2022-10-03, 13:30
Medlem
Jag älskar rysk humor. Den härstammar säkert från Stalinperioden

"President Vladimir Putin’s partial mobilization has already been colloquially dubbed the mogilizatsia, a wordplay on mobilizatsia, the Russian word for “mobilization,” and mogila, the word for “grave.” What is more, in practice, this move-to-the-graveyard is proving to be far from partial." (Se länk)

https://www.foreignaffairs.com/russian-federation/putin-roulette-sacrificing-supporters-race-against-defeat
Citera
2022-10-03, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Varför läser du inte det jag skrivit/länkat till tidigare?
det är precis det jag gör.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Citat:
Då hade du fått glasklara svar på det du skriver ovan.

att du känner fel och drar objektivt felaktigt slutsatser är vi helt överens om.

vill du att jag rätter resten av de objektiva felen du gör i texten, nu när vi är klara med det första stycket dumheter?

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
2022-10-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tänk i termer av benchmarking. Hur många män flydde från Ukraina i procent av befolkningen när det blev klart att kriget var över dem. Vad blir din slutsats då, ungefär? (ska sägas att jag också känner till exil-ukrainare som reste in i landet för att slåss, dem kan du också räkna med). Hur stor procent av ryssarna är det som lämnat?

Min slutsats är att det bara är brus att några har lämnat landet, spelar ingen roll för kriget. Förutom att det är synd att de inte stannar och demonstrerar för någon slags fred.
Men varför flyr ryska medborgare sitt hemland efter beslutet togs för delvis mobilisering?
Citera
2022-10-03, 13:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Tänk i termer av benchmarking. Hur många män flydde från Ukraina i procent av befolkningen när det blev klart att kriget var över dem. Vad blir din slutsats då, ungefär? (ska sägas att jag också känner till exil-ukrainare som reste in i landet för att slåss, dem kan du också räkna med). Hur stor procent av ryssarna är det som lämnat?

Min slutsats är att det bara är brus att några har lämnat landet, spelar ingen roll för kriget. Förutom att det är synd att de inte stannar och demonstrerar för någon slags fred.

Fan vilken idiot du är som jämför hur många som flyr från Ryssland med hur många som flyr från Ukraina. De har ju för fan inget jävla val i Ukraina eftersom deras familjer, barndomshem och vänner blir sprängda, våldtagna och mördade av en invaderande armé. Vad fan hade du gjort i samma situation?

Att ryssar flyr från Ryssland är nåt HELT annat. Det är ingen som invaderat deras land och dödat deras barn och våldtagit deras kvinnor.

Skäms du inte?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Om du går tillbaka till mitt första inlägg där "russofobin" kom från, så syftar jag just på att svaret är så opropotionerligt. Jag håller med dig om att USA blivit bättre på att minska sina övergrepp på civilbefolkningen, det kan diskuteras det med men låter bli det för det är ett sidospår. Och att det är enn missad möjlighet för Ryssland vad som hänt i Bucha m.m. Men jag tror att det hade blivit en liknande respons på Rysslands invasion även om de haft samma beteende som USAs.

Ryssland har ju också hållit på och krigat i Afghanistan, Mellanöstern, Afrika etc. Varför förbiser du det? Är inte det ett tecken på amerikofobi enligt din logik?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Motståndet fortsätter mot kriget:

2 suspected militants were killed while attempting to plant explosives at railway in Kabardino-Balkariya

A schoolgirl was detained in Kazan for trying to set fire to a military registration and enlistment office

Liveuamap

Mm-m.., misstänker att det interna trycket (ifrån FSB) även ökar, i.o.m att man nu börjar ta fast de som saboterar.
Citera
2022-10-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mm-m.., misstänker att det interna trycket (ifrån FSB) även ökar, i.o.m att man nu börjar ta fast de som saboterar.
Inte bara tar fast dom, utan nu dödar man sabotörerna också.
Citera
2022-10-03, 13:43
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
Fast på vilket sätt är det oproportionerligt?

Innan kriget var svensken svagt negativ inställd till Ryssland främst på grund av deras korruption som påverkade våra företag, ständiga kränkningar av luftrummet stridsflyg och många gillade inte deras syn på till exempel HBTQI-personer (även om vissa snarare tyckte det var bra. På samma sätt har vi i perioder i snitt bland befolkningen ogillat USA beroende på deras agerande.

Allt kraftigt ogillande nu är helt baserat på Rysslands sönderbombande, mördande, torterande och våldtagande. Varför ska vi inte ogilla ett land som så uppenbart inte bryr sig om det folk de ska "befria", och som dessutom bryter upp den världsordning som gällt i Europa sedan andra världskrigets slut?

Är det oproportionerligt att jag kraftigt ogillar min mördande, våldtagande granne som dessutom bränner ner hus i min närhet?

Gå tillbaka till krigets tidiga dagar och se vad folk skrev, det var samma tugg även före Bucha m m som efter.

I sista änden är det ju en smaksak hur mycket värre man tycker detta är, och det har diskuterats till leda om detta är som Kosovo/Libyen/Irak eller inte. Ja, jag tycker ryssarna blir dömda med en hårdare måttstock. Jag tycker fortfarande de gör fel. Inser du hur stor skillnad där är i straffskalan? Inga sanktioner eller andra straff mot USA för deras agerande, bara lite "fy fy". Dessutom ser man INGA tendenser på att försöka designa någon bättre världsordning, t ex något sanktionsssystem som nu drabbar Ryssland, men som också skulle drabba USA vid deras nästa olagliga krig eller statskupp.

Men att Donbass och Kherson är i närheten är till stor del även det överdrivet. Jag visste inte ens att det fanns en stad som hette Kherson för ett halvår sen.
Citera
2022-10-03, 13:44
Medlem
Zahles avatar
https://t.me/intelslava/38276

Ryska elittrupper förbereder nu sig för att beskydda Ryskt territorium från det Ukrainska angreppskriget mot Ryssland.

Dessa är folk som har gjort sin värnplikt och är jämförbara eller bättre än våra röjdykare,jägarsoldater eller kustjägare..... Även vapen som aldrig tidigare använts kommer nu att introducerats.

Mina Ukrainska vänner kommer nu att lämna Ukraina och försöka ta sig till Ryssland som flyktingar via Belarus eller mot Belgorod.

Ukraina har ingen chans att utan kommer kasta in sig själv i ett blodbad om man försöker attackera dessa nytillkomna elittrupper.

Vi behöver göra följande.

1: Ukraina kapitulerar villkorslöst och ger alla vapen till Ryssland
2: Ryssland kommer genom en humanitär intervention bevaka att Ukraina inte försöker rusta upp genom att kontrollera allt Ukrainskt territorium.
3:Ukraina skriver under ett vänskapsfördrag där man för all framtid är avmilitariserat, får aldrig gå med i varken NATO, EU eller andra organisationer utan Rysslands godkännande om man kommer införa en unionsstat likt belarus för att fredja.
4: Zelensky avgår och Russofobiska partier förbjuds
5: Ryska blir officiellt språk och Ukrainska blir en erkänd Rysk dialekt.
6: Varje oblast håller internationellt bevakade val.
7:Ryssland tar ansvaret att skydda Ukrainska i den mån det inte går emot Rysslands bästa.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ryssland har ju också hållit på och krigat i Afghanistan, Mellanöstern, Afrika etc. Varför förbiser du det? Är inte det ett tecken på amerikofobi enligt din logik?

Vet inte? Citera och utveckla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Motståndet fortsätter mot kriget:

2 suspected militants were killed while attempting to plant explosives at railway in Kabardino-Balkariya

A schoolgirl was detained in Kazan for trying to set fire to a military registration and enlistment office

Liveuamap

Slår vad om att hon blev brutalt våldtagen innan hon dog!
Citera
2022-10-03, 13:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fan vilken idiot du är som jämför hur många som flyr från Ryssland med hur många som flyr från Ukraina. De har ju för fan inget jävla val i Ukraina eftersom deras familjer, barndomshem och vänner blir sprängda, våldtagna och mördade av en invaderande armé. Vad fan hade du gjort i samma situation?

Att ryssar flyr från Ryssland är nåt HELT annat. Det är ingen som invaderat deras land och dödat deras barn och våldtagit deras kvinnor.

Skäms du inte?

Jag hade stannat och slagits. Och ja, jag förväntar att färre män, procentuellt sett flyr från Ukraina än från Ryssland. Men där är ingen skillnad av magnitud, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in