Citat:
Ursprungligen postat av
Taggadgrabb
Jag bor i ett radhus i en samfällighet. Har en elbil på långlån (ca två år), men föreningen har inga laddplatser. Så för att kunna ladda bilen har jag dragit en sladd från mitt hus till vårt garage rakt över. Sladden går ca 2 meter över samfällighetens mark, vilket egentligen inte är tillåtet, men vi sköter det så snyggt vi kan genom att bara ladda på natten, bara några nätter i veckan, se till att man inte kan snubbla på sladden osv. Det är enda sättet vi kan ladda bilen.
Nu är det så att det är något småkukat jävla as som har gått och dragit ut sladden på natten när vi sover, så vi vaknar upp till ett oladdat batteri. Jag kan ju inte ta frågan med samfälligheten eftersom de bara kommer säga att vi inte får dra sladden över deras mark. Men vi måste ju kunna ladda biljävlen!
Så, jag funderar på att helt enkelt plocka bort en del av vårt staket och köra in bilen på gräsmattan framför vårt hus och ladda där. Det kommer fucka gräsmattan, men att ladda bilen är mer angeläget. Min fråga är därför om någon ser några hinder mot att jag ställer bilen där. Det är min mark, men jag måste köra på samfällighetens väg för att komma dit (vilket är tillåtet). Det kommer bli jobbigt, skitfult och betydligt mer iögonfallande än en sladd, men jag är beredd att göra det. Kan samfälligheten hindra mig på något sätt? Finns det några andra juridiska problem?
Förstår problemet, men du måste försöka lösa det på annat vis.
Hur fungerar en samfällighet, är det ungefär som en Brf? Vår Brf har satt upp några laddplatser på föreningens bekostnad, kanske kan samfälligheten göra det samma.
Prova det snarast möjligt, annars kommer du att bli utsatt för en mängd personer som heter Ove och vet vad som är rätt. Plocka bort staketet och köra över gräsmattan kommer att göra dig ruskigt impopulär, och ditt förhandlingsläge blir som bortblåst. Dessutom ser det sunkigt ut för alla.