2022-10-05, 14:52
Medlem
Jag bor högst upp i en gammal lägenhet .. med bara tvåglasfönster .

Förra vintern var mina element bara ljumma , varma högst upp , det största ytan var kalla .
Jag påtalade att det var kallt i lägenhet och att de nog behövde luftas element . De frågade hur många grader jag hade . Och att gamla element funkar så , att de inte blir varma hela vägen .
Är det sant ? Jag hade gamla element i förra lägenheten oxå , kanske inte precis lika gamla . Men de skulle luftas varje höst .

Nu tror jag inte ens de har satt på min värme än i år . Försökte lyfta ett element . Men ingen skillnad . De andra funkar inte min nyckel till så vågar inte .

Vad kan man annars göra ? Köpa en eletrisk kamin ?

Elementet i vår trapp är på . Så varför har jag ingen värme ? Bor högst upp , men jag trodde nästan det skulle innebära att det blir varmare .
Betalar man inte en del på elräkningen? Eller varför ska alla annars börja ta snabb-duschar mm ?
Citera
2022-10-05, 15:35
Medlem
Ja jag är ochså förbannad, jag har det kallt hemma. Elementerna är knappt jumma. Blir så trött på detta varför får man inte bestämma själv hur varm man vill ha. Tycker det är löjligt att dem har en bestämd gräns på hur varmt man får ha i sin lägenhet.
Det tycker jag man själv skall få bestämma det är ju endå en själv som betalar för det.

Inte meningen att man ska behöva köpa värme element och ha i varje rum.
Citera
2022-10-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvax1989
Ja jag är ochså förbannad, jag har det kallt hemma. Elementerna är knappt jumma. Blir så trött på detta varför får man inte bestämma själv hur varm man vill ha. Tycker det är löjligt att dem har en bestämd gräns på hur varmt man får ha i sin lägenhet.
Det tycker jag man själv skall få bestämma det är ju endå en själv som betalar för det.

Inte meningen att man ska behöva köpa värme element och ha i varje rum.

För att uppvärmning kostar och om man inte betalar själv skulle alla ha 25 grader.
Citera
2022-10-05, 16:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Är väldigt upprörd, konfunderad och nyfiken på fenomenet att hyreslägenheter måste snåla så in i helvete med värmen.

Finns hur många trådar som helst där folk klagar på att det är för kallt inomhus och att det bästa man kan kräva är ca 20 grader. Vad fan, lever vi på 70-talet eller vad är detta för fenomen?

Ska man inte år 2017 kunna ha vilken temperatur man själv vill ha och sedan betala för detta? Ska man behöva frysa så pass att man ökar sannolikheten att bli sjuk?

I någon tråd läste jag att om en hyresgäst skruvar på termostaten så att det blir betydligt varmare så får typ grannarna kallare. Varför finns det en sådan begränsad mängd värme?

Borde man inte kunna införa ett system där varje hushåll själv får reglera sin värme och sedan få en ökad kostnad på räkningen. Ska det vara så oerhört svårt att ordna år 2017?

Vad är egentligen orsaken till att det ser ut som det gör?

Har själv trotsat kylan och köpt ett extra 2000 watt element på egen hand där jag kan styra själv. Men är som sagt upprörd, konfunderad och nyfiken på varför vi har det som vi har det.

Vad har ni för teorier?
har märkt av detta också, brukar sätta ugnen på max och lämna luckan öppen ett tag. förr hade jag ett värmeaggregat som jag kopplade till ett uttag i källaren så bolaget fick betala elen för uppvärmning. dags att skaffa det igen tror jag.
Citera
2022-10-05, 17:11
Medlem
gisteves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l

Förra vintern var mina element bara ljumma , varma högst upp , det största ytan var kalla .
Jag påtalade att det var kallt i lägenhet och att de nog behövde luftas element . De frågade hur många grader jag hade . Och att gamla element funkar så , att de inte blir varma hela vägen .
Är det sant ? Jag hade gamla element i förra lägenheten oxå , kanske inte precis lika gamla . Men de skulle luftas varje höst .

Nu tror jag inte ens de har satt på min värme än i år . Försökte lyfta ett element . Men ingen skillnad . De andra funkar inte min nyckel till så vågar inte .

Elementet i vår trapp är på . Så varför har jag ingen värme ? Bor högst upp , men jag trodde nästan det skulle innebära att det blir varmare .
Betalar man inte en del på elräkningen? Eller varför ska alla annars börja ta snabb-duschar mm ?

Element med termostat kan gärna vara varma upptill och svala nertill. men tänk på att elementet ger värme ner till din rumstemp. dvs är elementet 25° varmt så ger det värme i en bostad på 20°.
25° känns som kallt när du tar i det då du är 37°.
De har dessutom rätt i att man inte ska titta på hur varma elementen är utan istället titta på rumstempen, 2m från yttervägg 1m upp ska du ha minst 20° . är det varmare än så är allt ok.

Folk som ringer och klagar på att elementen är kalla är ett ofog. är bostaden varm är tempen på elementet ointressant!

GiSteve
Citera
2022-10-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gisteve
Element med termostat kan gärna vara varma upptill och svala nertill. men tänk på att elementet ger värme ner till din rumstemp. dvs är elementet 25° varmt så ger det värme i en bostad på 20°.
25° känns som kallt när du tar i det då du är 37°.
De har dessutom rätt i att man inte ska titta på hur varma elementen är utan istället titta på rumstempen, 2m från yttervägg 1m upp ska du ha minst 20° . är det varmare än så är allt ok.

Folk som ringer och klagar på att elementen är kalla är ett ofog. är bostaden varm är tempen på elementet ointressant!

GiSteve

Ja fast när det är ganska stora rum och det känns kallt och man vill inte kliva upp för att det är så kallt .
Nej jag tycker inte att ska behöva ha stickade stora tröjor och raggsockor hemma i sin lägenhet för att inte frysa .
Tycker det är sjukt omysigt att behöva frysa i sin lägenhet .
Huset är så gammalt , vilket är mysigt , men det blir verkligen rå luft från ytterväggarna .
Citera
2022-10-05, 20:52
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Element avger värme och vattnet leds in högst upp*. Det betyder att elementet blir svalare närmare returutloppet som ligger i botten.

Lågflödessystem, dvs värmesystem där man har en relativt hög framledningstemperatur, men ett lägre flöde, ger en större temperaturdifferens mellan topp och botten på en radiator än ett högflödessystem där man har en lägre framledningstemperatur, men högre flöde.

Bor du i en husdel där mer värme behövs per kvadratmeter kompenserar man detta med storleken på radiatorn eller i viss mån med flödet över radiatorn. Inte med temperatur på framledningen.

Ja, det relevanta är temperaturen i rummet, inte hur varm radiatorn upplevs.

Du vet att du har luft i radiatorn om värmen är ojämn i toppen*. Dvs, radiatorn är varmare i det övre högra hörnet än det vänstra eller tvärt om.

Värmesystem behöver bara luftas om de har fyllts på, antingen vid läcka eller arbete som krävt att systemet tappas ner helt eller delvis.

*undantagsfall finns
Citera
2022-10-05, 21:06
Medlem
f30malmos avatar
Det är kallt inne hos mig nu, men det är alltid krångligt att få värden att fixa det. De säger att det har med någon pump att göra, men det är samma varje år, 3 månader av temperaturer under 17 och runt jul blir det kanske 21 om man har tur.
Citera
2022-10-05, 21:09
Medlem
Vad är minimitemp för hyreslägenheter?
Citera
2022-10-05, 21:22
Medlem
neuron-drones avatar
Det är 16 grader ute så vi har ingen värme. Så det håller på att närma sig 16 inne. Men jag är nöjd bara det är 20 grader. Med vår förra hyresvärd lät de oss ha 12 grader en väldigt kall vinter. Det kändes väldig kallt. Det kom massa protester men de vägrade ge oss mer värme eftersom den kalla vintern kostade dem för mycket.

Hoppas på en mild vinter för jag antar att många hyres kommer ligga på under 20 annars.
Citera
2022-10-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Vad är minimitemp för hyreslägenheter?
Tror det är 20
Citera
2022-10-05, 23:14
Medlem
Citat: