2022-10-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired

Fruktansvärt hemskt.
Nåt som borde nämnas är att det finns en brittisk version av Jeffrey Dahmer. Nästintill identiska. Samma typ av brott och antalet dödsoffer. Båda är homosexuella. Utelämnade inga detaljer om hur morden gick till och stod för vad de hade gjort.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dennis_Nilsen

Dokumentär finns om Dennis Nilsen på Netflix.

Den här Dennis har jag missat helt. Hur många brutalstörda människor kan det finnas?

Avseende serien tycker jag att den är riktigt bra, men också väldigt ruskigt obehaglig. Den är välgjord och välspelad. Lyfter fram fler perspektiv än bara Dahmer och vidrigheterna. Exempelvis hur farmodern och pappan upplevde honom, polisens/rättsväsendet kassa arbete, tiden (med dess syn på homosexualitet och rasism), uppväxten osv.
Citera
2022-10-01, 12:17
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Har försökt söka på nätet om huruvida Dahmers gärningar ledde till raskrig som i serien men hittar inget. Är denna del av serien påhittad eller ligger det någon sanning i detta?
Nä det gjorde det inte, det var spänt redan innan Dahmer. Synen på homosexuella gjorde att man inte brydde sig lika mycket om offren bland svarta. Hade Dahmer slaktat heterosexuella hade det kanske blivit en jävla soppa av upplopp och våld.

Om serien i övrigt har jag nog sett för många dokumentärer och läst allt för mycket om seriemördare för att riktigt bli intresserad av serien. Finns (enligt min mening)äckligare svin att göra serier av som t ex Dean Corll eller Randy Kraft om man nu är ute efter att äckla publiken.
Citera
2022-10-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Nä det gjorde det inte, det var spänt redan innan Dahmer. Synen på homosexuella gjorde att man inte brydde sig lika mycket om offren bland svarta. Hade Dahmer slaktat heterosexuella hade det kanske blivit en jävla soppa av upplopp och våld.

Om serien i övrigt har jag nog sett för många dokumentärer och läst allt för mycket om seriemördare för att riktigt bli intresserad av serien. Finns (enligt min mening)äckligare svin att göra serier av som t ex Dean Corll eller Randy Kraft om man nu är ute efter att äckla publiken.

Är själv torsk på dokumentärer om seriemördare. Blir som oftast väldigt besviken på spelfilmer om just seriemördare där det finns mycket material i from av intervjuer att tillgå. Skådespelarna lyckas inte göra rollen trovärdig. Men den här skiljer sig avsevärt från tidigare jag sett. Bra skådespeleri och man får smakprov på hans komplexa personlighet.

Enligt mig är Dahmer extremt ovanlig och han har personlighetsdrag som är lättare att sympatisera med än t. ex personerna du nämnde som är sexualsadister.
Citera
2022-10-02, 08:38
Medlem
GormDenGamles avatar
Precis sett serien färdigt. Mycket bra!
Citera
2022-10-03, 00:00
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Stör mig rätt mycket på att de förvanskar historien och försöker utmåla det som om alla hans grannar var honom på spåren(vilket de absolut inte var).
Evan Peters är ju dock GRYM som Dahmer.

Jag har bara sett 4 första avsnitten dock.

Har för mig att hans grannar tyckte bra om Dahmer. Har för mig att jag såg en intervju med hon som jag antar är samma granne som är med i serien, och hon tyckte om Dahmer och misstänkte ingenting. Kanske hon kände lukten, men hon hade inga misstankar mot honom.
Citera
2022-10-03, 11:17
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Har för mig att hans grannar tyckte bra om Dahmer. Har för mig att jag såg en intervju med hon som jag antar är samma granne som är med i serien, och hon tyckte om Dahmer och misstänkte ingenting. Kanske hon kände lukten, men hon hade inga misstankar mot honom.

Exakt!
Glenda bodde dessutom inte bredvid Dahmer, hon bodde i grannkåken och den enda interaktionen hon hade med Dahmer var att hon kontaktade polisen när den där 14-åriga pojken satt utanför.
Grannen som bodde bredvid Dahmer hete Pamela Bass och tyckte precis som du säger väldigt mycket om Dahmer, det var även hon som blev "bjuden på smörgåsen", Pamela poängterar dock att det var en PB&J(peanutbutter & jelly) macka som hon åt och chocken låg i att han hade KANSKE hanterat kadaver innan han gjorde mackan.

Pamela framstår i The Jeffrey Dahmer files som en välmenande om än rätt "simpel" person.
Citera
2022-10-03, 19:02
Medlem
-Ines-s avatar
Jag gillar Evan Peters i American Horror Story, söt kille. Jag vet inget om Dahmers sätt att vara, prata osv så vet inte hur väl Peters tolkning stämmer med verkligheten, men halvvägs in i serien gillar jag vad jag ser. Stackars hans farmor! Vilken nitlott till barnbarn hon fick

Edit, iofs mer synd om hans offer...
Citera
2022-10-04, 00:18
Medlem
GormDenGamles avatar
Nu när serien har blivit populär och Dahmer känd, passar någon på att sälja hans glasögon, fängelsebibel, m.m, då värdet är skyhögt.
250.000 Dollar för hans urna..

https://www.hitc.com/en-gb/2022/10/02/jeffrey-dahmers-glasses-prison-bible-and-other-items-go-on-sale/
Senast redigerad av GormDenGamle 2022-10-04 kl. 00:21.
Citera
2022-10-04, 11:05
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Har nu sett hela den här serien och den var inte alls så särskilt bra. Finns bättre filmer om Dahmer om man vill se. Var för mycket fokus på hans granne och om den döva killen.

Jag blev mer än less på det typiska "synd om negern". De framställer Dahmer som om han begick hatbrott, men så var det ju inte. Han var attraherad av de män som han mördade. Hade han bara mördat vita så hade det inte varit det samma.
Citera
2022-10-04, 11:13
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Och varför blandade in John Wayne Gacy i serien? Visst likheten mellan de två är att båda var homosexuella seriemördare. Men finns ju fler, annars är ju engelsmannen Dennis Nilssen mer lik Dahmer.
Citera
2022-10-04, 12:11
Avslutad
depeimerande serie. låg och dyster stämning. vet inte hur många avsnitt man orkar se. saknar spänning och action.
Citera
2022-10-05, 10:03
Medlem
frantiks avatar
Jättebra serie!

Var lite orolig för att den inte skulle våga vara mörk och relativt brutal. Att den skulle fokusera på något annat än Dahmer.

Men den var ju det mörkaste jag har sett i serieväg. Väldigt vågad!

Evan Peters var fenomenal!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in