2022-10-06, 14:50
Medlem
dengamleDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Mot bakgrund av den pågående konflikten i Ukraina (egentligen mellan väst och Ryssland), så kan man inte utesluta att Sverige dras in i ett framtida storkrig. I synnerhet om vi blir medlemmar i NATO.

Min fråga till er är följande: svenska kvinnor står bakom en feministisk politik. Många män anser att en sådan politik missgynnar dem på flera sätt. Sverige kan nog beskrivas som världens mest feministiska och gynocentriska land.

Är svenska kvinnor värda att försvara i krig mot bakgrund av deras feministiska ideologi?
Eftersom allt ska vara jämställt och kön inte finns så är detta en icke fråga då vi alla solidariskt kommer att strida tillsammans, alla för hen - hen för alla!
Citera
2022-10-06, 15:01
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, kön är inte en social konstruktion, det är en biologisk konstruktion.
Men tilldelade könsroller är en social konstruktion.

Vad vuxna väljer att jobba med, har att göra med vad de som barn har fått upp intresset för. Och det är givetvis lättare att få upp intresset för vårdyrket om nästan alla nära anhöriga av samma kön som en själv, jobbar inom vårdyrket. Än att få upp intresset för civ.ing. om inte någon nära anhörig alls jobbar med detta. Tex.

I indien är det procentuellt högre andel kvinnor som utbildar sig till ingenjörer jämfört med Sverige, trots avsevärt sämre jämställdhet. En parantes.
Du verkar inte förstå rikigt och jag ber dig läsa på ordentligt istället. Könet, alltså man eller kvinna är påhittat inklusive de egenskaper som har tillskrivits dem. Samhället har konstruerat skillnaden mellan man och kvinna enligt feminismen. Det måste du förstå.
Citera
2022-10-06, 15:04
Avstängd
Citat:
Ja, det kommer givetvis att minska.
Det fattar du väl ändå? 4000 personer har inte lika många anhöriga sammanlagt som 32 000

förklara dig?

eller menar du att om en man flyr hit (och får PUT) och sen tar hit en fru, anhörig=nytt put, så kommer frun inte ta hit sina barn , sina föräldrar eller sina syskon?

Citat:
Stramar nu även SD upp detta med anhöriginvandringen, så kommer det minska ännu mer.
Det är ju inte mer konkret för ditt påstående än om vänstern tagit tag i det?

Citat:
Jag känner en hel del som flytt till Sverige. Välutbildade och trevliga människor som bidrar till landet. De har endast de närmaste anhöriga här: dvs. make eller maka och barn. Övriga anhöriga bor kvar eller har sökt asyl i andra länder än Sverige.
Ja det gör jag med, jag "känner" även de som tar hit släktingar och gifter sig i länderna de flytt från och tar hit sin nya fru, och frun tar hit sina nära släktingar, och barn från tidgare äktenskap, den mest "kompletta" jag känner rör 30+ individer (låt vara över 30årsperiod, men endå)

vet inte riktigt vad det betyder, annat än det jag skrev gällande din hypotes.... dvs att den är fantasifull.

Citat:
Och ja: vissa av de jag känner kom 2015-2016. Har lärt sig svenska mycket bra, jobbar och bidrar både ekonomiskt till landet och genom att vara fina medmänniskor, till alla oss som känner dem.

https://www.friatider.se/valdtog-barn-utvisas
https://www.friatider.se/domdes-till-utvisning-dodsvaldtakt-men-abdi-38-ar-kvar-i-sverige-och-begar-nya-brott
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRe6jm/19-aring-misstanks-ha-valdtagit-6-arig-pojke-pa-asylboende

vill du har fler exempel. jag kan enkelt länka 100 tals ?

Citat:
De är integrerade här och vill stanna. Hade de inte haft make eller maka och inte sina barn här, hade de givetvis dragit dit där make/maka och barn är. För en god integration är det viktigt att den närmaste familjen är samlad: make/maka och deras barn. Det räcker långt för att integrationen ska lyckas.

Även där har du fel, men det är ju genomgående. om du nu inte tänker börja argumentera mot verkligheten , sverige har som du kan se av statistiken mycket hög anhöriginvandring.

god integration är , inte helt häpnadveckande många ggr precis tvärtom det du fått för dig sverige gör bra.
Citera
2022-10-06, 15:06
Medlem
Citat:
Nej, kön är inte en social konstruktion, det är en biologisk konstruktion.
Men tilldelade könsroller är en social konstruktion.

Vad vuxna väljer att jobba med, har att göra med vad de som barn har fått upp intresset för. Och det är givetvis lättare att få upp intresset för vårdyrket om nästan alla nära anhöriga av samma kön som en själv, jobbar inom vårdyrket. Än att få upp intresset för civ.ing. om inte någon nära anhörig alls jobbar med detta. Tex.

Man kan faktiskt inte låta bli att undra vad det är för fel på såna som dig!? Du är inte smartare än andra även fast du tror det, du har bara krånglat till det som är enkelt!
Citera
2022-10-06, 15:37
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Om du inte gillar sverige och dess befolkning bör du söka dig vidare. Ens land försvarar man av plikt och kan inte välja vilka delar man vill försvara och inte. Sådana bitar löser man med röstsedeln.
Citera
2022-10-06, 15:52
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Intressant att ingen i tråden tycks veta att ALLA, även flickor och kvinnor mellan 16-70 ska stå till förfogande vid krig för landets räkning.

Nu skulle jag visserligen försvara Sverige till min sista bloddroppe (inkl dom människor som varit med och nedmonterat ett tidigare så underbart land).
Men tanken har inte slagit dig att man ser olika användning för kvinnor och män inom totalförsvaret? Du vet, alla är inte tänkta att strida i fronten.
Citera
2022-10-06, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Mot bakgrund av den pågående konflikten i Ukraina (egentligen mellan väst och Ryssland), så kan man inte utesluta att Sverige dras in i ett framtida storkrig. I synnerhet om vi blir medlemmar i NATO.

Min fråga till er är följande: svenska kvinnor står bakom en feministisk politik. Många män anser att en sådan politik missgynnar dem på flera sätt. Sverige kan nog beskrivas som världens mest feministiska och gynocentriska land.

Är svenska kvinnor värda att försvara i krig mot bakgrund av deras feministiska ideologi?
En intressantare fråga är "Är Sverige värt att försvara i krig?"
I alla fall om du är en vit kristen hetrosexuell man som är längst värd i Sverige.
Citera
2022-10-06, 16:00
Bannlyst
Neje verkligen inte!
Citera
2022-10-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Om du inte gillar sverige och dess befolkning bör du söka dig vidare. Ens land försvarar man av plikt och kan inte välja vilka delar man vill försvara och inte. Sådana bitar löser man med röstsedeln.

Det är klart man kan välja vad man försvarar. Om man ser en svensk kvinna gruppvåldtas av ett gäng negrer kan man t.ex. ingripa eller bara passera och låta naturen ha sin gång, det väljer man själv.
Citera
2022-10-06, 16:03
Medlem
fbmorres avatar
Kvinnorna kan ta smällen den här gången. Så sitter jag hemma och chillar med kidsen. Ut och panga bara det är er tur nu. Jämställdhet och allt det där.

Kvinnor kan!
Citera
2022-10-06, 16:10
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Jag håller inte med dig. Vi får hit många av de bästa och många av de sämsta. Och de bästa vill vi såklart ha kvar, de är redan integrerade/på väg att bli integrerade och jobbar och gör rätt för sig. Och de sämsta vill vi givetvis inte ha här, eftersom de inte vill integrera sig, utan vill utnyttja systemet eller/och håller på med kriminalitet/lagbrott.

Jag känner en hel del som har flytt hit. Bra människor. Som verkligen bidrar till landet och till oss som känner dem. Dessa ska vi givetvis värna om och ha kvar. Vi behöver dem: civ.ing. , läkare, sjuksköterskor, personal i äldreomsorg, lokalvårdare, egna företagare etc.

Någon som skulle behöva dom ännu bättre är deras hemländer. Man kan inte beröva u-länder sin kompetens och sedan påstå att man vill hjälpa u-länderna, det är en omöjlig ekvation.

För övrigt är det så jävla patetiskt att se folk sitta och skylla på det ena eller andra könet. Merparten av kvinnor håller inte med om feminazismen som propageras på internet, personer som gör det håller man naturligtvis kort alternativt sätter på plats. Dom har ju inget vettigt att komma med.
Citera
2022-10-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Någon som skulle behöva dom ännu bättre är deras hemländer. Man kan inte beröva u-länder sin kompetens och sedan påstå att man vill hjälpa u-länderna, det är en omöjlig ekvation.

För övrigt är det så jävla patetiskt att se folk sitta och skylla på det ena eller andra könet. Merparten av kvinnor håller inte med om feminazismen som propageras på internet, personer som gör det håller man naturligtvis kort alternativt sätter på plats. Dom har ju inget vettigt att komma med.

Precis och påståendet att vi vill behålla de bästa är dessutom fel. Det är tvärtom de värsta avskummen som vin inte skickar tillbaks ens när de mördar och våldtar i Sverige eftersom de har begått samma hemskheter i sitt hemland och därför riskerar dödsstraff där. Detta tas som motiv för att behålla dem i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in