2022-10-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Har leveransen från Nordkorea äntligen kommit fram?
Möjligen men det är sannolikt då en bråkdel jämfört med den egna produktionen!
Citera
2022-10-05, 12:49
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Börjar bli lite less på allt "nu ökar hotet från Ryssland"-svammel. Avfyra eller håll käft. Jag skiter i vilket.

Exakt!
Ingen bryr sig, Ukraina kommer jaga ut ryssarna ur sitt land, det är inget vi kan påverka.
Att ryssarna är pissdåliga på allt utom att döda civilbefolkningen är väl den största överraskningen.
Citera
2022-10-05, 12:49
Medlem
Liten sammanfattning om vad nästa sanktionspaket innehåller:

Det innehåller bland annat ett pristak på rysk olja, som innebär att det blir förbjudet för EU-fartyg att skeppa oljan om priset ligger över den nivå som oljan säljs för i Asien.

Andra nyheter är fler import- och exportförbud, bland annat riktat mot ryskt stål och försäljning av exempelvis ytterligare flygdelar och elektronik till Ryssland.

Ännu fler personer väntas dessutom få inreseförbud till EU och eventuella tillgångar frysta i EU. Däribland finns, enligt nyhetssajten EU Observer, bland andra filosofen Aleksandr Dugin och artisten Nikolaj Rastorgujev – tidigare dumaledamot och sångare i president Vladimir Putins favoritband Ljube.
Citera
2022-10-05, 12:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1.
1. Det är nog snarare som så att det handlar om 6-3k soldater. Det är inte heller något betydande problem att frakta ens 25-30k soldater över en flod, vare sig med pråmar, motorpråmar, kanoter, båtar, eller amfibiska fordon och stridsfordon.

2. Nu kommer detta knappast att ske eftersom Ryssen försvarar en flodövergång. Själva syftet med ett sådant försvar är att Ukrainaren ska komma dit och slåss mano-a-mano istället för manövrerande som de hittills utfört med satellitguidning.

3. Så du behöver inte skämma ut dig
Ok Rayban, så vi tar det en gång till:
du påstår att Ryssland har 3-6 tusen soldater norr om Dnepr.

Förstår du ens vilket löjeväckande påstående det är? Fronten i N Kherson var tills för ett par dagar 150 km (!) lång, så din siffra skulle innebära en soldat var 25 m.

Det skulle ta dig 5 min att hitta ryska källor som kan upplysa dig om hur många ryska soldater som försvarar Kherson, men så gör man inte bakom solglasögonen. Sedan kan du väl hitta ett (1) fall där man simmat med 100 pansarfordon över en 500 m bred flod. Eller 10 st.

Det är inlägg som detta som visar att hissen inte går upp, den fastnar i ditt rabblande av irrelevant information uppdelat i numrerade punkter som tillfredsställer ditt - speciella - ordningssinne, men inte gör något för att övertyga någon.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-05 kl. 12:58.
Citera
2022-10-05, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
De lär behöva vara härdade, med tanke på vad man hört om deras utrustning.

Och med ditt argument vill jag bara påminna om att flera platser i USA, Kanada och Norge har vintertemperaturer i nivå med de rekordtemperaturer du påstår Moskva har.

Man kan också ta en titt på medeltemperaturen i Moskva.

Januari (nattetid) -8°
Februari (nattetid) -7°

I januari 2017 inträffade btw den kallaste temperaturen i Moskva på 120 år: neråt -30°

https://www.expressen.se/nyheter/kallaste-helgen-i-moskva-pa-120-ar/

Så att som vanligt fladdrar du med sanningen med dina 35 minusgrader.

Fast det är inte natosoldater från USA det handlar om och allt handlar om logistik. Vi såg det i februari med en kolonn som stod stilla medan Ukraina slog ut tankbilar. Det blir svårt att ta sig framåt. Jag gissar lite nu, men... att bygga en fungerande logistik som klarar sig bortom järnvägen tar år även om det görs i lugn och ro. Ryssland har nog varken lugn eller tid framför sig. Tydligen lite ont om lastbilar också.
Citera
2022-10-05, 12:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Liten sammanfattning om vad nästa sanktionspaket innehåller:

Det innehåller bland annat ett pristak på rysk olja, som innebär att det blir förbjudet för EU-fartyg att skeppa oljan om priset ligger över den nivå som oljan säljs för i Asien.

Andra nyheter är fler import- och exportförbud, bland annat riktat mot ryskt stål och försäljning av exempelvis ytterligare flygdelar och elektronik till Ryssland.

Ännu fler personer väntas dessutom få inreseförbud till EU och eventuella tillgångar frysta i EU. Däribland finns, enligt nyhetssajten EU Observer, bland andra filosofen Aleksandr Dugin och artisten Nikolaj Rastorgujev – tidigare dumaledamot och sångare i president Vladimir Putins favoritband Ljube.

Well, utan ha någon större kunskap om detta så tror jag nog att stora delar utav "EU-fartyg" alleredan seglar under "Panama, Bahamans och annat flagg".

Jag vet inte.., är detta så genomtänkt ?
Senast redigerad av Snapcount 2022-10-05 kl. 13:01.
Citera
2022-10-05, 12:55
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Kärnvapen betyder inte att Putin automatiskt vinner kriget eller att världen går under. Det är bara en väldigt stor bomb. Den största skillnaden på slagfältet blir att Nato kommer ingripa på något sätt i Ukraina, det vill säga nackdel för Ryssland.

Naturligtvis finns det en risk att Putin försöker eskalera vidare men där tror jag faktiskt krafter runtomkring kommer kliva in och avsluta clownparaden. Inte ens Kadyrov vill dö för en galen gammal mans fåfänga.
Nej jag menar inte att Putin kommer vinna kriget om det tas till kärnvapen, jag menar att alla förlorar då. Går man över tröskeln för kärnvapen finns en extremt stor risk för att det eskalerar till regelrätt kärnvapenkrig.

Jag vill verkligen inte att Ryssland vinner ett jävla något m n det är svårt att se ett scenario där någon kommer ha vunnit det här kriget om det inte blir Ryssland som gör det på marken. Alla andra alternativ som jag ser det ger bara väldigt katastrofal konsekvenser.
Men, för att förtydliga. Jag anser ändå att man fortsätta för man kan inte vika ned sig för hot.
Citera
2022-10-05, 12:59
Medlem
Drozds avatar
Enligt CNN har Washington "panik" över en planerad rekordstor produktionsminskning på två miljoner fat råolja per dag som överenskommits mellan Ryssland och Saudi:
https://swentr.site/business/564088-us-panic-russia-saudi-oil/

Lär bli dyrt att tanka SUV:en i vinter...
Citera
2022-10-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ok Rayban, så vi tar det en gång till:
du påstår att Ryssland har 3-6 tusen soldater norr om Dnepr.

Förstår du ens vilket löjeväckande påstående det är? Fronten i N Kherson var tills för ett par dagar 150 km (!) lång, så din siffra skulle innebära en soldat var 25 m.

Det skulle ta dig 5 min att hitta ryska källor som kan uoplysa dig om hur många ryska soldater som försvarar Kherson, men så gör amn inte bakom solglasögonen. Sedan kan du väl hitta ett (1) fall där man simmat med 100 pansarfordon över en 500 m bred flod. Eller 10 st.

Det är inlägg som detta som visar att hissen inte går upp, den fastnar i ditt rabblande av irrelevant information uppdelat i numrerade punkter som tillfredsställer ditt - speciella - ordningssinne, men inte gör något för att övertyga någon.

Det är ett helvete att passera vatten. Alla som gjort i verkligheten vet det. Jag har varit med och provat med några Haubits 77b. Inte en slump att det var just vid ett sånt tillfälle Ukraina valde att mosa ryskt pansar.
Citera
2022-10-05, 13:05
Bannlyst
Bulgarien tar det mycket kloka beslutet och nekar Ukraina NATO-medlemskap tills de accepterar ett fredsavtal. Det är ett till land på listan som sätter käppar i hjulet för NATO och Ukraina.

https://www.euractiv.com/section/all/short_news/bulgarian-president-against-ukraines-membership-in-nato/
Citera
2022-10-05, 13:06
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Well, utan ha någon större kunskap om detta så tror jag nog att stora delar utav "EU-fartyg" alleredan seglar under "Panama, Bahamans och annat flagg".

Jag vet inte.., är detta så genomtänkt ?

Så enkelt är det inte Fartygen ska försäkras också och lasten . Sedan så har vi lastmäklare osv osv . Är sedan godset sanktionerat får du svårt att anlägga hamnar dvs du blir tvingad att pumpa om oljan till mindre fartyg vilket både fördyrar samt komplicerar det för dom .

Nja det här sätter käppar i hjulen för dom
Citera
2022-10-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Bulgarien tar det mycket kloka beslutet och nekar Ukraina NATO-medlemskap tills de accepterar ett fredsavtal. Det är ett till land på listan som sätter käppar i hjulet för NATO och Ukraina.

https://www.euractiv.com/section/all/short_news/bulgarian-president-against-ukraines-membership-in-nato/

Bra gjort av Bulgarien!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in