Citat:
Ursprungligen postat av
pekz0r
Nej, det där är en väldigt dålig idé. Det är väldigt svårt att få en godisbutik att gå runt. Det enda sättet är väl att hitta någon bra nisch, men i en by med 5000 invånare finns det inget underlag för att vara nischad.
Det kommer vara en en stor utmaning att locka folk, och utan folk i en godisbutik så blir godiset snabbt gammalt och då är det ingen som vill köpa av er. Med de där begränsade öppettiderna så kommer godiset garanterat bli gammalt innan ni hinner sälja det. Vad har ni för målgrupp? Hur passar de öppettiderna? Hur stor är målgruppen, hur många kan ni få som kunder och hur ofta kommer de och mycket spenderar de varje gång och vad är er vinst på det? Det här svårt att beräkna, men jag har svårt att se hur ni ska få ihop det med ett så litet kundunderlag.
Hur ska ni marknadsföra er? Vad kostar det?
Den stora frågan är ju varför ska kunderna ta omvägen via er när de kan gå till valfri matvarubutik som de ändå antagligen går till flera dagar i veckan. Jag har svårt att se att ni skulle kunna konkurrera på pris med så små volymer. Möjligen läget, men det är väldigt tveksamt i en by med 5000 invånare.
Att göra det som en kul grej gör att det bara låter som en ännu sämre idé. Om du ska starta en butik så måste man gå in i det helhjärtat och verkligen satsa. Det kommer vara tufft och vara motgångar, så ni behöver ha driv för att eventuellt komma igenom det. Det kostar en hel del att hyra och inreda en butik. Ni behöver även kassasystem, sköta bokföring med mera. Om ni vill prova att starta eget bör ni prova en annan idé som inte kostar så mycket att dra igång och där ni inte tar så stora ekonomiska risker.
Ni behöver även kunna bemanna den där butiken och det är ganska tufft på två personer även med begränsade öppettider(som jag inte tror är en bra idé som jag skrev ovan). För jag har väldigt svårt att se att ni skulle ha råd att ha anställda.
Ett väldigt långt inlägg, men ändå inte orkat läsa igenom tråden. (Ber om ursäkt för väldigt svag trådstart.)
Vi förstår utmaningarna, och det är klart att vi har tänkt en hel del på konkurrensen, godiset snabbt blir gammalt beror ju på volymerna man köper in, men då blir också priserna högre om man köper mindre.
Ingen utav oss är tänkt att ”leva” på det utan fortsätta ha våra 100% tjänster kvar tillsvidare, så inga anställda förrän vi märker att det går runt.
Hyran är som sagt 2000kr/månaden om inte mindre. Dock + el,försäkring etc.
Inredningen är tänkt att köpa begagnad, så att vi i värsta fall kan få tillbaka pengarna ifall de skulle gå käpprätt åt helvete. Vi äventyrar egentligen endast egna intjänade pengar, och då på en eventuell hyra beroende på kontraktslängd, och på den mängd godis vi väljer att köpa in.
Vi är två väldigt drivna killar som har väldigt mycket bra tankar och idéer, och tror givetvis att vi hade kunnat dra runt det här och kunna bli den självklara butiken att handla godis i istället för på Ica-butiken.