2022-10-06, 08:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kanske inte finns ordentligt dokumenterat officiellt, men det framgår ganska tydligt av förhören med CA att man avlyssnade hans telefon. Och exakt när man började ha span på honom (och i vilken omfattning) kanske inte heller framgår riktigt tydligt av dokumentationen, men det betyder ju inte att man inte hade span på honom 1994. Det kan mycket väl vara CA som Hans Ölvebro och Anders Helin syftar på där.

Det som framgår är att CA tror att han är avlyssnad, vilket inte var en orimlig farhåga. Tösalt och anfäktelse.

Ja, det går ju aldrig att veta om finns åtgärder vidtagna som inte dokumenterats. Jag tycker inte att något tyder på det i detta fall.

Känd spaning sker årsdagar 1995 och 1996 samt vid ytterligare något eller ett par tillfällen.
Citera
2022-10-06, 18:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tidigare har jag tänkt mig att CA hamnade i skymundan vintern 1994 på grund av att man blev så intresserad av AL vid samma tid. Men CA var nog redan halvt undanlagd när AL blev aktuell.

Att man blev så intresserad av AL tror jag berodde på att man just fått GMP:n presenterad för sig när man börjar utreda honom. Han var det första objektet i dess anda, en udda enstöring utan några särskilda ambitioner levande på låg standard. Han har lämnat rimliga uppgifter om sina förehavanden innan mordet omkring Grand. Vid mordplatsen stämmer inte det han uppger. Sedan tar han tillbaka allt. Det är kanske här man talar om en möjlig lösning våren 1994?

Somliga tror att han faktiskt var i stan och på plats vid Grand mordkvällen, men hittar på sista biten för att göra sig intressant. Han hade väl blå täckjacka och stålbågade glasögon. Kanske var han någon av grandmännen.

Men det finns ju en sak jag funderat på. Om man nu avsåg AL som nära förestående lösning, varför släppte man honom så lätt när han tog tillbaka allt? Eller var det inte så?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-10-06 kl. 18:45.
Citera
2022-10-07, 16:03
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men det finns ju en sak jag funderat på. Om man nu avsåg AL som nära förestående lösning, varför släppte man honom så lätt när han tog tillbaka allt? Eller var det inte så?

Var det inte så att han blev misstänkt när han tog tillbaka allt.

1986 anmäler han sig som vittne några veckor efter mordet. Han har gått Sveavägen söderut från Sergels torg -hållet mot Grand och har där observerat makarna och en person (en bonnig typ märk väl) som tar följe efter dem.

1989 utökar han detta till att han vänt om vid Grand och rört sig söderut och sedan bevittnat mordet utfört av den bonnige. Han har vid tiden kontakt med Borgnäs.

1994 tar han tillbaka allt och det är nu han blir misstänkt, som jag förstår det. Skulle tro dels då han uppgett sådant som överensstämmer med kända omständigheter vid Grand, dels då det ev låter som att han besökt mordplatsen årsdagen 1994 och dels då han är just en sådan typ den nya heta GMP:n man just fått presenterad för sig målar upp.

Att han sedermera avförs torde bero på att saken visar sig efter en tids utredande inte hålla. Men i kraft av exakt vad han avförs vet jag ej.
Citera
2022-10-07, 20:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Var det inte så att han blev misstänkt när han tog tillbaka allt.

1986 anmäler han sig som vittne några veckor efter mordet. Han har gått Sveavägen söderut från Sergels torg -hållet mot Grand och har där observerat makarna och en person (en bonnig typ märk väl) som tar följe efter dem.

1989 utökar han detta till att han vänt om vid Grand och rört sig söderut och sedan bevittnat mordet utfört av den bonnige. Han har vid tiden kontakt med Borgnäs.

1994 tar han tillbaka allt och det är nu han blir misstänkt, som jag förstår det. Skulle tro dels då han uppgett sådant som överensstämmer med kända omständigheter vid Grand, dels då det ev låter som att han besökt mordplatsen årsdagen 1994 och dels då han är just en sådan typ den nya heta GMP:n man just fått presenterad för sig målar upp.

Att han sedermera avförs torde bero på att saken visar sig efter en tids utredande inte hålla. Men i kraft av exakt vad han avförs vet jag ej.

Jag tror det är Gunnar Wall som i någon bok säger att AL plötsligt säger till Borgnäs att han såg mordet. När polisen fick nys om detta så kallade de AL till förhör och drog åt tumskruvarna ordentligt. AL ska då ha blivit väldigt rädd för att han misstänktes, och så backade han.

Men det var ju Walls tolkning.
Citera
2022-10-07, 23:43
Medlem
omigas avatar
SvD 1999 om CA.
Undrar om han knorrande och kikade under luggen där på Svea konditori när han läste artiklen.

https://ibb.co/yVyb7KF
https://ibb.co/xfpW6JJ
Citera
2022-10-09, 20:48
Medlem
omigas avatar
Avdelningen udda söndagsnöjen, men den något äldre Tenson-jackan är förmodligen en "Lapplander". Mycket lik en sådan Björkman bar på den kvällen. https://ibb.co/G3LmBX3
Citera
2022-10-10, 11:49
Medlem
Roerligs avatar
Har listat de attentat som Clarke använder i sin bok American Assassins i Skandiamannentråden:

(FB) Skandiamannen

Clarkes slutsatser har allmänt använts i MOP och GMP:n och även gällande CA, så saken är relevant även här.
Citera
2022-10-10, 20:53
Medlem
omigas avatar
Citat:
Har listat de attentat som Clarke använder i sin bok American Assassins i Skandiamannentråden:

(FB) Skandiamannen

Clarkes slutsatser har allmänt använts i MOP och GMP:n och även gällande CA, så saken är relevant även här.

Intressant, en majoritet ensamagerande gärningsmän som funnit motiv i en mer eller mindre kliniskt utredd personlig världsuppfattning. Till listan lägger vi Anna Lindh och det planerade attentatet mot Annie Lööf.

De sistnämnda är kvinnor, kanske helt enkelt för att det finns fler kvinnliga politiker idag - men den begränsade data vi har lyfter ändå fram ett fenomen kopplat till incel-problematik.

Den officiella Palmeutredningen har presenterat misstänkta i linje med vetenskap och beprövad erfarenhet. Cirka 80% ensamagerande (CP, VG, SE, CA) och 20% konspirationer (Sydafrika, PKK).

I det samlade privatspanarkollektivet, påhejat av journalistiskt skolade dito som Gunnar Wall, Lars Borgnäs och Lena Andersson - råder omvänd världsordning.

Gällande Stig Engström kan jag inte annat än att hålla med. Värt att notera är att han inte alls "stämmer överens med GMP:s beskrivning", det vill säga den svenska officiella gärningsmannabeskrivningen. Den delen har klistrats på men hjälp av en utomstående person Clarke, som förvisso har gjort förtjänstfulla insatser på området, men knappast har den närhet till MOP som krävs för en fullgod analys.

För mig är Stig Engström en social, medial och verbal person med vissa mer eller mindre uttalade alkoholproblem. Han lever i en stabil relation, han har vänner, han är fast förankrad på arbetsmarknaden och han bor i en villa – i alla avseenden långt ifrån den ensamagerande gärningsmannens stråk. Stig Engström är inte ens i närheten av den person GMP beskriver.
Senast redigerad av omiga 2022-10-10 kl. 21:15.
Citera
2022-10-11, 10:15
Medlem
Roerligs avatar
Apropå listan.

Har någon gång tänkt på filmen Taxi Driver angående CA. Den udda enstöringen som siktar med sitt vapen i spegeln, driver runt på stan och skjuter en presidentkandidat.

Filmen är inspirerad av Arthur Bremer https://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Bremer som skjuter presidentkandidaten Geroge Wallace 1972. Han överlever dock. Helst hade Bremer velat skjuta Nixon.

I relation till GMP:n och CA så är detta ett av de något mer intressanta liknande fallen att titta på.

Bremer kommer från arbetarklass och har lågkvalificerade deltidsjobb. Misslyckade studier. Udda enstöring. Har revolver.

En detalj man kan notera är att Bremer diagnosticeras med schizoid personlighetsstörning ("schizoid personality disorder with some paranoid and psychopathic features"), dvs sådan social och känslomässig funktionsnedsättning jag tror att CA hade.
Citera
2022-10-11, 11:40
Medlem
Finns det några vittnesmål från Grandavsnittet som i tycker passar in på Christer A.

Spekulerar om att Christer såg paret Palme komma till bion, Christer går hem och hämtar sitt vapen och återvänder till Grand för att följa efter paret Palme.
Citera
2022-10-11, 14:12
Medlem
Är det någon som känner till Christers politiska uppfattning.
Vilket parti röstade han på eller var han ointresserad av politik?
Citera
2022-10-11, 15:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som känner till Christers politiska uppfattning.
Vilket parti röstade han på eller var han ointresserad av politik?

Kanske folkpartist- borgerlig - blå - klart höger - väldigt blå.

Gillade inte Socialdemokratin eller skattepolitiken. Inte heller bidrag.

Ogillade - hade stark aversioner mot - avskydde Olof Palme.

Det är väl vad som finns. Han var nog inte jätteintresserad, men röstade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in