Citat:
Ursprungligen postat av
Tezz-l
Jag bor högst upp i en gammal lägenhet .. med bara tvåglasfönster .
Förra vintern var mina element bara ljumma , varma högst upp , det största ytan var kalla .
Jag påtalade att det var kallt i lägenhet och att de nog behövde luftas element . De frågade hur många grader jag hade . Och att gamla element funkar så , att de inte blir varma hela vägen .
Är det sant ? Jag hade gamla element i förra lägenheten oxå , kanske inte precis lika gamla . Men de skulle luftas varje höst .
Nu tror jag inte ens de har satt på min värme än i år . Försökte lyfta ett element . Men ingen skillnad . De andra funkar inte min nyckel till så vågar inte .
Vad kan man annars göra ? Köpa en eletrisk kamin ?
Elementet i vår trapp är på . Så varför har jag ingen värme ? Bor högst upp , men jag trodde nästan det skulle innebära att det blir varmare .
Betalar man inte en del på elräkningen? Eller varför ska alla annars börja ta snabb-duschar mm ?
Element avger värme och vattnet leds in högst upp*. Det betyder att elementet blir svalare närmare returutloppet som ligger i botten.
Lågflödessystem, dvs värmesystem där man har en relativt hög framledningstemperatur, men ett lägre flöde, ger en större temperaturdifferens mellan topp och botten på en radiator än ett högflödessystem där man har en lägre framledningstemperatur, men högre flöde.
Bor du i en husdel där mer värme behövs per kvadratmeter kompenserar man detta med storleken på radiatorn eller i viss mån med flödet över radiatorn. Inte med temperatur på framledningen.
Ja, det relevanta är temperaturen i rummet, inte hur varm radiatorn upplevs.
Du vet att du har luft i radiatorn om värmen är ojämn i toppen*. Dvs, radiatorn är varmare i det övre högra hörnet än det vänstra eller tvärt om.
Värmesystem behöver bara luftas om de har fyllts på, antingen vid läcka eller arbete som krävt att systemet tappas ner helt eller delvis.
*undantagsfall finns