• 1
  • 2
2022-10-07, 06:44
Medlem
Hej Flashback!
Hade nog ett av mina sjukaste läkarbesök hittils igår. Har äntligen sökt för att utreda min adhd vilket ju har tagit sin lilla tid så att säga. Sist jag var där ombedde de mig att ta blodprov och läkaren då förklarade att de var för att kolla så att jag var hälsosam osv osv. Sen nu när jag blir kallad är det en ny läkare jag träffar som inte tar mig i hand och verkar upprörd. Då har jag alltså haft spår av alkohol i kroppen (vilket var fullt rimligt, var på en fest kvällen innan) och hon skäller ut mig och anklagar mig för alkoholism. Hon var liksom helt sjukt arg, hade jag varit alkoholist är ju det en sjukdom man behöver hjälp med. Sedan när jag läser min journal har hon rakt av hittar på att jag sagt vissa saker som att jag ex. ”Har svårt att stoppa mig själv från att dricka”. Helt jävla psykokärring.

Men nu har hon hotat om att jag inte kommer att få utredas om jag inte ger ett alkoholfritt blodprov. Så min fråga är, hur länge ska jag vänta med att ta blodprovet om jag ska vara helt säker på att det ska uppvisa att jag inte konsumerat alkohol om jag drack senast i onsdags (ett mindre glas vin och två lättöl)? Är förhållandevis späd och kan lätt glömma bort att äta osv.

Ytterligare fråga: har mellan varven självmedicinerat med Ritalin från en kompis, hur länge innan det försvinner ur urin/kropp?
+testar de hårstrån i svensk sjukvård?
Citera
2022-10-07, 07:09
Medlem
Du har väl rätt att bli utredd trots alkoholism?
Citera
2022-10-07, 07:13
Medlem
Kära någon drick inte på dagar innan provet är du nu inte alkolist är det väl inga problem sen nej sjukvården tar inte hårprov för en adhd utredning. Samt sluta pilla i dig adhd medicin innan provet med herregud alltså
Citera
2022-10-07, 08:01
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicka113
Så min fråga är, hur länge ska jag vänta med att ta blodprovet om jag ska vara helt säker på att det ska uppvisa att jag inte konsumerat alkohol om jag drack senast i onsdags (ett mindre glas vin och två lättöl)?
Fullt möjligt att de tagit och mätt PEth. Det visar om du överkonsumerar regelbundet, även om du är helt nykter vid provtagningstillfället.
PEth står för fosfatidyletanol och är en fosfolipid som inte förekommer i kroppen normalt sett utan bara bildas i närvaro av etanol. Detta gör den till en utmärkt markör för att mäta konsumtion av alkohol. En enstaka berusning ger ingen förhöjning av B-PEth, men vid regelbundet intag av alkohol stiger mätvärdet med den ökande konsumtionen.
https://distriktslakare.com/peth/

(PEth visar främst alkoholkonsumtion under de senaste 2 veckorna.)
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-10-07 kl. 08:03.
Citera
2022-10-07, 08:09
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicka113
Hej Flashback!
Hade nog ett av mina sjukaste läkarbesök hittils igår. Har äntligen sökt för att utreda min adhd vilket ju har tagit sin lilla tid så att säga. Sist jag var där ombedde de mig att ta blodprov och läkaren då förklarade att de var för att kolla så att jag var hälsosam osv osv. Sen nu när jag blir kallad är det en ny läkare jag träffar som inte tar mig i hand och verkar upprörd. Då har jag alltså haft spår av alkohol i kroppen (vilket var fullt rimligt, var på en fest kvällen innan) och hon skäller ut mig och anklagar mig för alkoholism. Hon var liksom helt sjukt arg, hade jag varit alkoholist är ju det en sjukdom man behöver hjälp med. Sedan när jag läser min journal har hon rakt av hittar på att jag sagt vissa saker som att jag ex. ”Har svårt att stoppa mig själv från att dricka”. Helt jävla psykokärring.

Men nu har hon hotat om att jag inte kommer att få utredas om jag inte ger ett alkoholfritt blodprov. Så min fråga är, hur länge ska jag vänta med att ta blodprovet om jag ska vara helt säker på att det ska uppvisa att jag inte konsumerat alkohol om jag drack senast i onsdags (ett mindre glas vin och två lättöl)? Är förhållandevis späd och kan lätt glömma bort att äta osv.

Ytterligare fråga: har mellan varven självmedicinerat med Ritalin från en kompis, hur länge innan det försvinner ur urin/kropp?
+testar de hårstrån i svensk sjukvård?

Det är Peth och eller CDT dom tagit på dig.
Om det gett utslag har du definitivt druckit mer än ett litet glas vin och två öl, då så små mängder inte ger utslag.

Du får läsa på mer om Peth så ser du där hur länge du måste vara utan alkohol.

Ritalin ger utslag i 4-5 dagar.
Nej man testar aldrig hår som rutin, det är urin- och blodprov man tar.

Oskön läkare…tyvärr finns det en del såna inom psykiatrin..
Citera
2022-10-07, 08:19
Medlem
Smugumins avatar
Vad hade du för peth-värde då ts?
Citera
2022-10-07, 08:34
Medlem
Emellies avatar
Jag hade anmält den läkaren. Oavsett om de hittar spår av alkohol i blodet eller inte så är det där bemötandet inte acceptabelt och väldigt oprofessionellt.
Citera
2022-10-07, 10:12
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Jag hade anmält den läkaren. Oavsett om de hittar spår av alkohol i blodet eller inte så är det där bemötandet inte acceptabelt och väldigt oprofessionellt.
Verkligen, vad fan har läkaren med att göra hur mycket TS dricker eller inte? Om det nu inverkar på utredningen kan man väl upplysa om det snällt och boka in en ny tid. Hade också anmält det där, helt oacceptabelt beteende.
Citera
2022-10-07, 10:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Verkligen, vad fan har läkaren med att göra hur mycket TS dricker eller inte?
Kanske det handlar om vad som ska hända om ts får en diagnos, och om de då ska skriva ut Ritalina eller liknande?

Eller så anser de att ett högt alkoholintag kan påverka utredningen genom att beteendet inte överensstämmer med någon sober?
Citera
2022-10-07, 11:19
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Du har aldrig tidigare fått fylla i någon AUDIT dvs skattningsskala för alkoholbruk? Det låter som en sådan fråga som hon läste upp, "svårt att sluta när man börjat dricka".

Om du är missnöjd med bemötandet, vänd dig till chefen för kliniken och ta upp det där. Återge sakligt vad som hände.

Personer med ADHD har en stor risk för missbruk vilket både kan försvåra diagnosen (dvs ADHD-liknande symptom som en manifestation av missbruk eller andra omgivningsfaktorer) eller medicinering med centralstimulantia efter eventuell diagnos har satts (strikta krav på drogfrihet innan och under CS-behandling). För din egen skull tycker jag att du ska passa dig med både alkohol, ritalin, och ev andra droger under tiden du är under utredning. Att du har dessa problem i bagaget kan däremot vara en intressant vetskap i din sjukhistoria, för utredning.
Citera
2022-10-07, 11:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Att du har dessa problem i bagaget kan däremot vara en intressant vetskap i din sjukhistoria, för utredning.
Känner också att det kan vara ett tecken på att ts självmedicinerar, och lite styrka att en diagnos är befogad.
Citera
2022-10-07, 12:07
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Fullt möjligt att de tagit och mätt PEth. Det visar om du överkonsumerar regelbundet, även om du är helt nykter vid provtagningstillfället.
PEth står för fosfatidyletanol och är en fosfolipid som inte förekommer i kroppen normalt sett utan bara bildas i närvaro av etanol. Detta gör den till en utmärkt markör för att mäta konsumtion av alkohol. En enstaka berusning ger ingen förhöjning av B-PEth, men vid regelbundet intag av alkohol stiger mätvärdet med den ökande konsumtionen.
https://distriktslakare.com/peth/

(PEth visar främst alkoholkonsumtion under de senaste 2 veckorna.)
PETh mäter längre än 2 veckor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in