Ursäkta att jag lägger mig i men vad gäller Lisas mördare så var det ngn tuffing i fängelset i hemlandet som såg till att han togs av daga. HOPPAS det tog tid och var smärtsamt.
Jo tack, jag vet. Men det har ingenting med denna diskussionen att göra...
Nej det är det inte alls din jävla idiot! Det är en jämförelse som visar hur jävla efterblivet rättssystemet i landet Sverige är, fan är du helt jävla CP eller?
Kan du inte diskutera utan att skrika skällsord din fjant?
Så i dina ögon är USAs rättssytem en framgångshistoria eller, med deras överfulla fängelsen. Har de på något sätä stävjat brott och är det något vi bör ta efter?
Det finns ett enkelt sätt att hitta en idiot, det är bara se vem som skriker efter "HÖÖÖGREE STRAFF / DÖDSSTRAAAFF" så har man hittat den. Världen funkar inte så.
22 år i fängelse är väldig kort för mord . Man skulle ha addera på 30 år här, så straffet verkligen känns.
Kort tid i förhållande till vad? Att straffas med 35 års fängelse är inte ett kort straff för mord på något sätt i Sverige. Man kan förvisso tycka alla straff är för korta i Sverige, men det här straffet är ändå bra mycket längre än vad random mördare får sitta av i Sverige. Bara särfall som t.ex John Ausonius och Leif Axmyr har fått sitta längre, men det är/var snubbar av en helt annan kaliber än Axelsson.
Sen kan jag tycka 2/3-regeln borde slopas. Jag kan inte se vad den fyller för funktion om alla får den rabatten automatiskt oavsett uppförande eller brott. Om den bara använts när vi har en brottsling som visat vara rehabiliterad och skötsam så kan det fungera som en morot. Men nu är det mer som en hemelektronikkedja som ALLLTID har rea, vilket är lurendrejeri. Vi luras att tro vi har tyngre straff än vi faktiskt har.
Kort tid i förhållande till vad? Att straffas med 35 års fängelse är inte ett kort straff för mord på något sätt i Sverige. Man kan förvisso tycka alla straff är för korta i Sverige, men det här straffet är ändå bra mycket längre än vad random mördare får sitta av i Sverige. Bara särfall som t.ex John Ausonius och Leif Axmyr har fått sitta längre, men det är/var snubbar av en helt annan kaliber än Axelsson.
Sen kan jag tycka 2/3-regeln borde slopas. Jag kan inte se vad den fyller för funktion om alla får den rabatten automatiskt oavsett uppförande eller brott. Om den bara använts när vi har en brottsling som visat vara rehabiliterad och skötsam så kan det fungera som en morot. Men nu är det mer som en hemelektronikkedja som ALLLTID har rea, vilket är lurendrejeri. Vi luras att tro vi har tyngre straff än vi faktiskt har.
Jag tror att du har rätt när du säger att du inte förstått vilken funktion "rabatten" fyller. För syftet med 2/3dels villkorlig frigivning är ju att man skall få komma ut tidigare till en villkorlig frigivning - Och att det DÄR och DÅ skall finnas ett incitament att sköta sig, bryta den kriminella banan, hålla sig "ren", börja arbeta eller studera, skaffa bostad och kanske t.o.m skaffa familjen osv. För begår man ett brott under den villkorliga frigivningen får man ju sitta av det straffet + resterande tid av den villkorliga frigivningen, vilket verkligen är en anledning och "morot" att sköta sig. Tar man Axelsson som exempel så måste han nu under 13 år(!) sköta sig och inte återfalla i brott - och lyckas han hålla sig borta från sådant under 13 år, så är ju det en rejäl grogrund för att inte återfalla i framtiden heller.
Jag tror att du har rätt när du säger att du inte förstått vilken funktion "rabatten" fyller. För syftet med 2/3dels villkorlig frigivning är ju att man skall få komma ut tidigare till en villkorlig frigivning - Och att det DÄR och DÅ skall finnas ett incitament att sköta sig, bryta den kriminella banan, hålla sig "ren", börja arbeta eller studera, skaffa bostad och kanske t.o.m skaffa familjen osv. För begår man ett brott under den villkorliga frigivningen får man ju sitta av det straffet + resterande tid av den villkorliga frigivningen, vilket verkligen är en anledning och "morot" att sköta sig. Tar man Axelsson som exempel så måste han nu under 13 år(!) sköta sig och inte återfalla i brott - och lyckas han hålla sig borta från sådant under 13 år, så är ju det en rejäl grogrund för att inte återfalla i framtiden heller.
Många verkar tro att man åker in och får avtjäna resten av sitt straff vid misskötsel, men så är det ju inte.
Citat:
Vid misskötsamhet kan frivården besluta om varning eller särskild föreskrift. Vid allvarlig misskötsamhet kan frivården anmäla ärendet till övervakningsnämnden som kan besluta om att förverka dagar av den villkorligt medgivna friheten, upp till 90 dagar åt gången. Detta innebär att klienten får avtjäna denna tid i fängelse.
Så jag tycker 2/3-regeln ska avvecklas. Villkorligt frigiven ska man kunna bli om man anses vara mycket lämpad för det, inte per automatik.
När en intagen har avtjänat två tredjedelar av fängelsestraffet ska personen bli villkorligt frigiven, om det inte finns särskilda skäl som talar emot det. Efter frigivningen har den dömde en prövotid som motsvarar det som återstår av straffet, men minst ett år.
Det är frivården som beslutar om det är aktuellt med övervakning vid villkorlig frigivning. Beslutet om övervakning beror bland annat på klientens risker och behov och hur livssituationen ser ut. Under övervakningstiden bor klienten hemma men måste ha regelbunden kontakt med frivården. Övervakningstiden är densamma som prövotiden.
Övervakningen kan i vissa fall upphöra i förtid, till exempel om syftet med övervakningen är uppnått.
Vid misskötsamhet kan frivården besluta om varning eller särskild föreskrift. Vid allvarlig misskötsamhet kan frivården anmäla ärendet till övervakningsnämnden som kan besluta om att förverka dagar av den villkorligt medgivna friheten, upp till 90 dagar åt gången. Detta innebär att klienten får avtjäna denna tid i fängelse.
Vill inte outa mig själv heller, men har inte hört att han skulle ha förflyttats sedan jag muckade. Jämfört med hur han beskrevs i tidningarna efter Malexander och efter hans rymning skulle jag säga att han förändrats ganska mycket. Han var en av de lugna, ”vuxna” på anstalten. Jag tycker också att han var skämtsam och trevlig och jag tror att de flesta som träffat honom skulle säga just det.
Okej tack för infon, då stämmer känslorna och intrycket jag fått av hans nya levene och identitet då
Så jag tycker 2/3-regeln ska avvecklas. Villkorligt frigiven ska man kunna bli om man anses vara mycket lämpad för det, inte per automatik.
När en intagen har avtjänat två tredjedelar av fängelsestraffet ska personen bli villkorligt frigiven, om det inte finns särskilda skäl som talar emot det. Efter frigivningen har den dömde en prövotid som motsvarar det som återstår av straffet, men minst ett år.
Det är frivården som beslutar om det är aktuellt med övervakning vid villkorlig frigivning. Beslutet om övervakning beror bland annat på klientens risker och behov och hur livssituationen ser ut. Under övervakningstiden bor klienten hemma men måste ha regelbunden kontakt med frivården. Övervakningstiden är densamma som prövotiden.
Övervakningen kan i vissa fall upphöra i förtid, till exempel om syftet med övervakningen är uppnått.
Vid misskötsamhet kan frivården besluta om varning eller särskild föreskrift. Vid allvarlig misskötsamhet kan frivården anmäla ärendet till övervakningsnämnden som kan besluta om att förverka dagar av den villkorligt medgivna friheten, upp till 90 dagar åt gången. Detta innebär att klienten får avtjäna denna tid i fängelse.
Nu blandar du ihop lite. Kriminalvården kan mycket riktigt endast förverka upp till 90 dagar (åt gången) av den medgivna frigivningen vid misskötsamhet. Men däremot kan domstolen, som dömer i "det nya målet" förverka längre tid (t.o.m resterande tid av den villkorliga frigivningen) och plussa på detta i det straffet dom utdömer i sitt mål, med hänvisning till den villkorliga frigivningen vid tidigare brott.
I övrigt har jag koll på att det finns "spelutrymme" för Kriminalvården när det gäller detta. Men det är ju för att bestämmelserna kring villkorlig frigivning skall fungera på alla slags fall. Det är ju inte bara mördare och pedofiler som kommer ut på villkorlig frigivning, utan även t ex personer med omfattande missbruk eller psykisk ohälsa - och då måste man ju ha lite alternativ i form av varning, konsekvens i form av särskilda föreskrifter eller förverkande av villkorlig frigivning.
Det är helt okej att du tycker att villkorlig frigivning skall avskaffas, jag har inga problem med det. Men då tycker jag faktiskt att du får krypa till korset och erkänna att du egentligen inte är så intresserad av att sådana här brott inte skall hända igen - Utan att det istället är en viktigare principfråga "att sitta av hela straffet" än att hitta vägar som kan leda till minskade återfall i brott.
Nu blandar du ihop lite. Kriminalvården kan mycket riktigt endast förverka upp till 90 dagar av den medgivna frigivningen vid misskötsamhet. Men däremot kan domstolen, som dömer i "det nya målet" förverka längre tid (t.o.m resterande tid av den villkorliga frigivningen) och plussa på detta i det straffet dom utdömer i sitt mål, med hänvisning till den villkorliga frigivningen vid tidigare brott.
I övrigt har jag koll på att det finns "spelutrymme" för Kriminalvården när det gäller detta. Men det är ju för att bestämmelserna kring villkorlig frigivning skall fungera på alla slags fall. Det är ju inte bara mördare och pedofiler som kommer ut på villkorlig frigivning, utan även t ex personer med omfattande missbruk eller psykisk ohälsa - och då måste man ju ha lite alternativ i form av varning, konsekvens i form av särskilda föreskrifter eller förverkande av villkorlig frigivning.
Det är helt okej att du tycker att villkorlig frigivning skall avskaffas, jag har inga problem med det. Men då tycker jag faktiskt att du får krypa till korset och erkänna att du egentligen inte är så intresserad av att sådana här brott inte skall hända igen - Utan att det istället är en viktigare principfråga "att sitta av hela straffet" än att hitta vägar som kan leda till minskade återfall i brott.
Jodå, jag är intresserad av att såna här brott inte ska hända igen. Och då ska vi endast släppa ut de i förtid som förtjänar det och som verkligen visat en förbättring. Axelsson tycker jag nog kan vara en sån person efter allt som jag läst om honom, medans hans kumpan Tony absolut inte borde vara aktuell för nån 2/3-rabatt.
Sen är jag däremot för att hålla farliga människor inlåsta för inlåsta människor kan inte begå brott. Utöver det är det viktigt att faktiskt straffa brottslingar också för att ge brottsoffer upprättelse. Jag ser inte brottslingar som offer vilket annars en vanlig vänstersyn på människor överlag.
Nä han kom från Söderåkra / Torsås trakten (eller om det var hans dåvarande tjej och hon var iaf från trakterna av Bergkvara ) men han flyttade till Nybro iaf . Kände honom ganska väl en gång i tiden både från utelivet samt privata fester . Vi som kände honom blev faktiskt väldigt förvånade över det som skett . Faktiskt väldigt trevlig verbal och skärpt kille. Vid tiden före rånet var han datorlärare på komvux .
Yes, en chock när man slog upp tidningen och såg hans face... Tror hans barn är bosatt i Emmaboda så det lär väl bli rimligt att han flyttar dit kanske? Kalmar bodde han i ett tag också så det kanske känns som en naturlig bostadsort för honom.
Han var väldigt vältalig, ganska mycket gentleman men mest när det passade honom. Tyvärr umgicks han med för mycket nazister.. Han ser typ likadan ut nu som förr...