2017-10-15, 20:38
Medlem
Är väldigt upprörd, konfunderad och nyfiken på fenomenet att hyreslägenheter måste snåla så in i helvete med värmen.

Finns hur många trådar som helst där folk klagar på att det är för kallt inomhus och att det bästa man kan kräva är ca 20 grader. Vad fan, lever vi på 70-talet eller vad är detta för fenomen?

Ska man inte år 2017 kunna ha vilken temperatur man själv vill ha och sedan betala för detta? Ska man behöva frysa så pass att man ökar sannolikheten att bli sjuk?

I någon tråd läste jag att om en hyresgäst skruvar på termostaten så att det blir betydligt varmare så får typ grannarna kallare. Varför finns det en sådan begränsad mängd värme?

Borde man inte kunna införa ett system där varje hushåll själv får reglera sin värme och sedan få en ökad kostnad på räkningen. Ska det vara så oerhört svårt att ordna år 2017?

Vad är egentligen orsaken till att det ser ut som det gör?

Har själv trotsat kylan och köpt ett extra 2000 watt element på egen hand där jag kan styra själv. Men är som sagt upprörd, konfunderad och nyfiken på varför vi har det som vi har det.

Vad har ni för teorier?
Citera
2017-10-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Är väldigt upprörd, konfunderad och nyfiken på fenomenet att hyreslägenheter måste snåla så in i helvete med värmen.

Finns hur många trådar som helst där folk klagar på att det är för kallt inomhus och att det bästa man kan kräva är ca 20 grader. Vad fan, lever vi på 70-talet eller vad är detta för fenomen?

Ska man inte år 2017 kunna ha vilken temperatur man själv vill ha och sedan betala för detta? Ska man behöva frysa så pass att man ökar sannolikheten att bli sjuk?

I någon tråd läste jag att om en hyresgäst skruvar på termostaten så att det blir betydligt varmare så får typ grannarna kallare. Varför finns det en sådan begränsad mängd värme?

Borde man inte kunna införa ett system där varje hushåll själv får reglera sin värme och sedan få en ökad kostnad på räkningen. Ska det vara så oerhört svårt att ordna år 2017?

Vad är egentligen orsaken till att det ser ut som det gör?

Har själv trotsat kylan och köpt ett extra 2000 watt element på egen hand där jag kan styra själv. Men är som sagt upprörd, konfunderad och nyfiken på varför vi har det som vi har det.

Vad har ni för teorier?
Ja, det här gör mig så förbannad Det ska snålas, det är orsaken. Vi hyresgäster riskerar att drabbas av depressioner pga att vi fryser. All energi går åt till att försöka hålla värmen. Det har inte alltid varit så här kyliga lägenheter. Vissa äldre som är dragiga förstås men inte miljonprogrammets läggor eller nyare dito. Jag minns inte riktigt när fenomenet började, kanske för 15 - 20 år sen Nån borde absolut skriva om detta / göra ett inslag på nyheterna, och ta upp riskerna. P.s. Jag har TVÅ element.
Citera
2017-10-15, 20:51
Avslutad
varför skall jag betala extra mixtrar bara med min termostat
Citera
2017-10-15, 20:51
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Ska man inte år 2017 kunna ha vilken temperatur man själv vill ha och sedan betala för detta?

Du har alltså skaffat en extra värmekälla och betalar de extra kostnaderna som det för med sig.

Vad är problemet?
Citera
2017-10-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielTosh
Du har alltså skaffat en extra värmekälla och betalar de extra kostnaderna som det för med sig.

Vad är problemet?

Borde man inte bara kunna vrida max på det elementet som finns och få den temperatur man vill ha? (och betala för detta via räkningen) Varför i helvete ska någon begränsa så att max är ca 20 grader?

Varför ska varje individ behöva köpa extraelement som ska placeras ut i rummen och ta plats när det redan finns element som väl borde att skruva upp mer värme på?
Citera
2017-10-15, 20:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
varför skall jag betala extra mixtrar bara med min termostat

Termostaten kan du ju givetvis reglera själv som hyresgäst, värre är väl att komma åt värmeanläggningen i källaren och skruva upp denna.. På jobbet har vi fjärrvärme, det är alltid eländigt kallt i oktober-november. Verkar som om fjärrvärmesystemet först kickar igång när det verkligen blir kallt ute. Mitt i vintern brukar det faktiskt vara varmt. Kanske beror på tröga termostater i systemet?

Själv har jag 22-23 grader inomhus hemma, tycker 20 är för snålt på vintern/hösten. Med 20 så behöver man ju gå i cardigan och tofflor! (typ gammal gubbe på 80 år)
Citera
2017-10-15, 21:01
Medlem
Folkhälsomyndigheten rekommenderar 20-23°C, men aldrig under 18°C och det är det uthyrarna utgår ifrån, vill man ha det varmare än så får man betala det själv exempelvis som du gjort med ett extra element men det kostar ju en del.

Jag har 21°C i min nu men det är för att dom judar på värmen så länge det är möjligt. När elementen väl sätts igång ligger jag på stadiga 25°C, vilket för mig är den optimala temperaturen inomhus vintertid iaf.
Citera
2017-10-15, 21:01
Medlem
GabrielToshs avatar
Problemet är tekniskt.

Man brukar inte mäta hur mycket elementvarmvatten en enskild lägenhet förbrukar så därför kan man inte ha individuell debitering för värmen.
Citera
2017-10-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielTosh
Problemet är tekniskt.

Man brukar inte mäta hur mycket elementvarmvatten en enskild lägenhet förbrukar så därför kan man inte ha individuell debitering för värmen.

Intressant inlägg. Är det svårt att mäta? Borde man inte kunna mäta individuell användning?
Citera
2017-10-15, 21:09
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Intressant inlägg. Är det svårt att mäta? Borde man inte kunna mäta individuell användning?

Japp det är svårt.

Man måste tänka på det när huset byggs för att man ska kunna göra det.

Man skulle behöva koppla en mätare till varje lägenhet. Man kan inte heller seriekopplade elementen mellan olika lägenheter. Dvs. att du delar värmeledning med alla andra på ditt plan.
Senast redigerad av GabrielTosh 2017-10-15 kl. 21:11.
Citera
2017-10-15, 21:09
Medlem
BewilderedHulders avatar
Uppvärmt vatten kostar tydligen något hiskeligt mycket pengar. Det är billigare att ha sina hyresgäster inrullade från topp till tå i yllefiltar, huttrandes och hackandes tänder.
Citera
2017-10-15, 21:10
Medlem
Gamla lägenheter är dyra att värma i vår förening var över 50% av driftkostnaden just uppvärmning. Att höjja dom sista tv å graderna kostar fliiiiiiis.

Jag tycker om att ha det varmt så jag har köpt tv el radiatorer problem löst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in