2022-10-04, 21:27
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Vem skulle hyra ut för 8 om räntekostnaden är 16? Någon som helt magiskt inte har någon kostnad för finansiering? Även om fastigheten inte finansieras med banklån så finns det alltid en "internränta" för att uttrycka det slarvigt.

Förklara gärna för oss andra hur detta skulle gå till i praktiken.

Fastighetsbolaget. De får nämligen inte inte ta den hyra de vill ha, tycker är skälig eller som motsvaras andrahandsmarknaden.
Citera
2022-10-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Någon som vet hur många svenskar som har rörlig ränta på sina lån och hur många av de svenskar med fast ränta och vars fasta ränta utgår nu i 2023?

Senaste statistiken jag känner till
https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/bostadsagare-valjer-oftare-bundna-bolan/
Tyvärr är den 10 månader gammal nu.
Citera
2022-10-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Har ingen aning om hur representativt vår upplevelse är för resten av Sverige. Men villor i pris och storleksklassen där räntor och uppvärmning är de stora kostnaderna (redan innan allt detta) har absolut påverkats mer än det syns i statistiken där jag har kollat.

Absolut, och det är ju för att statistiken (såklart) endast baseras på de affärer som lyckas bli. Spekulanterna finns därute, men deras betalningsvilja är i alltför många fall lägre än vad säljarna vill släppa objektet för. Nu har jag inte undersökt antal affärer men att antal annonser är all time high på Booli är ett tecken på det. Framöver får se vilket läger som får ge med sig, jag gissar på säljarna.
Citera
2022-10-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Har inte följt diskussionerna här inne, men vi har varit lite i banorna för att köpa villa lite halvseriösa under senaste åren och tänkte dela med mig av vad vi märkt av. Då för en mellanstor stad.

För några år sen under corona så fick vi boka tid för att komma på visning, det var för att i huvudtaget kunna komma in i huset. Det hände att vi blev nekade vid dörren och fick stå utanför en stund tills andra spekulanter hade lämnat, säkert 10grupper åt gången och det kom nya hela tiden.

Vi va på en visning i typ augusti tror jag det var. Då var det vi och 2andra par. Efter några visningar så fick säljarna ett underbud på det huset (typ -50k under på en villa i 3miljoner klassen så inte så mycket) och mäklaren ringde upp oss för att fråga om vi ville lägga ett mer. Dvs några veckor efter att vi va där och vi sagt att vi inte va intresserade.

I mitten av september va vi på en annan visning. Eller vi bokade in en tid men väl där 5min tidiga så va huset tomt och inga där. Mäklaren kom dit för att släppa in oss några minuter efter oss och vi var ensamma där, när vi gick så kom däremot ett annat par. Vi va lite intresserade men det va väldigt dyrt så vi la ett skambud lite på skoj över mail dagen efter, typ 3.5miljoner vilket var 1miljon mindre än dom lagt ut det för. Inga svar eller respons på det budet tyvärr

Veckan efter va vi på en visning. De va just efter att styrräntan hade justerats upp i september. Vi var där helt själva och mäklaren gav oss en tour av alla hörn och vråer. Efteråt frågade hon vad vi tyckte och om det är något så kanske det går att lösa. Vi sa att vi tyckte de va lite för dyrt för oss egentligen, och även om hon inte sa det ordagrant så var hon väldigt tydlig med att priset är väldigt förhandlingsbart just nu.

Dagen efter la vi ett bud, 3.2miljoner, det låg ute på 4miljoner. Vi budade fram och tillbaka och fick ner dom till 3.6, antagligen hade vi kanske kunnat fått det för typ 3.50-3.55 om vi förhandlar klart men vi insåg att vi missat en detalj och va inte längre intresserade. Säljarna hade köpt förra sommarn för lite norr om 4miljoner så tyckte lite synd om dom, gå ner och förlora en halv miljon men ändå så räckte det inte. Dom har justerat priset på hemnet till 3.75 nu. Hoppas det löser sig för dom men vi väntar nog lite innan vi köper något.

Ytterligare en vecka senare hörde mäklaren ifrån andra huset av sig, ni vet där vi hade ägt ett skambud på 1miljon under priset och ville se om vi fortfarande intresserade och om det inte gick att få till en deal. Vi va inte intresserade.

Verkar knappt finnas några köpare alls numera. Så även om säljare är redo att gå ner i pris så blir det inte många avslut. Antalet objekt ute på hemnet har ökat under den här tiden och då är det väl egentligen slut på ”säsongen” såhär års och börjar gå neråt?

Slutsatsen är att om man är köpsugen så ska man inte dra sig för att pruta ganska kraftigt. Det finns viss desperation att utnyttja.

Har ingen aning om hur representativt vår upplevelse är för resten av Sverige. Men villor i pris och storleksklassen där räntor och uppvärmning är de stora kostnaderna (redan innan allt detta) har absolut påverkats mer än det syns i statistiken där jag har kollat.
Utan att gå in på för mycket detaljer har jag hört en väldigt likartad berättelse från bekanta.

Deras problem har dock även varit att de själva också behöver sälja för att kunna köpa, och de berättar att det inte kommer några på deras visningar heller, vilket gör att de är ”fast” i sitt nuvarande boende tills vidare (de bor dock så pass bra, enligt vad de säger, att det inte verkar vara något problem).

Tror de räknar med att få vänta tills nästa sensommar innan de gör ett nytt försök, om inte marknaden återgår till hur det var förr. Längre än så tror jag inte de tänker sig att vänta av familjeskäl.

Jag kan dock föreställa mig stressen för någon som faktiskt har köpt innan de sålt. Särskilt när man börjar se att fler och fler bostäder i samma kvarter läggs ut till försäljning och förblir osålda…
Citera
2022-10-04, 21:56
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tack för inlägget och pausen från liksom-fb's skitsnack i tråden. Jag tror nog din upplevelse delas av många som åker på visningar just nu. Av nyfikenhet, vad var det för detalj ni hade missat i huset ni budade på?

Det saknades fiber på gatan. Så hade behövt köra adsl eller någon typ av trådlöst, men det går inte för mig. Jag jobbar hemifrån och måste ha bra uppkoppling.
Citera
2022-10-04, 22:06
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Utan att gå in på för mycket detaljer har jag hört en väldigt likartad berättelse från bekanta.

Deras problem har dock även varit att de själva också behöver sälja för att kunna köpa, och de berättar att det inte kommer några på deras visningar heller, vilket gör att de är ”fast” i sitt nuvarande boende tills vidare (de bor dock så pass bra, enligt vad de säger, att det inte verkar vara något problem).

Tror de räknar med att få vänta tills nästa sensommar innan de gör ett nytt försök, om inte marknaden återgår till hur det var förr. Längre än så tror jag inte de tänker sig att vänta av familjeskäl.

Jag kan dock föreställa mig stressen för någon som faktiskt har köpt innan de sålt. Särskilt när man börjar se att fler och fler bostäder i samma kvarter läggs ut till försäljning och förblir osålda…

Ja, allting har ändrats snabbt och ingen vet egentligen vad rimligt pris år just nu, och som följd blir det extremt svårt att sälja.

Tycker synd om dom som drabbats värst.
Citera
2022-10-04, 22:06
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno

Går utmärkt att sälja ett hus idag. Finns nog gott om köpare till prisnivån som var 2014. Stockholmsvillan som bubblade upp till 9m under 2021 skulle nog säljas rätt kvickt för 2014 års pris om ca 5m.
Citera
2022-10-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Väldigt oklart varför priserna skulle stiga allmänt bara för att banker skuldsätter sig.

Och banker har ju skuldsatt sig tidigare utan att priser stigit så det där låter som ett väldigt grovt feltänk. Om du vill kalla de som bär på det feltänket för dumma så går väl det.

När sa jag någonting om banker som skuldsätter sig? Jag pratade om ett ändlöst pengaprintande, alltså att sedelpresserna går på 110% dygnet runt. De pengarna hamnar inte bara hos banker, de hamnar i bidrag, helikopterpengar, betalar statsskuld etc.
Citera
2022-10-04, 22:33
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Senaste statistiken jag känner till
https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/bostadsagare-valjer-oftare-bundna-bolan/
Tyvärr är den 10 månader gammal nu.

Herregud! 46% med rörliga bolån. Lägg därtill de med fast ränta som löper ut nästa år.

Gud bevare oss för vad komma skall.

Hör ni!? Exakt! Helt tyst. Under 18 års tid var det hela havet stormar och nu har musiken har tysnat.

Detta kommer sluta i total katastrof.
Citera
2022-10-04, 22:46
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Länka gärna till ett sånt objekt..!!

Men okej härdå.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-hagastaden-stockholms-kommun-emmy-rappes-gata-2,-van-10-18714096

Kostar 30 papp i månaden bara i hyra med en ränta på 4% (vilket var det som diskuterades). Blir väl 40 med avgiften.

Lika stor lägenhet i samma område på ett lägre våningsplan för dryga 14 000 i månaden i hyra.

https://www.skb.org/vara-bostader/nyproduktion/lysosomen/lagenhetsvaljare-lysosomen/
Citera
2022-10-04, 22:50
Medlem
DVikings avatar
Trist att den gamla tråden togs bort, fanns ju en del roliga diskussioner i den att titta tillbaka på

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Nu är vi precis där men allt har blivit ännu värre än vad den värsta domedagsbubbelbabblaren kunde förutspå. Ser ut att plana ut lite här runt 100k/kvm i Stockholms innerstad för att sen driva vidare nedåt mot 85k/kvm i mars när styrräntan ligger på över 3% och säljarna tagit tills sig den nya prisbilden.
Citera
2022-10-04, 23:03
Medlem
DVikings avatar
Sen ska vi inte glömma bort gamla bet som är lagda:

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

HTML-kod:
ÅÅÅÅMM  HOX SWE
202201	298,46
202202	303,27
202203	303,39
202204	301,99
202205	297,14
202206	285,75
202207	277,54
202208	276,98

HOX SWE är ner 8.3% sedan april, tror nog att jag kan börja fundera på vad jag ska göra med alla mina Flashbackmiljoner nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in