Citat:
Ursprungligen postat av
Hjv9
Översättning (inte sömlöst direkt...) Kan det här hinta om att Emma satsar på Tour de Ski?
Den senaste säsongen gick allt bra i sommar- och höstförberedelserna för den svenska längdskidåkaren Emma Ribom. Hon hade förberett allt till perfektion för att redan från början av vintern vara i toppskick, för att kunna kämpa så mycket som möjligt för att övervinna de tuffa interna "trekroner"-valen och ha möjlighet att flyga till Kina för att kunna tävla i sina första olympiska spel och förverkliga drömmen hon hade som barn, när hon tog på sig skidor för första gången i den inhemska och idylliska svenska staden Kalix, nämligen att bära en medalj runt halsen i det största vintersportevenemanget.
Emma hade under sommaren 2021 deltagit i alla tre tävlingar som ingår i det högsta svenska sommarevenemanget, nämligen Trollhättan Action Week: sprint, 15km med intervallstart och masstart över långdistansen 48km. Väl den helgen i slutet av augusti ställde Ribom på sig i alla tre tävlingarna genom att ställa upp en säkerhet och ett tillstånd som redan var nära det optimala och som bådar gott för vad han äntligen kunde visa upp med full kapacitet, även under kursen. den stundande vintern. I den svenska staden Västergötland hade den blonda längdskidåkaren tillåtit sig att slå motståndare som skröt med ett ädlare förflutet än henne och idrottare som skulle ha kämpat med henne för att vinna en biljett till Kina. Som en demonstration av sin helhet och mångsidighet som hon redan visat blixtsnabbt, tidigare säsonger, i sprinten som hon lämnat bakom sig Dahlqvist och Lampic, på 15 km, bland annat Andersson och Kalla och på 48 km, Korsgren och Sömskar som har varit i eliten i Visma Ski Classic-kretsen i flera år.
Men denna redan nästan optimala form och allt fruktbart arbete som gjorts under sommarförberedelserna har i stort sett försvunnit på grund av influensasjukdomen som drabbade henne i början av november och som tvingade Emma att skjuta upp sin säsongsdebut i början av december i Lillehammer. . I Norge, även om det fortfarande inte är i de bästa förhållandena, slutar Ribom redan sprinten på fjärde plats. Fortfarande i sprinten, veckan därpå i Davos, når hon finalen men slutar den på en sjätte plats. Vid jullovsskiftet kräver ett nytt återfall på grund av påverkan ett nytt stopp.
Dessa två topp sex-resultat gör dock att hon kan ta en plats i det svenska lag som valts ut till OS i Peking 2022. I drakens land slutar den 24-åriga Norbotten fortfarande sexa i fritekniksprinten, sedan också deltar i den klassiska 10 km och vid 30 km masstart men utan att väcka ett stort intryck. Tillbaka i Europa för slutskedet av världscupen får Ribom sin andra världscuppalats, och slutar tvåa i Lahtisprinten. Med tillståndet som var på uppgång igen, stoppar Covid 19 Emma igen genom att konditionera hennes säsongsavslutning igen.
Den gångna säsongen levde den utexaminerade från Gällivares idrottsgymnasium i en berg-och-dalbana på grund av växlingen mellan lopp och täta stopp, men som hon ändå ser positivt på trots de ständiga avmattningarna i träningen som har bromsat utvecklingen från november och framåt : "Jag lärde mig fortfarande mycket från förra säsongen för även om jag missade flera lopp kvalificerade jag mig till mina första olympiska spel och hamnade på pallen i Lahtisprinten. Så jag lärde mig att alltid se framåt och att inte stressa upp mig själv för mycket, för det finns väldigt lite man kan göra mot sjukdomar. Jag inser dock att trots alla dessa problem och att jag inte hade de bästa möjligheterna att genomföra de bästa förberedelserna så åkte jag snabbt under de lopp som jag kunde springa. När det gäller nästa säsong tror jag att vi med min tränare har en bra plan för att göra bättre förberedelser och jag hoppas att vi nästa säsong får en chans att omsätta det vi verkligen vill göra innan säsongen börjar. Jag är verkligen glad över att se mitt verkliga värde med den fullständiga förberedelsen vi har i åtanke."
Fullständiga förberedelser och inställda sjukdagar är för närvarande hans enda hinder för att kunna sträva efter det hypotetiska erkännandet av "banebrytande idrottsutmärkelser" för nästa säsong och för att kunna demonstrera från första till sista loppet en potential som endast uttrycks i blixtar under loppet av hans fortfarande unga karriär.
På hemmaplan hoppar Emma till rubrikerna när hon som 15-åring dominerar det lilla Vasaloppet förbehållet unga. På internationell nivå lyfts hennes namn fram för första gången under junior-VM i Rasnov 2016, där hon bidrar i första fraktionen till de svenska tjejernas guld i stafetten. Som bevis på dess fullständighet, båda av tecni
motstånd, flickan från Kalix gör sin världscupdebut i mars 2019 i Holmenkollens tempel och avslutar den 26:e alternativa 30 km. Under den följande säsongen tar han ytterligare ett steg genom att vinna guldmedaljen i fritekniksprinten under världsmästerskapen under 23 år i Oberwiesenthal, som han lägger till ytterligare två bronsmedaljer i de två distansloppen. Under sin tredje världscupsäsong hamnar han på första pallen i Val di Fiemme-sprinten och avslutar sin första Tour de Ski på en tjugoförsta plats.
Det här är de största framgångarna hittills av en tjej som startade från den nordiska staden Kalix, som stoltserar med produktionen av den bästa kaviaren i Sverige, väl med stöd av sin pappa Johan och mamma Kerstin, och sedan flyttade på gymnasiet till det ännu mer norra Gällivare för att framgångsrikt gå på det lokala och prestigefyllda skidgymnasiet för att följa landsmännen Charlotte Kalla, Marcus Hellner och Niklas Jonssons fotspår, alla kapabla att ta examen där och sedan ta den individuella OS-titeln.
Hur var det för dig när du växte upp och bodde i Kalix, en liten stad i svenska Norbotten? Är det en lämplig plats att utöva sport och längdskidåkning på?
”För mig var det verkligen underbart att växa upp och bo på det där lilla men charmiga stället med min underbara familj. Under min barndom tillsammans med skidåkning spelade jag även fotboll och basket. I Kalix är det en väldigt naturlig sak att vara aktiv, att utöva olika sporter och att huvudsakligen vara utomhus. Med min familj hade vi mycket roligt att ta långa promenader i bergen som omger den omgivande regionen och åka skidor under vintersäsongen. I min stad Norbotten har du många möjligheter att utöva idrott i allmänhet, uppenbarligen det faktum att vi har en lång vinter med natursnö och klara backar från början av november till slutet av april, gör det lättare för killar och tjejer som väljer att utöva vintersport i allmänhet. Vi har tur med detta. Så jag var en riktigt glad tjej under mina år där innan jag flyttade hit till Östersund."
Vilka är dina minnen från Ungdomsvasan 2013 (det ungdomliga Vasaloppet) som du vann när du var 15?
«Inuti mig finns det fina minnen från den tävlingen eftersom jag åkte till Mora med hela min familj och min lillebror tävlade också där. Så det var en fantastisk familjeresa. Vi hade alla väldigt roligt på den tiden och naturligtvis var jag väldigt glad över att ha vunnit det där viktiga loppet under min ungdomskarriär inom längdskidåkning."