2022-10-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Fungerar än idag alldeles utmärkt där man har luftherravälde. Det är en sjujävla maskin. I jämförelse med det ryzzdjuren kan komma med så är A10 modernt.

OK, men jag såg att urkrainarna skall få utbildning på F16.

För övrigt tycker jag att man inte märker Switchblade, men det är en annan fråga.
Citera
2022-10-05, 22:41
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
A 10 är väl ett utpräglat attackplan, att slå mot kolumner och truppkoncentrationer. Kanske lite omodernt idag.

Skulle fungera ypperligt när man klipper dem under pågående reträtt förutsatt att luftrummet är säkrat .

Fungerade utmärkt på dödens väg mellan Kuwait och Irak bland annat och vad ryssarna uppvisar hitills så borde det inte bli annorlunda utfall den här gången ? Samma defekta matrial utbildning moral och taktik

Å andra sidan rökte man ut ryssarna så brutalt hade de väl inget annat val än att använda taktiska kärnvapen eftersom de trollat hela sin hemmaopinion med falsk propaganda ( de skulle väl påla Putin om han inte tryckte på knappen )
Citera
2022-10-05, 22:42
Avstängd
ForumApaches avatar
Citat:
OK, men jag såg att urkrainarna skall få utbildning på F16.

För övrigt tycker jag att man inte märker Switchblade, men det är en annan fråga.
Den var tydligen för lätt att störa ut? Den var också mer komplicerad än kommersiella drönare som kan släppa bomber för likvärdig effekt.
Citera
2022-10-05, 22:46
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Stridsflyg kräver en utbildning, man skänker dom inte utan vidare...

Ja, och dessutom har inte UA efterfrågat Gripen. Däremot har de eftetfrågat Archer, det borde vi skicka omdelbart. Skicka de som inte är förbandsatta. Både i det uppenbara syftet att hjälpa UA, men även att få den proven in battle.

För övrigt lite lugnare på fronterna idag. Välbehövlig återhämntning, samt till viss del OPSEC.
Citera
2022-10-05, 22:46
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Men USA utbildar nu på F16 har jag för mig. Sverige borde hålla sig framme och visa sig.

Källa? Låter som att du blandar ihop Turkiet med Nato.

Ukraina vinner givetvis kriget.
Med hela omvärldens stöd.

Kuriosa i sammanhanget är, att Kreml utropar de 4 annekterade områdena i Ukraina som ryska. Utan vare sig stöd i verkligheten, eller rent juridiskt. Putin kan inte ens säga var gränsen går.

Citera
2022-10-05, 22:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Personligen så har jag satt mig in i båda sidors version, och lyssnat till akademiker som Mearsheim. Konflikten är inte alls så enkel som många av er påstår. Väst är det nya Sovjetunionen. Tyvärr.
Dumheter. Man ser massor av kommunister här, som liksom du hyllar Ryssland och tror att det är det nya Sovjetunionen och att demokratier är fienden. Man kan bara känna förakt för dem. De har närt drömmen om en ny Stalin som de kan tillbe som en Gud. Men i brist på det duger en liten kriminell typ som föredöme.
Citera
2022-10-05, 22:57
Medlem
Tjetjenske ledaren Ramzan Kadyrov rasade över ryska fiaskot i Lyman och krävde hämnd och taktiska kärnvapen.
Nu har han blivit befordrad av Putin.
”Jag lovar er att jag kommer att motivera detta förtroende”, skriver Kadyrov på Telegram.

NU BLIR DET BLODBAD.
Citera
2022-10-05, 22:57
Medlem
akademikerfyllos avatar
Tråddeltagare, seriöst: tror ni verkligen att Ryssland släpper fyra annekterade territorier utan en strid till sista blodsdroppen? Rannsaka er själva nu.
Citera
2022-10-05, 22:58
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Personligen så har jag satt mig in i båda sidors version, och lyssnat till akademiker som Mearsheim. Konflikten är inte alls så enkel som många av er påstår. Väst är det nya Sovjetunionen. Tyvärr.

Flytta från våran våsterliga sfär då ditt äckel. Omöjligtvis förstår du ens det grundläggande i denna konflikt, alltså att ditt jävla Ryssland har oprovocerat invaderat och våldtagit Ukraina.
Citera
2022-10-05, 22:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inte alls säker på det längre faktiskt.. Ukraina har fortfarande inte avslutat kriget trots alla miljarder i vapen och träning dom fått av väst.

De kommer att avsluta det, tro inget annat. Finns ingen brådska, vi betalar, ryssen avlider, nemas problemas! Dessa miljarder är peanuts, finns många fler. Om Ukrainarna vill snabba på det så är det ok, vi betalar då också! Det bästa vore om ryssen vänder om och går hem, då sparas många ryska liv.

Blev lite många citeringar där, editerad!
Citera
2022-10-05, 22:59
Medlem
Sqrbankens avatar
Om bara resten av ryssarna kunde följa detta exempel. Lugnt och odramatiskt.

https://twitter.com/Igor_from_Kyiv_/status/1577706301387325441

Vikten av att AFU skalar ner på kameror rakt upp i nyllet på tyska POWs är viktig och något man inte alltid varit sylvassa på. Vifta vitt flagg som ryss under nuvarande regim är inte helt riskfritt och tror det finns mycket att vinna på att sprida (och följa upp) löften om anonymitet inför beslutet så långt det är möjligt under omständigheterna.
Citera
2022-10-05, 22:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
A 10 är väl ett utpräglat attackplan, att slå mot kolumner och truppkoncentrationer. Kanske lite omodernt idag.

Inte mot Ryssland eftersom de inte har någon luftherraväldedoktrin. De använder bara sina stridsplan som CAS och förlitar sig helt på luftvärn för att ta ner motståndarens plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in