2022-10-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
1. Håll låga priser.

2. Håll låga priser.

3. Låt åtminstone två större hyllor bestå av ett redigt utbud av sockerfritt godis; kan lova att din butik blir mycket populär bland många äldre som lider av diabetes bland annat.

4. En låda med veganska godissorter.

Tacka mig sen.

5a. Se över tillgängligheten i butiken så att fetton enkelt kan komma in och bunkra socker.

5b. Ge stamkundsrabatt.

6. Späd ut lösgodiset med lite psykedeliska svampar.

7. Anordna exklusiva godisprovningar på kvällstid.

8. Hävda med bestämdhet på alla skyltar och i reklamen att godis är hälsokost.

9. Langa gratis godis på traktens dagis.

10. Ha inga skrupler, att socker dödar fler människor än krig varje år är trots allt inte ert problem.

Tacka mig sen.
Citera
2022-10-02, 20:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av czar999
Varför ni kommer misslyckas:

"Vi har hittat en lokal som passar väldigt bra, och detta är mest för en kul grej/starta eget och se lite vad man tycker om det. "

Det är ingen "kul grej", det är hårt jobb och dedikation som krävs.
Ja, är man inte taggad till 110%, beredd på attt jobba hårt och beredd på motgångar ska man inte starta eget, så är det bara. Och det här med att sälja godis i butik, känns ju väldigt svårt att få att gå runt. Vilken genomströmning av kunder måste man ha i timmen och genomsnittligt säljvärde? Hur är marginalerna? Kanske går det att förbättra med E-handel, men också det är tveksamt eftersom det är så pass lågt värde på produkterna att transportpriset gör att det blir oattraktivt för kund, enklare och billigare att köpa i sin lokala livsmedesbutik. Om det inte är speciellt och unikt godis, men det antar jag att det inte är.

Annars kom jag på ett i mitt tycke coolt namn: Gottebyn
Citera
2022-10-02, 20:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Gad tror ni om "göttehålet" eller "göttegrottan" som namn?
Göttehålet gillar jag...
Citera
2022-10-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Vinsten på att köpa in och sälja hela påsar är ungefär lika med 0, likaså med kartonger (vem köper en hel kartong hos godisbutiken?).
Men ok, fortsätt drömma..
Drömmer inte det minsta, var enbart en tanke om att tillfredsställa den grupp som inte vill plocka själv.
Tyvärr är jag tveksam till hela idén då underlaget förefaller skralt.
Citera
2022-10-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Påminner om tidigare frågor:
Har ni gjort någon budget?
Har ni bestämt företagsform och kanske redan startat företaget?

Tillkommande fråga: Ni båda skall alltså inte inskränka på nuvarande arbete, vilka tider kommer ni då att kunna ha öppet?

Vi har gjort en liten budget på själva inredningen, vilket är runt 50-70k. Själva godiset har vi inte gjort det.

Öppettiderna kommer vara onsdag 18-21, fredag 17-21 lördag 10-17. Vi hoppas att det exklusiva öppettiderna kommer göra de mer attraktivt att gå dit.
Citera
2022-10-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Vi har gjort en liten budget på själva inredningen, vilket är runt 50-70k. Själva godiset har vi inte gjort det.

Öppettiderna kommer vara onsdag 18-21, fredag 17-21 lördag 10-17. Vi hoppas att det exklusiva öppettiderna kommer göra de mer attraktivt att gå dit.

Det som jag räknade upp exempel på i tidigare inlägg, räknat på det?

Alltså försäkringar, administration, marknadsföring mm
Citera
2022-10-02, 22:38
Medlem
Skit i alla rädda snorungar som pratar om USPar och liknande bara för att de vill starta eget men inte har bollarna till att göra det. Kör bara och ta det därifrån. Vad är det värsta som kan hända?
Citera
2022-10-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Skit i alla rädda snorungar som pratar om USPar och liknande bara för att de vill starta eget men inte har bollarna till att göra det. Kör bara och ta det därifrån. Vad är det värsta som kan hända?

Att ts med kompanjon blir skuldsatt för lång tid efter att butiken upphört.
Citera
2022-10-02, 23:24
Medlem
Nej, det där är en väldigt dålig idé. Det är väldigt svårt att få en godisbutik att gå runt. Det enda sättet är väl att hitta någon bra nisch, men i en by med 5000 invånare finns det inget underlag för att vara nischad.

Det kommer vara en en stor utmaning att locka folk, och utan folk i en godisbutik så blir godiset snabbt gammalt och då är det ingen som vill köpa av er. Med de där begränsade öppettiderna så kommer godiset garanterat bli gammalt innan ni hinner sälja det. Vad har ni för målgrupp? Hur passar de öppettiderna? Hur stor är målgruppen, hur många kan ni få som kunder och hur ofta kommer de och mycket spenderar de varje gång och vad är er vinst på det? Det här svårt att beräkna, men jag har svårt att se hur ni ska få ihop det med ett så litet kundunderlag.
Hur ska ni marknadsföra er? Vad kostar det?
Den stora frågan är ju varför ska kunderna ta omvägen via er när de kan gå till valfri matvarubutik som de ändå antagligen går till flera dagar i veckan. Jag har svårt att se att ni skulle kunna konkurrera på pris med så små volymer. Möjligen läget, men det är väldigt tveksamt i en by med 5000 invånare.

Att göra det som en kul grej gör att det bara låter som en ännu sämre idé. Om du ska starta en butik så måste man gå in i det helhjärtat och verkligen satsa. Det kommer vara tufft och vara motgångar, så ni behöver ha driv för att eventuellt komma igenom det. Det kostar en hel del att hyra och inreda en butik. Ni behöver även kassasystem, sköta bokföring med mera. Om ni vill prova att starta eget bör ni prova en annan idé som inte kostar så mycket att dra igång och där ni inte tar så stora ekonomiska risker.
Ni behöver även kunna bemanna den där butiken och det är ganska tufft på två personer även med begränsade öppettider(som jag inte tror är en bra idé som jag skrev ovan). För jag har väldigt svårt att se att ni skulle ha råd att ha anställda.
Citera
2022-10-02, 23:27
Medlem
Det är inte så många som köper godis en tisdag förmiddag. Tror att ni kommer att ha mest kunder på eftermiddagen och kvällar. Med tanke på att ni är två personer kopplade till verksamheten så betyder det att ni får arbeta 182 kvällar var per år. Ni som vänner kommer inte att ha en endaste dag tillsammans där ni kan göra de saker som ni gjort tidigare.
Så klart så kan ni ta in annan personal men det leder samtidigt till att lönen kommer att minskas i motsvarande grad.

Är du beredd att arbeta 14.00-22.00 hälften av årets dagar?
På lördagar och söndagar så får du börja arbeta lite tidigare så att du jobbar 10.00-22.00.

Jag är alltid lite för negativ...
Citera
2022-10-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att ts med kompanjon blir skuldsatt för lång tid efter att butiken upphört.
Du har aldrig drivit ett företag hör jag… givetvis börjar man med ett startkapital.
Citera
2022-10-02, 23:54
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canyon
Läget på butiken är ju direkt avgörande, 5000 personer är nog ett lite för litet kundunderlag.

Ligger butiken vägg i vägg med tex Systembolaget så kanske det skulle gå, men då lär hyran vara högre.
Tänk på att många som hyr ut butikslokaler gärna vill skriva långtids avtal. Vid en eventuell konkurs så sitter ni fast med en hyra dessutom.

Ska ni sälja exakt samma godis som ICA och Coop då lär ni vara så mycket billigare att någon vinst på snasket inte går att göra.

Tänk lite Ullared här, om GeKås förhandlar priset på tex en chokladkaka och de räknar med att sälja en långtradare av dessa chokladkakor per vecka. Så får de ett pris.
Om en liten affär räknar med att sälja 100 chokladkakor per vecka så blir det ju ett betydligt högre pris i inköp.

Bättre att sticka ut, kanske sälja exklusivare praliner, egen importerad godis! Tänk dock på att ni måste sätta er in mera i regler gällande livsmedelslagen. Vissa färgämnen som är lagligt i tex Asien kan vara direkt förbjudna i Sverige/EU.

Har ni eget kapital att satsa i detta så det värsta som kan hända är att ni förlorar det, värre är om ni ska låna till allt detta då och ni gör konkurs, då lär ni få det kämpigt i framtiden.

Hur ni än gör så lycka till.

Vem fan äter praliner om du inte är Agda 70+?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in