Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-23, 04:10
  #1
Medlem
Någon som lyssnar på "Markus och Malcom" som har hunnit sändas i ett par avsnitt?

Från det jag har uppsnappat så var dessa två yngre förmågor tämligen väletablerade inom bl.a. Ung Vänster tills de blev uteslutna för uttryckt stöd till RF. Markus Allard startade Örebropartiet och är en välkänd agitator medan Malcom Kyeyune har figurerat som debattör i diskussionen kring identitetspolitik. Jag uppfattar Malcom som ideologen och Markus som ledaren och man kan hos dessa två ana en stundtals kritisk röst till den vänster som annars fått ett djupt fäste hos många ungdomar, där just nu åtminstone identitetspolitiken är en het potatis.

Et utdrag från en debattartikel av Malcom (länk)
Citat:
Identitetspolitiken kan prestera argument om hudfärg som skulle göra en tysk rasbiolog generad, och dess argument om ”kulturell appropriering” får till och med folkdräktsklädda SD-män att vemodigt skaka på huvudet. Bara japaner ska bära kimonos, bara jamaicaner ska ha dreadlocks, bara indier ska äta curry. Var sak på sin plats, var människa på sin plats. På så vis är det tänkt att vi alla ska bli... fria?

Första avsnittet är en diskussion kring politiska uteslutningar och handlar framförallt om händelserna i SDU och utmynnar sedan i en mer allmän politisk diskussion kring nationalism, politiska rörelser och parlamentarismens framtid, inget revolutionerande material men ändock ett intressant samtal.

Länk till podden.
Citera
2015-07-23, 11:31
  #2
Medlem
.buenaventura.s avatar
Ja, det är helt klart den podcast man ska gå till om man vill ha en djupare analys som sätter dagsaktuella frågor i ett större perspektiv. Malcolms kunskaper är imponerande och han vet hur man ska lägga upp komplexa frågor på bra sätt.

Avsnittet som heter "Vi gillar olika?" är en favorit.

Fler krönikor av Malcolm:
http://arbetaren.se/artiklar/ingen-b...g-om-stadaren/
http://arbetaren.se/artiklar/det-eviga-tjatet/
http://arbetaren.se/artiklar/demokra...haftig-langre/
Citera
2015-07-23, 11:35
  #3
Avstängd
Arkhamists avatar
Känns lite som att Allard har suttit och tjuvlyssnat på Motgift och tänkt att sånt här kan jag också göra. Sen har han ringt en kompis, kört ner på Clas Ohlson för att köpa en mikrofon och sen har man kört igång. Det här luktar verkligen Följa John. Man hoppar på pod-tåget eftersom man ser att grabbarna på högerkanten har framgång med det.

Allard, som ju befinner sig lite i ingenmansland numera, har ju inte så mycket att förlora...
Citera
2015-07-23, 12:19
  #4
Medlem
.buenaventura.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Det här luktar verkligen Följa John. Man hoppar på pod-tåget eftersom man ser att grabbarna på högerkanten har framgång med det.

Menar du att Motgift är en populärare podcast än mjukvänsterpodcasts som Flumskolan och Lilla drevet?

Förövrigt kanske du ska lyssna på vad dom säger i podcasten innan du börjar dra paralleller till andra podcasts.
Citera
2015-07-24, 02:35
  #5
Avstängd
Arkhamists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .buenaventura.
Menar du att Motgift är en populärare podcast än mjukvänsterpodcasts som Flumskolan och Lilla drevet?
Skrev jag det? Har den svenska skolan misslyckats med att lära dig läsförståelse? Kanske var det för mycket babbar som stökade på lektionerna så att du missade den detaljen i din utbildning?

Däremot går det inte att jämföra Allards (eller Motgifts) podcasts med de förutsättningar som Aftonbladet Kultur kan sätta samman. Observera nu att jag inte talar om innehållet, utan de tekniska förutsättningar samt den publicitet som erhålls genom att man bereds plats och reklam via Aftonbladets sida. Det är fruktansvärt svårt för små privata och i stort sett helt ofinansierade poddar att nå en sådan räckvidd, varför jag snarare tror att Allard har som plan att jämföra sig med högergossarna än med den av statsbidrag finansierade åsiktseliten uppe på de "fina" redaktionerna.

Citat:
Ursprungligen postat av .buenaventura.
Förövrigt kanske du ska lyssna på vad dom säger i podcasten innan du börjar dra paralleller till andra podcasts.
Det behövs inte. Det är samma rapande av floskler som ni hållit på med i hundra år. Samma foliehattsteorier och samma offerkofta. Har du hört en har du hört dem alla.
__________________
Senast redigerad av Arkhamist 2015-07-24 kl. 02:43.
Citera
2015-07-24, 20:24
  #6
Medlem
.buenaventura.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Skrev jag det? Har den svenska skolan misslyckats med att lära dig läsförståelse? Kanske var det för mycket babbar som stökade på lektionerna så att du missade den detaljen i din utbildning?

Missade vilken detalj? Läsförmågan? Är det verkligen bara en detalj i utbildningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Däremot går det inte att jämföra Allards (eller Motgifts) podcasts med de förutsättningar som Aftonbladet Kultur kan sätta samman. Observera nu att jag inte talar om innehållet, utan de tekniska förutsättningar samt den publicitet som erhålls genom att man bereds plats och reklam via Aftonbladets sida. Det är fruktansvärt svårt för små privata och i stort sett helt ofinansierade poddar att nå en sådan räckvidd, varför jag snarare tror att Allard har som plan att jämföra sig med högergossarna än med den av statsbidrag finansierade åsiktseliten uppe på de "fina" redaktionerna.

Nej, det säger sig självt att aftonbladet har betydligt mycket mer muskler än vad Motgift har. Men samtidigt så drar Motgift in över 20 000kr i månaden och därför skulle jag inte sätta dom i facket "i stort sett helt ofinansierade poddar" tillsammans med hobbypoddare.

Förövrigt så tror jag inte Allard har dragit någon inspiration av Motgift av den enkla anledningen att det har funnits bra mycket mer innehållsrika podcasts år innan Motgift och eftersom Motgifts ambitioner verkar vara att starta upp en riktig webbradio medan Allard och Kyeyune snarare driver en podcast där dom diskuterar frågor som inte nödvändigtvis är dagsaktuella utan går att sätta i ett större perspektiv. Avsnittet om kris t.ex är väldigt djupgående kring det ekonomiska systemet överlag

Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Det behövs inte. Det är samma rapande av floskler som ni hållit på med i hundra år. Samma foliehattsteorier och samma offerkofta. Har du hört en har du hört dem alla.

Tror du kommer blir positivt överraskad om det är vad du tror att det handlar om.

Citerar Kyeyune "Det har blivit väldigt faschinabelt att hata på vita män och jag är inte ett så stort fan av den sortens politik av massa olika anledningar". Testa att lyssna på 15 minuter av det avsnittet och sedan kan du komma med en ny kommentar kring podcasten.

Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
För nuvarande så attackeras SD

På vilket sätt är din förra kommentar isåfall relevant?
Citera
2015-07-25, 01:19
  #7
Medlem
Vad är det för nivå på det här delforumet egentligen? Håll er till topic och försök att föra en sansad diskussion kring ämnet, undvik det pubertala stångandet: vad tillför detta diskussionen? Det verkar just vara högertrollen som försöker att sänka nivån genom denna infantila idioti, kanske kan någon mod handskas med dessa propagandistiska bottennapp?

Jag lyssnade på avsnittet "Vi gillar olika?" som tangerar det identitetspolitiska haveriet och hyckleriet kring detta åsiktskrav inom (den etablerade) vänstern. Det blir i slutändan tämligen parodiskt hur nära den rasistiska och fascistiska mentaliteten denna inriktning inom den moderna antirasismen är: just metoder som att beskylla, kategorisera, hata och hetsa återfinns ofta som en gemensam markör. Ämnet är högst aktuellt men det blir, oundvikligen, öppet mål i diskussionen just på grund av det porösa fundament som identitetspolitiken vilar på. Det är bra att en mer frispråkig vänster problematiserar detta, även om jag inte tror att det kommer ske en förändring hos den breda massan – varför? På grund av att det inte är logiken eller det rationella som styr agendan utan det handlar om känslor och hur man kan (försöka) att identifiera och ifrågasätta privilegium och normer samtidigt som man måste hitta en syndabock. Jag hade gärna sett att den transsahariska slavhandeln togs upp som exempel på hur det kategoriska fördömandet av endast vissa (godkända) grupper tas upp av vänstern – det pratas friskt om västerlandets slavhandel men arabernas minst lika omfattande verksamhet undangömmer man.
Citera
2015-07-25, 14:46
  #8
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Jag kan även rekommendera Malcoms egna blogg. När han skriver i aftonbladet och arbetaren så är ju hans texter begränsade till ex antal ord. På bloggen kan han ju skriva djupare.

https://tinkzorg.wordpress.com/

Han och Allard är för övrigt en frisk fläkt i den svenska debatten.
Citera
2015-07-26, 21:45
  #9
Medlem
cutesnowblocks avatar
Oavsett politiskt inställning så tror jag att många skulle blir förvånade av innehållet i podden. Kommer läggas i playlist.
Citat:
Ursprungligen postat av Logique
Det blir i slutändan tämligen parodiskt hur nära den rasistiska och fascistiska mentaliteten denna inriktning inom den moderna antirasismen är: just metoder som att beskylla, kategorisera, hata och hetsa återfinns ofta som en gemensam markör. Ämnet är högst aktuellt men det blir, oundvikligen, öppet mål i diskussionen just på grund av det porösa fundament som identitetspolitiken vilar på. Det är bra att en mer frispråkig vänster problematiserar detta, även om jag inte tror att det kommer ske en förändring hos den breda massan – varför? På grund av att det inte är logiken eller det rationella som styr agendan utan det handlar om känslor och hur man kan (försöka) att identifiera och ifrågasätta privilegium och normer samtidigt som man måste hitta en syndabock.
Det synsättet handlar väl mycket om tidens tempo - det ska vara korta uttryck med ett lätt och snabbförstått (som även lätt ska missförstås) innehåll som kan användas till klickjakt och känslocirkus.
Citera
2015-07-28, 22:22
  #10
Medlem
glimmandes avatar
Lyssnat igenom ett halva avsnitt 9 om Islamiska Staten. Faktiskt väldigt bra än så länge. Som vanligt så underskattar de på vänsterbasis styrkan hos religioner. Bra ändå då det handlar om en diskussion som annars ej mig veterligen sker öppet inom vänstern.
Citera
2015-07-29, 22:40
  #11
Avstängd
jagedus avatar
Jag är ingen vänsterist direkt men tycker att dessa herrar gör det mycket bra. Uppskattade särskilt avsnittet om identitetsvänstern. Jag hoppas att de spinner vidare på det ämnet i något avsnitt längre fram. Jag kan tänka mig att för deras del är den interna kampen kanske den viktigaste just nu. Dvs att krossa alla unika snöflingor, som är ett resultat av den individualiserade utopin - identitetspolitik, och istället skapa en lavin mot kapitalismen. Deras podd är en befriande oas i en öken av dumhet. Dagens vänster brukar väl annars förknippas med Tumblr, Politism och Twittervänstern.
Citera
2015-08-06, 09:46
  #12
Medlem
Offgroundsroars avatar
Är ju aldrig på Flashback längre men kul att det finns en tråd om den här podden, har nämligen själv upptäckt den för bara några dar sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Logique
Jag lyssnade på avsnittet "Vi gillar olika?" som tangerar det identitetspolitiska haveriet och hyckleriet kring detta åsiktskrav inom (den etablerade) vänstern.
Lyssnade precis genom detta avsnitt faktiskt!

Ja, det känns kul att hitta en infallsvinkel man faktiskt håller med om för en gångs skull. Idealismen och identitetspolitiken som driver vänsterliberalismen är problematisk på så många sätt, inte minst känns den oerhört elitisk. Liksom de också påpekar, i kontrast mot att anamma populism.

Mycket av den tycker jag mynnar ut i någon slags moralism. Som deras antisexism som blir till någon form av sexualmoral. Eller som i exemplet podden tog upp med kimonon, där vänsterliberalismens infallsvinkel blir någon typ av modemoral istället. Men det är ju identitetspolitik alltså.

Gillar också deras avsnitt om polisen. Där tar de ju upp ett gäng systemkritiska frågor som över huvud taget inte existerar inom det svenska politiska debattklimatet. Polisens uppgift som institution. Det var ett rätt intressant avsnitt det med.

Jag gillar podden. Och jag gillar den röda tråden med kritik av den etablerade vänstern som visionslös. Något jag definitivt håller med om. Vänsterns visionslöshet har ju mer eller mindre fått samhällsprogressionen att avstanna och vänstern mest blivit en slags försvarare av redan etablerade, idag halvt nedrustade sociala reformer istället för att föra en progressiv politik med en tydlig samhällsvision.

Podden känns indeed fräsch.

Kommer lyssna genom resterande avsnitt och ser fram emot de uppkommande också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback