2022-10-03, 13:21
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är russofobi ifall du "letar mönster" i Rysslands beteende och förklarar det med deras kultur och stat, men inte letar mönster i andra krigförande länders beteende, t ex USA.

Jag skulle respektera någons filosofi som kämpat mot USA i flera krig, och nu kämpar mot Ryssland i kriget här, det skulle jag inte kalla russofobiskt.
Ditt tjuskalliga försvar av vidriga brotten som du avfärdar som russofobi blir aldrig respekterat.
Citat:
Toppdiplomatens plan – så kan Putin ställas inför rätta
Svenske toppdiplomaten Hans Corell har skrivit ett förslag till en FN-resolution med syfte att ställa Vladimir Putin inför rätta i en krigstribunal. Det rapporterar SvD.

Tillsammans med juristerna David Crane och Irwin Cotler har han formulerat en målsättning om att med stöd i FN:s generalförsamling forma en parallell domstol till den Internationella krigsförbrytardomstolen ICC, som utreder krigsbrott och folkmord.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Sätt dit massmördaren Putin.
Senast redigerad av Taggad 2022-10-03 kl. 13:24.
Citera
2022-10-03, 13:22
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Dom hade i alla fall tur med vädret!

😂😂😂 Helvete vad kass den ryska militären är!

Hur kan någon tro att denna mobilisering kommer att lyckas?

Det ser ut som eftersläntarna av någon jävla festival
Citera
2022-10-03, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Eftersom man medvetet satsat på att mobilisera urfolk i Sibirien som en form för etnisk rensning, så tar det ett tag. Vissa orter har bara postgång 2 gånger i månaden (ibland blir den inställd på grund av höstlera), sedan är det buss längs upptrampade stigar i höstleran i flera dagar innan man når Transsibiriska, och sedan 8 dagar i tåg innan man når Europa. Någon gång i November har nog alla mobiliserade nåtts av inkallelseordern och en månad senare har alla haft möjligheten att nå sin samlingsplats.

Ok, tack för svaret. Förtydligar isf takten på mobiliseringen. När dessa väl blir ”redo för strid” har nog ryssarna inte mycket tagen terräng kvar i Ukraina om deras ”omgrupperingar” fortsätter.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Undra när vi får se Ryska politiker svära in sig i Armén och mobilisera

Citat:
Oleh Liashko joined the Armed Forces of Ukraine and even took the oath🙌

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oleh_Liashko

https://twitter.com/i/status/1576890288211365889
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
När jag läser inlägg som detta är i alla fall en sak klar..
Att världen ser ut som den gör kommer aldrig mer förvåna mig.
När man kliver in i en diskussion om en rätt allvarlig konflikt, men utan minsta reflektion på vad som är de bakomvarande faktorerna..
Rent logiskt, vilket land vill involveras i ett krig?
Självklart ingen, ja om man nu inte har den inställningen och bild du har.
Jag har tidigare både länkat och försökt ge min bild av vad jag vet.
Om du nu har en åsikt eller något du inte delar med mig, kan du väl åtminstone besvara mig på ett lite vuxnare sätt?

Men är du helt dum i huvudet?

Det finns ingenting att förstå. Gör det klart för dig, en gång för alla.

Vad Putin har råkat ut för, om det är en stroke, resultatet av obehandlad syfilis, vanlig galenskap, att hans klimakteriebesvär är jävligt bekymmersamma eller långtids-Covid - är helt OVIDKOMMANDE!

Man gör inte, man beter sig inte så, man INVADERAR inte sina grannstater.

Det har vi i väst SLUTAT med.

Det är bara MASSMÖRDARE som kan utföra såna här illdåd, utan SAMVETSKVAL.

Så länge du tänker, resonerar och argumenterar som en 5-åring eller en understimulerad psykiatriker på rättspsyk finns det inget skäl att besvara sig på ett ”vuxet” sätt.

Jävla ryss-patrask!
Citera
2022-10-03, 13:24
Medlem
Sooks avatar
Enligt Russia Today så dödades 240 ukrainare i kherson och ryssland har slagit tillbaka attacken. Men det är ju väl lika sant som alla andra fantasier de sänder där. Lite som att titta på Fox News på steroider
Citera
2022-10-03, 13:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Detta kan vara ett trollinlägg va? Vad säger ni andra?
Fördomsfullt säger jag nog. Men säkert ärligt. Inom ämnet.
Men sen blir då frågan om alla whataboutism som sprids här så fort Rysslands skuld ska debatteras. De är inte ens inom ämnet. Så alla borde kanske fundera om de trollar eller inte.
Citera
Medlem
Motståndet fortsätter mot kriget:

2 suspected militants were killed while attempting to plant explosives at railway in Kabardino-Balkariya

A schoolgirl was detained in Kazan for trying to set fire to a military registration and enlistment office

Liveuamap
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2022-10-03 kl. 13:29. Anledning: Tillägg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det beror på att ryssarna inte använder hela sina resurser. Dock har man tydligen underskattat Ukrainas motstånd, och även felbedömt omvärldens reaktioner.
Ryssarna har redan slösat bort sina bästa trupper, de har antingen kommit hem i träfrack, stympats eller sitter fast på fel sida floden i Kherson. De har också slösat bort allt sitt moderna materiel, vilket T62orna som nu tas till fronten vittnar om med all tydlighet.

Att nu mobilisera folk som gjorde sin värnplikt för 20 år sedan och utrusta dem med äldre modeller av vapen gör dem till väldigt svaga stridsformationer.
Citera
2022-10-03, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Nej hela världen vill inte alls avsätta Putin. Sanningen svider. Det är "ni" som är lurade.
Nej möjligen är Nordkorea neutrala i frågan men inte ens Kina eller Indien vill se en eskalering av det här kriget.
Citera
2022-10-03, 13:27
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Om du går tillbaka till mitt första inlägg där "russofobin" kom från, så syftar jag just på att svaret är så opropotionerligt. Jag håller med dig om att USA blivit bättre på att minska sina övergrepp på civilbefolkningen, det kan diskuteras det med men låter bli det för det är ett sidospår. Och att det är enn missad möjlighet för Ryssland vad som hänt i Bucha m.m. Men jag tror att det hade blivit en liknande respons på Rysslands invasion även om de haft samma beteende som USAs.

Fast på vilket sätt är det oproportionerligt?

Innan kriget var svensken svagt negativ inställd till Ryssland främst på grund av deras korruption som påverkade våra företag, ständiga kränkningar av luftrummet stridsflyg och många gillade inte deras syn på till exempel HBTQI-personer (även om vissa snarare tyckte det var bra. På samma sätt har vi i perioder i snitt bland befolkningen ogillat USA beroende på deras agerande.

Allt kraftigt ogillande nu är helt baserat på Rysslands sönderbombande, mördande, torterande och våldtagande. Varför ska vi inte ogilla ett land som så uppenbart inte bryr sig om det folk de ska "befria", och som dessutom bryter upp den världsordning som gällt i Europa sedan andra världskrigets slut?

Är det oproportionerligt att jag kraftigt ogillar min mördande, våldtagande granne som dessutom bränner ner hus i min närhet?
Citera
2022-10-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tänk dig vilket jävla gnäll om det vore svenska pojkar som ska mobiliseras? det hade varit fel på allting.... sova på liggunderlag under bar himmel hade kränkt varenda en.. eller inte fått sova sina sina timmar sömn och fått bra frukost hade varit sådan misär.. sov bredvid en muslim hade varit kränkande... äta kall mat herregud ni hade varit döende.

Ja då kan vi ju också dra slutsatsen att alla i hela Försvarsmakten lever under samma misär.

Du vet ingenting om svensk militär, det är tydligt. Här har vi ordentlig personlig materiel och underbefäl som är välutbildade och motiverade - något som Ryssland i alla tider lidit stor brist på. Där ser vi nu hur oflexibla de ryska förbanden blir när sambanden kapas. Det är fan vackert att betrakta den ryska arméns fullständiga desintegration.

Utöver det så skulle den svenska militären mobiliseras pga att Sverige blivit angripet - inte som i Rysslands fall för att man håller på att invadera ett grannland - vilket också gör mycket för moral och sammanhållning bland manskapet.
Senast redigerad av Riddim 2022-10-03 kl. 13:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in