Citat:
Jodå, jag är intresserad av att såna här brott inte ska hända igen. Och då ska vi endast släppa ut de i förtid som förtjänar det och som verkligen visat en förbättring. Axelsson tycker jag nog kan vara en sån person efter allt som jag läst om honom, medans hans kumpan Tony absolut inte borde vara aktuell för nån 2/3-rabatt.
Sen är jag däremot för att hålla farliga människor inlåsta för inlåsta människor kan inte begå brott. Utöver det är det viktigt att faktiskt straffa brottslingar också för att ge brottsoffer upprättelse. Jag ser inte brottslingar som offer vilket annars en vanlig vänstersyn på människor överlag.
Sen är jag däremot för att hålla farliga människor inlåsta för inlåsta människor kan inte begå brott. Utöver det är det viktigt att faktiskt straffa brottslingar också för att ge brottsoffer upprättelse. Jag ser inte brottslingar som offer vilket annars en vanlig vänstersyn på människor överlag.
Först och främst använder du termen "rabatt" helt fel. Det som i dagligt tal kallas "rabatt" är ju det som juridiskt heter straffreduktion. Dvs en reducering av straffet, alltså någonting som gör straffet kortare (t ex åldersreduktion eller straffreduktion vid flerfaldig brottslighet). 2/3dels villkorlig frigivning är inte någon rabatt - Straffet är fortfarande lika långt, det är bara att den sista tredjedelen omvandlas till en villkorlig frigivning.
Jasså är du verkligen intresserad av att minska återfallen med dina resonemang? Jag tänker att Sverige har ett system med 2/3dels frigivning och att vi i princip har NOLL fall av mördare som återfaller i mord (och ser man till helheten av alla dömda så är det 70% som inte återfaller i brott). Men ändå duger inte detta, du vill ju ta bort 2/3dels frigivning ändå?