2022-10-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det som slog mig när jag kom ned till ekvatorn var lutningen på månens skära. Vi är vana vid att den står på snedden och sättet den ligger ned vid ekvatorn känns bara så fel.

Och den enda observationen räcker för att döda hela diskussionen. Har också sett det och det känns som sagt rätt mysko.

Men FE-människor undviker konsekvent det ämnet. De brukar byta ämne till NASA och CGI-bilder när ämnet tas upp, eller bara konstatera att eftersom de inte själva sett det är det en lögn...
Citera
2022-10-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Hur ser man fel?
Dem vågar ju själv inte ge sig ut och resa tex till södra halvklotet och kolla eller andra saker.
Och sen blandar dem in Gud också.
och att kolla på andra planeter med kikare det vägras
Senast redigerad av Eagle5555 2022-10-04 kl. 12:39.
Citera
2022-10-04, 12:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Har du sett att du sett rätt?

Är det allt du har att komma med? Ja jag är en vuxen man vid mina sinnens fulla bruk.

Det mesta av vad jag listade har jag dessutom sett flera gånger, och det är inga konstigheter.

Testa att uppleva verkligheten du med.
Citera
2022-10-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Och den enda observationen räcker för att döda hela diskussionen. Har också sett det och det känns som sagt rätt mysko.

Men FE-människor undviker konsekvent det ämnet. De brukar byta ämne till NASA och CGI-bilder när ämnet tas upp, eller bara konstatera att eftersom de inte själva sett det är det en lögn...

Vi ser ju hur månen roterar i sin färd över himlen, vad är det då som är så obegripligt med att den skulle ha en annan orientering på andra platser runtom i världen på en teoretiskt platt jord?
Citera
2022-10-04, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vi ser ju hur månen roterar i sin färd över himlen, vad är det då som är så obegripligt med att den skulle ha en annan orientering på andra platser runtom i världen på en teoretiskt platt jord?
Jo men nu är jorden rund besvara dem frågorna i tråden då.
Nej istället sticker du
Citera
2022-10-04, 13:45
Medlem
Citat:

Varför det är obegripligt? Därför varken du eller någon annan kan förklara observationen.

Men ge det gärna ett försök: Rita och förklara så vi andra inte längre tycker det är obegripligt.
Citera
2022-10-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Bara för du får all din information från andra betyder det inte jag får det. Är lite det som e min poäng. Du är inte utbildad i detta å inte jag heller.
Eller genom barnprogram, du va ju 10 år när du listade ut världen
Alla vet väl vid 10 års ålder vad som gäller. Ert argument. Ingen indoktrinering där.

Tycker jag lagt fram ett rätt lätt sätt att ta reda på om det finns nån kurvatur med relevanta mätinstrument.

Hittar du nån på youtube som har sagt det jag sagt så länka.

Du: naturlagar ändras med avstånd.
Jag: hur? Vilket avstånd kan man se det?
Du: Korv. Eller gravitation.
Se på detta och se om det ger dig någon aha-upplevelse. Finns både teoretiska uträkningar för platt jord och rund jord. Sedan ett test vilket som stämmer i verkligheten. Reds Rhetoric har gjort detta och på hans kanal kan man se många filmer på raketuppskjutningar, på ISS, solen, månen, stjärnor mm.
https://youtu.be/1V4EshOCgP4
Citera
2022-10-04, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför det är obegripligt? Därför varken du eller någon annan kan förklara observationen.

Men ge det gärna ett försök: Rita och förklara så vi andra inte längre tycker det är obegripligt.

Om något roterar så får det naturligtvis en annan orientering under sin rotation beroende på när och varifrån man observerar.

Låter inte särskilt obegripligt, men jag kanske missförstår något.
Citera
2022-10-04, 14:05
Medlem
Citat:
Om något roterar så får det naturligtvis en annan orientering under sin rotation beroende på när och varifrån man observerar.

Ja du missförstår. Vad vi kan observera är detta:
https://i.stack.imgur.com/5pQFd.png

Ovan observationer förklaras inte genom att månen roterar över en platt jord.
Citera
2022-10-04, 14:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Fast kollar man på månskäran från Sverige så ser den exv ut som ett kommatecken - samtidigt som den ser ut som en smiley-mun vid ekvatorn.
Citera
2022-10-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja du missförstår. Vad vi kan observera är detta:
https://i.stack.imgur.com/5pQFd.png

Ovan observationer förklaras inte genom att månen roterar över en platt jord.

Och det går inte att förklara genom att den observeras från olika platser på en teoretiskt platt jord?
Citera
2022-10-04, 14:33
Medlem
Citat:

Huvudargumentet är att du ser samma sida av månen var du än befinner dig på jorden. Det är inte möjligt om den cirkulerar några kilometer över en platt jord. Det kan då inte vara så svårt att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in