2022-10-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jodå, jag är intresserad av att såna här brott inte ska hända igen. Och då ska vi endast släppa ut de i förtid som förtjänar det och som verkligen visat en förbättring. Axelsson tycker jag nog kan vara en sån person efter allt som jag läst om honom, medans hans kumpan Tony absolut inte borde vara aktuell för nån 2/3-rabatt.

Sen är jag däremot för att hålla farliga människor inlåsta för inlåsta människor kan inte begå brott. Utöver det är det viktigt att faktiskt straffa brottslingar också för att ge brottsoffer upprättelse. Jag ser inte brottslingar som offer vilket annars en vanlig vänstersyn på människor överlag.

Först och främst använder du termen "rabatt" helt fel. Det som i dagligt tal kallas "rabatt" är ju det som juridiskt heter straffreduktion. Dvs en reducering av straffet, alltså någonting som gör straffet kortare (t ex åldersreduktion eller straffreduktion vid flerfaldig brottslighet). 2/3dels villkorlig frigivning är inte någon rabatt - Straffet är fortfarande lika långt, det är bara att den sista tredjedelen omvandlas till en villkorlig frigivning.

Jasså är du verkligen intresserad av att minska återfallen med dina resonemang? Jag tänker att Sverige har ett system med 2/3dels frigivning och att vi i princip har NOLL fall av mördare som återfaller i mord (och ser man till helheten av alla dömda så är det 70% som inte återfaller i brott). Men ändå duger inte detta, du vill ju ta bort 2/3dels frigivning ändå?
Citera
2022-10-05, 16:24
Bannlyst
Han inte suttit 35 år bakom galler, dessutom borde straffet varit minst 40 år bakom galler. Annika Östberg hon satt längre i Amerikanska fängelse för samma brott. Det visa att Sverige har en dålig förmåga att straffa kriminella.

Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Kort tid i förhållande till vad? Att straffas med 35 års fängelse är inte ett kort straff för mord på något sätt i Sverige. Man kan förvisso tycka alla straff är för korta i Sverige, men det här straffet är ändå bra mycket längre än vad random mördare får sitta av i Sverige. Bara särfall som t.ex John Ausonius och Leif Axmyr har fått sitta längre, men det är/var snubbar av en helt annan kaliber än Axelsson.

Sen kan jag tycka 2/3-regeln borde slopas. Jag kan inte se vad den fyller för funktion om alla får den rabatten automatiskt oavsett uppförande eller brott. Om den bara använts när vi har en brottsling som visat vara rehabiliterad och skötsam så kan det fungera som en morot. Men nu är det mer som en hemelektronikkedja som ALLLTID har rea, vilket är lurendrejeri. Vi luras att tro vi har tyngre straff än vi faktiskt har.
Citera
2022-10-05, 16:27
Bannlyst
Strafftiderna måste upp i Sverige. Man kan inte släppa polismördare bara efter 2/3 delar av strafftiden i samhället ingen. Vi måste ha som straff biter, dvs strafftiderna måste förlängas betydlig om Sverige skall bli ett tryggt land ingen. Bara 22 år fängelse är för kort den här typen av brott. Har man fråga polismännens mamma vad hon tycker? Hon hade väldig starka åsikter vid rättengången.

Såna här monsterbrottslingar går inte rehablitera, utan man kan bara lås in dem i en trång isoleringscell, så får dom sitt där livet ut. Axelsson har inte ens fått 500 timmar konstant spöslitnings terapi. Sverige dalta sönder brottslingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Enligt vem? Är det subjektivt eller objektivt? 22 års fängelse (35 är effektiv tid, vilket alltså även det är en del av straffet) i ett rättssystem där man efter 10 år har rätt att ansöka om tidsbestämt straff - och därefter, vid avslag, har rätt att inkomma med en ny ansökan varje år. Är det då objektivt sätt "kort"?

Som ögonöppnare kan jag berätta om när Lisa Holms mördare ansökte om att avtjäna sitt straff i Litauen - och Litauen svarade de svenska myndigheterna med att dom ville omvandla hans svenska livstidsstraff till 15 års fängelse. Fundera du över det när du pratar om de korta svenska straffen...
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-10-05 kl. 16:30.
Citera
2022-10-05, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Strafftiderna måste upp i Sverige. Man kan inte släppa polismördare bara efter 2/3 delar av strafftiden i samhället ingen. Vi måste ha som straff biter, dvs strafftiderna måste förlängas betydlig om Sverige skall bli ett tryggt land ingen.

Nu har vi ju inte så många polismördare vi kan göra mätningar på. Men tar vi mördare överlag, så kan man konstatera att även dom kommer ut på 2/3dels frigivning och att vi i princip har NOLL fall av mördare som återfaller i mord i modern tid i Sverige. Så vad är problemet egentligen?
Citera
2022-10-05, 16:34
Bannlyst
Citat:
Nu har vi ju inte så många polismördare vi kan göra mätningar på. Men tar vi mördare överlag, så kan man konstatera att även dom kommer ut på 2/3dels frigivning och att vi i princip har NOLL fall av mördare som återfaller i mord i modern tid i Sverige. Så vad är problemet egentligen?

Nej! Men straffen är alldeles för korta för det. Livstid skall vara riktig livstid. Att man ansökan tidbestämmelse efter 10 år är moralisk. Det bör dels vara en avgift på 500 000:- för ens få söka tidbestämmelse av straffet, sedan bör denna tidpunkt flyttas efter 35 år istället 10 år. Sedan måsten fången i isoleringcell under hela strafftiden.

Expert på fångvård.
Citera
2022-10-05, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
😂 jävla dåre!!!!

1/4 mer korrekt. Och det tycker du är ok!!! Att han har ett liv efter fängelset. Dödsstraff eller livstid är det som gäller!

1/4? Hur räknar du då? Att snittåldern är typ 110 år i Sverige? Jag har får mig att den är något lägre än så.
Citera
2022-10-05, 16:52
Medlem
Citat:
Nej! Men straffen är alldeles för korta för det. Livstid skall vara riktig livstid. Att man ansökan tidbestämmelse efter 10 år är moralisk. Det bör dels vara en avgift på 500 000:- för ens få söka tidbestämmelse av straffet, sedan bör denna tidpunkt flyttas efter 35 år istället 10 år. Sedan måsten fången i isoleringcell under hela strafftiden.

Expert på fångvård.

1. Jag konstaterar att du inte svarar på det jag skrev. Du får en chans till: Sverige har 2/3dels frigivning även för mördare, trots detta kan vi visa upp en statistik på i princip NOLL återfall i mord. Vad är då problemet med 2/3dels frigivning? För målet att minska återfall i brott (i detta fallet minska att andra människor mördas) är väl inte helt oviktigt?

2. "Livstid skall vara riktig livstid" - Vad är egenvärdet i att ha massa gamla, sjuka och dementa människor på våra anstalter? För skall man som mördare sitta inne livet ut, så kommer det ju betyda att dom till slut blir gamla, sjuka, dementa - och kommer kräva ett oerhört stort omvårdnadsbehov. Troligen kommer dom säkert vara så sjuka och/eller dementa så att dom inte ens vet/kommer ihåg varför dom sitter där dom sitter. Dessa människor skulle alltså bara ta upp fängelseplatser och kosta massa pengar. Vad vinner vi på det?

3. "Avgift på 500 000:- för att ansöka om tidsbestämt straff". Genialt! Jag menar då kommer endast "morddömda med mycket pengar" kunna få tidsbestämt, snarare än morddömda som FAKTISKT förtjänar tidsbestämt straff blir utan. Rättssäkert värre! Jag undrar också hur du som "brottsoffrens främsta beskyddare" tänker med detta förslaget, då en dömd person kanske hamnar i en situation där hen lägger dessa pengarna på en ansökan om tidsbestämt straff - istället för att betala av sitt skadestånd till offret.
Citera
2022-10-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
1/4? Hur räknar du då? Att snittåldern är typ 110 år i Sverige? Jag har får mig att den är något lägre än så.

75-80 kanske.

Sjukt att du tycker att hans straff var korrekt!
Citera
2022-10-05, 17:12
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Först och främst använder du termen "rabatt" helt fel. Det som i dagligt tal kallas "rabatt" är ju det som juridiskt heter straffreduktion. Dvs en reducering av straffet, alltså någonting som gör straffet kortare (t ex åldersreduktion eller straffreduktion vid flerfaldig brottslighet). 2/3dels villkorlig frigivning är inte någon rabatt - Straffet är fortfarande lika långt, det är bara att den sista tredjedelen omvandlas till en villkorlig frigivning.

Jasså är du verkligen intresserad av att minska återfallen med dina resonemang? Jag tänker att Sverige har ett system med 2/3dels frigivning och att vi i princip har NOLL fall av mördare som återfaller i mord (och ser man till helheten av alla dömda så är det 70% som inte återfaller i brott). Men ändå duger inte detta, du vill ju ta bort 2/3dels frigivning ändå?

Det är möjligt att vi har noll återfallsmord (inte kollat upp det), men det är inte noll som återfaller i brottslighet såsom narkotikabrott, misshandel, stöld m.m. Oftast är mord något som "råkar" ske i anslutning till denna brottslighet.

Jag vill inte ta bort 2/3-frigivning för alla rakt av. Jag vill den ska kunna användas och vara något brottslingen ska kunna få om han förtjänar det. Han ska inte åka in i finkan och veta att får den automatiskt oavsett hur hans år i fängelset ser ut. Han ska delta i alla program och han ska visa framsteg och förståelse för vad han gjort. Då kanske han kan få komma ut villkorligt efter 2/3 av tiden.

När det gäller polismördarna så skrev jag att jag ser Axelsson som en värdig kandidat till att släppas villkorligt. Men Tony Olsson (Byström) kommer också få denna frigivning nästa år och jag uppfattar inte honom som värdig alls. Han är ett psykfall och har misskött sig så in i helvete. Han kommer ställa till det på utsidan och är snart i förvar igen, det lovar jag dig.
Senast redigerad av Carlbom 2022-10-05 kl. 17:24.
Citera
2022-10-05, 17:37
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Strafftiderna måste upp i Sverige. Man kan inte släppa polismördare bara efter 2/3 delar av strafftiden i samhället ingen. Vi måste ha som straff biter, dvs strafftiderna måste förlängas betydlig om Sverige skall bli ett tryggt land ingen. Bara 22 år fängelse är för kort den här typen av brott. Har man fråga polismännens mamma vad hon tycker? Hon hade väldig starka åsikter vid rättengången.

Såna här monsterbrottslingar går inte rehablitera, utan man kan bara lås in dem i en trång isoleringscell, så får dom sitt där livet ut. Axelsson har inte ens fått 500 timmar konstant spöslitnings terapi. Sverige dalta sönder brottslingar.

Bra om någon kan svara på denna fråga!

Har Andreas Axelsson mördat någon? Det visste jag inte!

Vem/vilka har han mördat och hur gjorde han då?
Citera
2022-10-05, 17:42
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12

Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
75-80 kanske.

Sjukt att du tycker att hans straff var korrekt!

Axelsson fick drygt 23 år, 23x4 = 92

Snittåldern för svenska män är 81 år.
Citera
2022-10-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
Axelsson fick drygt 23 år, 23x4 = 92

Snittåldern för svenska män är 81 år.

Suttit inne ca 1/3-1/4 av sitt liv.

Inte tillräckligt.

Som sagt, livstid eller dödsstraff vore lämpligast.

Frågor på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in