Un, Lukasjenka och Putin som behöver oroa sig.
Citera
2022-10-07, 15:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ok det har jag missat. Har du någon länk till detta? Är det uteslutet att det inte handlar om något annat? Att ockupera ett stort land som Ukraina lär kräva en hel del resurser i form av manskap, då går det inte bara att hemförlova soldaterna.

Det är tradigt att upprepa 10 års uttalanden av Putin och hans ideologer. Putin vill ha tillbaks SAMTLIGA av alla Sovjetterritorier PLUS diverse andra inkl. ex. Kroatien och vissa inom hans sfär vill också ha Alaska och Afghanistan. Inklusive Natoländer.

Citat:
Ett angrepp mot Polen är ett angrepp mot ett Natoland, ett rätt stor sådant också som har goda förbindelser med USA och grannland med Europas industriella hjärta, Tyskland. En attack mot Polen skulle med stor sannolikhet innebära en direkt konfrontation med USA. Om det stämmer det du skriver så räknade i så fall Putin inte med att USA ska ge sig in i en öppen konfrontation. Vad som får honom att tro någon sådant kan man spekulera i. Gör inte USA och länder som UK och Frankrike något så skulle Natosamarbetet riskera att helt fallera.

Jag vet men han är inte helt rationell just nu. Det verkar som att han har gått och blivit spirituell på sistone och ber om vägledning från shamaner. Jag vet inte vem det är som konverterat honom men jag gissar Alexander Dugin.
Citera
2022-10-07, 15:03
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Som en äkta lillefar. Han har aldrig gjort något fel, men onda typer kan förstöra för honom i landet.

Stor humor att kunna läsa sådant år 2022 när det inte har funnits några tsarer på över 100 år.

Fast de körde väl samma sak med Stalin? Han var en egentligen en schysst snubbe som bara såg till sitt folks bästa, utan det var hans rådgivare som såg till att tiotalsmiljoner sovjetiska medborgare mördades. Så klassiskt ryskt tänkande och vi behöver inte längre tveka på Tammers geografiska ursprung, om vi ens tidigare gjort det.
Citera
2022-10-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ny metod, låter klokt. Tidigare sa du att du inte läste nyheter från väst. Men jobba på, med tiden kan du kanske bli källkritiskt också, även om det kan några år.

Har jag aldrig sagt jag sa bara att jag tröttnat på väst för att dom ofta mörkar saker och en del videos tex stämmer inte med orignal.
Citera
2022-10-07, 15:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Så Ryssland förbereder nu en offensiv mot Finland?
Med Finland som NATO-medlem medför det att öppna upp en ny front som nästintill omringar Rysslands näst största stad St Petersburg och att man ganska enkelt kan skära av landvägen till Kolahalvön och hota deras Nordflotta.

Ryssarna ville så klart inte att Finland går med i NATO. Det var inte möjligt med 100% sannolikhet att förutsäga att finnarna skulle gå med i NATO heller.

Men om ryssarna var tvungna att välja på:
1) ett Ukraina med i NATO, eller
2)Ukraina inte med i NATO men Finland+Sverige med i NATO

så väljer de 2. Vi har mindre befolkning, är fredligare, gränsar inte till det oroliga Kaukasus, ligger inte i vägen för Europa, och ryssarna prioriterar av någon anledning Svarta Havet otroligt högt.
Citera
2022-10-07, 15:08
Medlem
Poland hints at willingness to host US nuclear weapons...

Poland has hinted at its willingness to host American nuclear weapons to deter Russia. The White House says it is 'not aware' of such discussions. What are the chances of this nuclear exchange happening? How will Putin respond? Molly Gambhir tells you.

https://www.youtube.com/watch?v=k5ZDa7-t13U
Citera
2022-10-07, 15:08
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Många ryssar i en smäll!
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/xxuja3/nsfw_russian_army_getting_killed_by_ukrainian/

Är en hjälte som donerat för att ha sitt namn på den lille saken.

https://signmyrocket.com/

Lätt värt det.
Citera
2022-10-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Poland hints at willingness to host US nuclear weapons...

Poland has hinted at its willingness to host American nuclear weapons to deter Russia. The White House says it is 'not aware' of such discussions. What are the chances of this nuclear exchange happening? How will Putin respond? Molly Gambhir tells you.

https://www.youtube.com/watch?v=k5ZDa7-t13U
Ja nato måste ju flytta fram sina kärnvapen nu när putin hotar med kärnvapen
Citera
2022-10-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ha, ha, ha. Hört talas om Wikileaks? Filmen ”collateral murder” , som visar hur en amerikansk helikopter skjuter på och dödar åtta civila på en gata i Afghanistan, två av dem fotografer från Reuters. Den som avslöjade, Chelsea Manning, sitter i fängelse i USA för sina "brott". Hur det går med Assange återstår att se.
USA är inte ett dugg bättre än Ryssland.

Det stämmer inte riktigt. Även om det är korrekt att där fanns civila offer bland de beväpnade terroristerna.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/July_12,_2007,_Baghdad_airstrike

Manning sitter fängslad för att ha läkt hemligstämplad information. Den filmen var dock inte hemligstämplad.
Senast redigerad av slö 2022-10-07 kl. 15:18.
Citera
2022-10-07, 15:15
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är tradigt att upprepa 10 års uttalanden av Putin och hans ideologer. Putin vill ha tillbaks SAMTLIGA av alla Sovjetterritorier PLUS diverse andra inkl. ex. Kroatien och vissa inom hans sfär vill också ha Alaska och Afghanistan. Inklusive Natoländer.

Jag vet men han är inte helt rationell just nu. Det verkar som att han har gått och blivit spirituell på sistone och ber om vägledning från shamaner. Jag vet inte vem det är som konverterat honom men jag gissar Alexander Dugin.
Så är det! Härskaren blir alltmer irrationell.
Massmördaren har också stöd av högre makter genom en 2 dagars bön genom stollen Kilrills uppmaning.
Citat:
70-årige Putin fördöms av världen – hyllas av de egna
När Vladimir Putin under fredagen fyller 70 år så möts han av inställsamma gratulationer från sina underordnade – och en uppmaning från den ortodoxe patriarken Kirill om att samtliga invånare i två dagar ska be för Putins fortsatta hälsa. Det skriver Reuters.

I sin bön vädjar patriarken att Putin ska skyddas från ”motstånd från alla fiender, synliga som osynliga” samt ”bekräfta honom med visdom och andlig styrka”. Födelsedagen inträffar i en tid när Putin internationellt sett är mer kritiserad och illa sedd än någon gång tidigare. .

https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f

Citat:
The head of the Russian Orthodox Church Patriarch Kirill said Friday that Vladimir Putin’s reign over Russia had been mandated by God, congratulating the Kremlin chief on his 70th birthday.
https://guardian.ng/news/god-put-you-in-power-russian-orthodox-leader-tells-putin-on-70th-birthday/
Senast redigerad av Taggad 2022-10-07 kl. 15:20.
Citera
2022-10-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssarna ville så klart inte att Finland går med i NATO. Det var inte möjligt med 100% sannolikhet att förutsäga att finnarna skulle gå med i NATO heller.

Men om ryssarna var tvungna att välja på:
1) ett Ukraina med i NATO, eller
2)Ukraina inte med i NATO men Finland+Sverige med i NATO

så väljer de 2. Vi har mindre befolkning, är fredligare, gränsar inte till det oroliga Kaukasus, ligger inte i vägen för Europa, och ryssarna prioriterar av någon anledning Svarta Havet otroligt högt.

Fast svaret är enkelt, de kunde ha valt alternativ 3: Behåll Krim så Ukraina inte kan gå med i NATO. Vi hade inte haft behovet att gå med.
De har alltid haft valet att inte genomföra invasionen i februari.

"ligger inte i vägen för Europa" Tror annars ryssarna hade blivit riktigt förbannade om vi stängde finska viken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in