2022-10-06, 20:49
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Hur kan då den första halvan frigöra sig från dollar?
Tyvärr förstår jag inte vad du pratar om.

Men om du undrar hur dollarn kan bli värd 0 är det bara titta på alla hundratals valutor som blivit värd 0 genom historien.
https://www.bitrawr.com/demonetized-currencies

Bitcoin och Dollar kan samexistera precis som guld och Dollar kan samexistera.
2022-10-06, 21:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Varför kan inte andra halvan byta? Dom kommer inte få lika mycket som dom som var ute i god tid, men byta kommer alla kunna göra...i ditt hypotetiska exempel.

Värt att reflektera över är att det finns 21 miljoner dollarmiljonärer i USA (ca 45 miljoner dollarmiljonärer i hela världen). Det finns bara 21 miljoner Bitcoin.
Har man säg 0.1 Bitcoin idag, så kan det finnas anledning att hålla hårt i den...
Dumheter. Skulle valfri digital token i begränsad upplaga bete sig på samma sätt? Varför upprepar du dessa floskler som vi redan har debunkat massvis med gånger?
2022-10-06, 21:30
Medlem
Citat:
En sak förstår inte jag.

Om vi säger att halva jordens förmögenhetsvärde har hamnat i bitcoins. Hur ska då de sista människorna byta till bitcoin?

För om du byter alla världens bitcoin mot alla andra valutor så har ju man bara bytt plats på de som har bitcoin och de som inte har.

Det finns ju liksom ingen mekanism att föra över värdet från en dollar till bitcoin utan att någon säljer som tror mer på dollar än på bitcoin där och då.

Jag är inte säker på att jag förstår frågan, men troligen kommer den ena fiatvalutan efter den andra att gå under i skenande inflation tills det bara är dollarn kvar. När även den börjar falla kraftigt avslutas processen med en mer eller mindre oordnat flykt från dollarn, och de sista ut blir sittande med värdelösa siffror på ett bankkonto som inte kan användas till någonting, inte ens till att köpa några satoshi.

Någonstans i förloppet kan även bankinsättningarna helt sonika bli otillgängliga, ungefär som i dagens Libanon.
2022-10-07, 00:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag är inte säker på att jag förstår frågan, men troligen kommer den ena fiatvalutan efter den andra att gå under i skenande inflation tills det bara är dollarn kvar. När även den börjar falla kraftigt avslutas processen med en mer eller mindre oordnat flykt från dollarn, och de sista ut blir sittande med värdelösa siffror på ett bankkonto som inte kan användas till någonting, inte ens till att köpa några satoshi.

Någonstans i förloppet kan även bankinsättningarna helt sonika bli otillgängliga, ungefär som i dagens Libanon.

Pojkrumsfantasier. Det kommer CBDC. https://www.youtube.com/watch?v=xObXgHL19sc
2022-10-07, 07:54
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Hur många människor tror du kommer att dö av krig och svält i processen? Hundratals miljoner eller flera miljarder?
2022-10-07, 07:58
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Hur många människor tror du kommer att dö av krig och svält i processen? Hundratals miljoner eller flera miljarder?
Lika många de gångerna andra fiatvalutor kraschat och gett plats åt andra. Otroligt dum fråga.
2022-10-07, 08:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Lika många de gångerna andra fiatvalutor kraschat och gett plats åt andra. Otroligt dum fråga.

Det har aldrig drabbat 8 Miljarder människor förut.
2022-10-07, 08:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det har aldrig drabbat 8 Miljarder människor förut.

Jag skulle säga att Bitcoin befriar 8 miljarder männsiskor. Svårt att se att Bitcoin dödar en enda. Dollarn däremot...
2022-10-07, 08:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag skulle säga att Bitcoin befriar 8 miljarder männsiskor. Svårt att se att Bitcoin dödar en enda. Dollarn däremot...

Vad är ni för vansinniga pojkrumsanarkister som satsar på en fullständig krasch av hela världen för att er investering ska slå in?

"Bitcoin befriar människor"

Ponera att det faktiskt skulle bli en "bitcoinisering" (löjlig term, för övrigt) av hela världen. Vi skulle alltså vara tillbaka på medeltidens feodalsystem där en handfull galningar, typ Michael Saylor, sitter på flera procent av hela världens pengar. Vanligt folk äger inte ett jävla skit och har ingen chans att få något heller pga en deflationär världsvaluta. De kommer i bästa fall leva ur hand i mun eller svälta ihjäl. Kan du utveckla lite kring hur världen skulle te sig då? Blir det en befrielse för folk?
2022-10-07, 08:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad är ni för vansinniga pojkrumsanarkister som satsar på en fullständig krasch av hela världen för att er investering ska slå in?

"Bitcoin befriar människor"

Ponera att det faktiskt skulle bli en "bitcoinisering" (löjlig term, för övrigt) av hela världen. Vi skulle alltså vara tillbaka på medeltidens feodalsystem där en handfull galningar, typ Michael Saylor, sitter på flera procent av hela världens pengar. Vanligt folk äger inte ett jävla skit och har ingen chans att få något heller pga en deflationär världsvaluta. De kommer i bästa fall leva ur hand i mun eller svälta ihjäl. Kan du utveckla lite kring hur världen skulle te sig då? Blir det en befrielse för folk?

Byt ut "bitcoin" mot "dollar" i ditt inlägg så skulle det bli lite mer verklighetsförankrat...
2022-10-07, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Pojkrumsfantasier. Det kommer CBDC. https://www.youtube.com/watch?v=xObXgHL19sc

En CBDC förändrar inget beträffande inflation, även om folk skulle visa sig tillräckligt självdestruktiva för att faktiskt använda den.
2022-10-07, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu

Vet inte, men existensen av bitcoin mildrar processen, eftersom det finns något annat att övergå till när fiatvalutorna går sitt oundvikliga öde till mötes.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-07 kl. 09:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in