2022-10-10, 18:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggadgrabb
Okej, verkar som att det behövs några förklaringar.

1. Jag har inte möjlighet att installera laddbox på parkeringen. Det är samfällighetens mark och jag har som sagt ingen möjlighet att dra el eller göra annan åverkan på den. Samfälligheten har en oduglig grupp som har tittat på frågan om laddstolar i (minst) tre år nu, och ingenting händer.
2. Det verkar vara många som är oroliga för att det ska börja brinna. Fint av er, hörni, att oroa er så! Det är såklart OT, men för att lugna er; vi har vidtagit erforderliga åtgärder för att laddningen ska vara säker. Huset är uppsäkrat långt över vad som krävs för att ladda bilen. Har haft ingenjör som tagit fram lösningen, så jag är rätt trygg i det.
3. Jag behöver inte köra över samfällighetens gräsmatta, utan endast asfalterade vägar. Det är min egen gräsmatta som skulle gå åt, något jag är beredd att offra, då jag ändå funderat på att bygga plank där så småningom.

Jag har funderat över alla de saker ni tar upp, den enda fundering jag har kvar är som sagt det jag önskar ha svar på, om föreningen kan invända eller vidta några juridiska åtgärder för att jag ställer bilen på min egen tomt, givet att det är ganska nära (om än inte på) samfällighetens mark. Jag tänker att marken liksom inte är avsedd för att ställa bilen på. Om jag kan ställa bilen på min tomt kan det även bli aktuellt att sätta upp en laddbox invid mitt eget hus.

Vi tar problemet steg för steg:

Du får kanske disponera din lilla tomtbit som parkering. Det kan ju inte vi svara på, men är det din tomt, så låter det sannolikt.

Sedan är frågan om trafik från bilgatan till din tomt. Att korsa en trottoar för att komma till tomten är tänkbart att man kan göra, men att köra på samfällighetens gångväg (om än asfalterad) kommer inte att flyga så väl. Även om man kanske inte kan säga något om att du disponerar din lilla plätt som parkering, så krävs ju att fordonstrafik på området är tillåten.

Skulle jag vilja bråka med dig (med samfällighetsföreningsordförandehatt på) skulle också frågan om avstånd till tomtgräns kunna bli ett härligt tvisteämne.
Citera
2022-10-10, 18:48
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Förstår problemet, men du måste försöka lösa det på annat vis.
Hur fungerar en samfällighet, är det ungefär som en Brf? Vår Brf har satt upp några laddplatser på föreningens bekostnad, kanske kan samfälligheten göra det samma.
Prova det snarast möjligt, annars kommer du att bli utsatt för en mängd personer som heter Ove och vet vad som är rätt. Plocka bort staketet och köra över gräsmattan kommer att göra dig ruskigt impopulär, och ditt förhandlingsläge blir som bortblåst. Dessutom ser det sunkigt ut för alla.
Samfällighet innebär att man gemensamt äger/sköter (kostnaden för) vägen samt mark inom samfälligheten och sedan äger/låtsasäger sin egen mark.

Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Det var snällt att de inte klippte sladden.
Inte så jätteskönt att få smaka på 230volt.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-10-10 kl. 18:50.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in