2022-10-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ska ryssarna göra det hela ordentligt så lägger de ett halvår och tränar upp dessa rekryter ordentligt. Soldaterna i fällt kör ett retirerande krig under tiden och försöker blöda ut de attackerande Ukraina så mycket som möjligt. Sedan gör Ryssland en ny offensiv i vår med 300k tränade och välutrustade soldater.

Troligt?

Fast då står de mot en vägg av fungerande vapen från väst med hög precision och lång räckvidd. Risken att Ukraina gör ingenting av tiden är nog liten.
Citera
2022-10-03, 22:33
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Har du sett hur folk har det i USA.
Bedrövligt är bara förnamnet.
Med dessa pengar USA har lågt ner i Ukraina så skulle de flesta ha det ganska bra iallafall.

Har du sett hur folk har det i Ryssland
Pengarna Ryssland lägger på att terrorisera och våldföra sig på sina grannländer kanske man skulle nyttja på sin egen befolkning istället men vad vet jag
Citera
2022-10-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nåt måste det vara som får dem att fylla massgrav efter massgrav med avrättade bakbundna människor. Eller är det bakbindandet de älskar? Vad tror du?
Finns det bilder på det?
Bakbundna personer som ligger i massgravar?
Eller är det bara propaganda?
Länka gärna till dessa massgravar.
Citera
2022-10-03, 22:35
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ja 3 mål mat om dagen, varm dusch, Rena kläder och egen säng att sova i samt sysselsättning i form av enklare arbete på dagen samt ett nyktert liv.

Troligtvis har många det bättre i Fångenskap än vad de skulle ha det i frihet i Rysslands utkanter i någon delrepublik.
Det är väl det som är så hemst mitt i allt detta. Ett rikt land som Ryssland, har invånare som tvingas kriga för att få fortsätta att leva i misär. De måste till och med betala för de kläder de böhever (vilka är svåra att få tag på), för att kunna fungera som en "soldat".

SORGLIGT!

Jag har förresten levt 6 dagar i en grävd snögrotta med just bara värme (kläder/sovsäck/liten värmekälla) och smältvatten. Jag var först rädd, sedan lite euforisk, och så då bara sömnig, innan vi hittades och grävdes fram.
Att bli räddad och omkramad. <3
Senast redigerad av BIB3l 2022-10-03 kl. 22:38.
Citera
2022-10-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Större delen av det området är uppe i Charkov-regionen, och det var inte något militärt jätteviktigt område för Ryssland. Det kan mycket väl tas tillbaka senare., kanske till våren.
Dylika tongångar har hörts förut men hittills har inte Ryssland lyckats återta några områden som Ukraina väl befriat. Huruvida marken är "jätteviktig" eller ej är jag inte kvalificerad att bedöma men Izium och Lyman är jag rätt övertygad om att ryssarna brydde sig om. Men visst har du rätt i att det är ryssarnas förluster i norr som står för lejonparten av landvinnigarna.
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ukrainas förluster i manskap (stupade, sårade och fångar) har varit betydligt högre än de ryska under de här offensiverna, men det är något som både Kiev och västmedia döljer så långt det går. Och Ukraina har mycket sämre möjligheter att hantera den sortens förluster.
Finns det någon trovärdig källa som styrker att Ukrainas förluster är "betydligt högre"? Men visst, den anfallande parten brukar lida fler förluster i dödade och sårade - men jag har svårt att se att ryssarna skulle ta många krigsfångar.
Håller dock inte med om att Ukraina har sämre möjligheter att hantera förluster då de har överlägsen moral, utbildar ny trupp i snabb takt (med hjälp av väst) och inte behöver dammsuga landsbygden efter alkisar och invalider som ryssarna gör.
Citera
2022-10-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Har du sett hur folk har det i USA.
Bedrövligt är bara förnamnet.
Med dessa pengar USA har lågt ner i Ukraina så skulle de flesta ha det ganska bra iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Med nuvarande spenderingstakt kommer Ukraina-kriget att kosta USAs skattebetalare ca. $200B per år.

Intressant, USA lägger enligt dig 3 ggr mer pengar på Stöd till Ukraina militärt än Vad Ryssland har i TOTAL militärbudgett.
Och Ryssland sägs ha 2 000 000 soldater, tusenvis av tanks, artilleri osv.
Till en kostnad 3 ggr billigare än vad USA pyttsar in i Ukraina. Förstår du vilken Crap kvalitet på militären de har?

Till Enligt dig USAs stöd kommer övriga EU stöd,
Snacka om att Ryssland är körda. Bara dra sig ur nu medan man kan och börja rusta upp.
Citera
2022-10-03, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Sedan krigets start har man bara hört om bakslag för Ryssland var enda jävla dag.

Hur länge kommer det dröja innan de kapitulerar? Eller ljuger media?

Fel det gick bra 1 - 2 mån sen brakade det samman mer o mer.

Om du skulle ha rätt o jag fel - varför blåste U inte ihjäl alla ryssar i karavanerna-
som tidvis desstutom satt fast o var stående
Citera
2022-10-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Alltid bra att påminna Rysstrollen i tråden

Också en bild för dom med klen läsförståelse

https://mobile.twitter.com/visegrad24/status/1577024339819761664

Och ryssarnas budget för att återuppbygga Ukraina som dom säger att dom skall göra?
Citera
2022-10-03, 22:43
Medlem
Alldeles för tyst från Putin nu. Nått jävelskap är i görningen. Han måste svara med nått hårt nu🧐
Citera
2022-10-03, 22:45
Bannlyst
Haha Elon Musk trollar Ukraina på Twitter! https://twitter.com/elonmusk/status/1576969255031296000?t=Puj-yiFGgId7i9AqSYKC1Q&s=19
Citera
2022-10-03, 22:46
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Alldeles för tyst från Putin nu. Nått jävelskap är i görningen. Han måste svara med nått hårt nu🧐

I sin bunker framför tvn och inväntar Svansjön?
Citera
2022-10-03, 22:46
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jorå, har faktiskt till och med försökt lära om repgubbar från k-pist till ak5. Kan tydligt visualisera det berg av oförutsedda problem ryssarna har framför sig nu.
Givet att de ens vet hur de ska använda ett vapen.

Om ryssarna lyckas med detta, så är det det en rejäl bedrift. Tyvärr så kommer det väl bara bli mer av slaktande innan, ja vad?

Minns vad jag läste i en intervju med en hemkommen, weekly leave, ukrainsk soldat. Han tyckte att det går bra, men att han var så trött på dödandet.

"-Jag är trött på att döda andra människor."

Det är det krig är. Dödande. Hur kul är det för vanliga människor.
Senast redigerad av BIB3l 2022-10-03 kl. 23:06. Anledning: stavning mm - trött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in