2022-09-30, 15:15
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Jag tycker det avsnittet är värt att lyssna om. Malcom förutspådde då något slags initial samhällsomstörtande kollaps med i princip 50000 döda. Ja c19 blev en prövning för samhället och det var sannerligen inte enkelt. Men Sverige och resten av världen komigenom på andra sidan, även om det inte var helt enkelt. Malcom är en överlag intressant person, men landar ibland ganska fel i sina analyser.

Allting slutar alltid med samhällskollaps i Malcoms mörka värld. Jag har varit där själv, jag drev en apokalyptisk blogg för cirka tolv år sedan så jag vet hur tänkandet fungerar: confirmation bias. Man rotar upp alla påståenden och faktum som pekar mot avgrunden och ignorerar eller avfärdar allt annat.

Förutom att vara oerhört mörkt och depressivt är det även narcissistiskt. Man utgår från att man förstår mer, vet bättre och har bättre källor än de bokstavligen miljoner människor i världen som arbetar med angränsande frågor och är betydligt mer intelligenta och välutbildade än vad man själv är.

Malcom målar exempelvis ständigt upp halmgubben att "ingen såg det komma" utom han själv, alltså den energikris som just nu plågar västeuropa och som varit på tapeten i samtliga medier sedan innan kriget ens började.

Ett tips hade ju varit att vara lite ödmjuk och sluta komma med självsäkra påståenden om skeenden som ligger bara några månader framåt (det avhöll jag mig i alla fall ifrån när jag var som mest apokalyptisk) eftersom man ganska snabbt kommer få ett facit där risken - eller chansen får man väl säga - att man har fel är ganska hög då samhällskollapser är väldigt ovanliga händelser som kräver väldigt mycket. En kris är liksom inte en samhällskollaps. Inte ens en 30-tals-depression är en samhällskollaps.
Senast redigerad av schipperke77 2022-09-30 kl. 15:21.
Citera
2022-09-30, 15:24
Medlem
Viltmaestares avatar
Ja, det är minsann rätt åt Malcom Kyeyune att Haveristerna har snackat skit om honom i flera år och trakasserat honom med 100-tals Tweets om vilken kissluktaraura han har!

Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Allting slutar alltid med samhällskollaps i Malcoms mörka värld. Jag har varit där själv, jag drev en apokalyptisk blogg för cirka tolv år sedan så jag vet hur tänkandet fungerar: confirmation bias. Man rotar upp alla påståenden och faktum som pekar mot avgrunden och ignorerar eller avfärdar allt annat.

// Jägaren - Viltmaestare
Citera
2022-09-30, 15:28
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viltmaestare
Ja, det är minsann rätt åt Malcom Kyeyune att Haveristerna har snackat skit om honom i flera år och trakasserat honom med 100-tals Tweets om vilken kissluktaraura han har!

// Jägaren - Viltmaestare

Du skäller verkligen upp mot fel träd grabben.
Citera
2022-09-30, 15:39
Medlem
Viltmaestares avatar
Jag var sarkastisk. Jag har följt dig länge och jag finner det bara lite olustigt att du helt plötsligt har vänt på spaden och sitter och slår på Malcom här på Flashback? Det finns väl andra sätt att kritisera, respektive kommentera, honom på?
Citera
2022-09-30, 15:51
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Jag var sarkastisk. Jag har följt dig länge och jag finner det bara lite olustigt att du helt plötsligt har vänt på spaden och sitter och slår på Malcom här på Flashback? Det finns väl andra sätt att kritisera, respektive kommentera, honom på?

Jag har lämnat chatten där jag satt och skällde på honom tidigare och mitt twitterkonto har jag raderat. Flashback är väl lika bra som något annat forum, eller är det fulare på något sätt?

Jag tror inte heller på att man ska hålla på och "solidarisera" med folk bara för att man t.ex har poddat och haft projekt ihop tidigare, tvärtom tycker jag det blir lite hycklande när exempelvis personer på högerkanten aldrig kritiserar folk i samma lag och tvärtom.
Citera
2022-09-30, 16:18
Medlem
moralhoras avatar
Citat:

Bokstavligen ingen har sagt det.

Och "slå ner"? Malcom har en offentlig podd där han delar sina åsikter. Man behöver faktiskt inte ogilla honom som person för att kritisera honom. Sluta se kritik som en slags personlig attack på någons person.
Citera
2022-09-30, 16:26
Medlem
Viltmaestares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Bokstavligen ingen har sagt det.

Och "slå ner"? Malcom har en offentlig podd där han delar sina åsikter. Man behöver faktiskt inte ogilla honom som person för att kritisera honom. Sluta se kritik som en slags personlig attack på någons person.

"Sluta se kritik som en slags personlig attack"?
Va? Det gör jag inte. Nu vände du på allt. Jag har bara roligt åt att schipperke77 ogillar när Haveristerna kallar Malcom fula saker och sedan sitter han själv här och pratar bakom ryggen på honom.

Om du tar så illa upp och inte tål att jag kritiserar schipperke77 så får du väl göra det? Det struntar jag i.

Men detta blir nog sista inlägget för mig i denna tråd - något helt otroligt kränkta alla här verkar vara.
Senast redigerad av Viltmaestare 2022-09-30 kl. 16:31.
Citera
2022-09-30, 16:32
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
"Sluta se kritik som en slags personlig attack"?
Va? Det gör jag inte. Nu vände du på allt. Jag har bara roligt åt att schipperke77 ogillar när Haveristerna kallar Malcom fula saker och sedan sitter han själv här och pratar bakom ryggen på honom.

Ingen kallar Malcom för "fula saker". Att kritisera honom är inte att kalla honom "fula saker". Och för övrigt - Johannes är öppen med vem han är, på ett offentligt forum där Malcom kan läsa vad Johannes tycker om honom. Det är den raka motsatsen till att prata bakom ryggen på någon.

Men jag antar att de flesta av oss inte kan registrera konto nummer #342 för att snacka skit lmao
Citera
2022-09-30, 16:37
Medlem
Viltmaestares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Att kritisera honom är inte att kalla honom "fula saker".

Det var inte heller vad jag skrev, men nu kan du gärna försöka locka tillbaka mig för att rätta dig hur många gånger du vill, det kommer inte att fungera. Jag orkar inte med sånt trams. En gång brukar fungera, för det kan uppfattas som att du missförstod av misstag. Men två gånger i rad på väldigt kort tid? Nej, det ser bara dumt ut - för dig.

En annan sak som ser dumt ut är att du håller inne svaret på denna fråga som borde vara enkel för dig att besvara men du har förstås inte lagt märke till frågan.

Och jag kommer att "snacka skit" om folk, poddar och företag med exakt detta kontot hur mycket jag än vill och hur länge jag vill för det är väl det som man i huvudsak gör på Flashback har jag lagt märke till.
Senast redigerad av Viltmaestare 2022-09-30 kl. 17:31.
Citera
2022-10-02, 20:46
Avslutad
Citat:
Jag har lämnat chatten där jag satt och skällde på honom tidigare och mitt twitterkonto har jag raderat. Flashback är väl lika bra som något annat forum, eller är det fulare på något sätt?

Jag tror inte heller på att man ska hålla på och "solidarisera" med folk bara för att man t.ex har poddat och haft projekt ihop tidigare, tvärtom tycker jag det blir lite hycklande när exempelvis personer på högerkanten aldrig kritiserar folk i samma lag och tvärtom.

Att Malcom är galen gör honom inte till en mindre trevlig och rolig prick.

Nänä men du ser vad du drar igång med dina artiklar.

Det är NPF människor och missbrukare.

Malcom är ju i alla fall snäll. Och han har en jätterolig humor. En helt harmlös människa.

Men jag är som sagt borgare. Jag ser karaktär, inte klass.

Mackan är en fosterlandsförrädare men han är en söt kisse så vi måste skydda honom från sig själv. Kanske ta honom till veterinären för han trillade ner från ett träd och slog i huvudet och blev prillig eller något.

Man korrigerar sina kompisar. Man håller inte på och hugger. Det är väl en betydande skillnad i ton mellan höger och vänster. Man behöver inte bli helt hysterisk bara för att man tycker olika.

Kravet på likformighet kommer vänster ifrån. Sånt kan man inte slösa sin liv på.
Senast redigerad av 43dz 2022-10-02 kl. 21:03.
Citera
2022-10-03, 07:00
Avslutad
Jag tänkte vidare på det där och så tänkte jag att i dessa tagg-tider då allt ska etiketteras och speciellt människor med riktiga liv tydligen så är vänstern sen de hittade internet som en glad autist med en sån där klassisk Dymo-maskin eller kommer du ihåg prislappsetikettmärkarna?

Malcom är en smart kille som läst mycket och han är därför en rolig människa som tampas med en diagnos. Jag tycker han gör det med bravur.

Att han sen leker för mycket med tennsoldater är en annan sak. Det är det gott om killar som gör i dessa tider.

Jag tänkte bara att ska man spela 3D-schack ska man också se 3D-människor. Killar ser nästan bara 2D-tjejer nakna nuförtiden och då fattas det en massa etiketter i deras hjärnor för de tränar inte upp sin emotionella intelligens.

Jag tänkte mest föra till tråden att jag tycker Malcom är cool, har humor och är snäll. Ett par taggar som saknades.
Senast redigerad av 43dz 2022-10-03 kl. 07:10.
Citera
2022-10-04, 18:04
Avslutad
Citat:
En kris är liksom inte en samhällskollaps. Inte ens en 30-tals-depression är en samhällskollaps.

Nej, 30-talskrisen ledde ju bara till Nazityskland och Andra Världskriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in