2022-10-02, 21:40
Medlem
Det verkar finnas stora osäkerheter kring om Svahn kan köra något alls i vinter.
Citera
2022-10-02, 23:33
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det relevanta är ju Svahns form när det är dags för VM. Men det skiner ju igenom att du inte gillar henne så jag förstår att du vill ha andra istället.

Jag tycker det finns 7 stycken som är mycket bättre än resten sett till de senaste säsongerna men kommer någon upp bakifrån eller om någon av de 7 inte är redo blir det svårt att ta ut truppen.

Jag vet att Jonna har en friplats. Men det var så självklart att det är underförstått.
Lite osäker på vilka 7 du menar, min bild är
Sprint: Jonna klar, Maja känns självklar. En Linn i form är självklar sen är Emma och Johanna de mest troliga. Dyvik sexa sett till fjolåret, men jag hissar en varningsflagg för Moa Lundgren. Moa Hansson är väl bättre i skate och övriga måste ta ett stort steg för att slå sig in - men vore kul om t ex LL slog till.
Distans: Frida i form lär ta nåt guld, Jonna i fjolårsform kan få åka mycket men känns vågat att redan nu slå fast att hon är en världsåkare på distans. Frågetecken kring Ebba, framförallt i skate. Emma och Moa Ilar har visat att de är topp tio en bra dag och det visade ju även Moa L för tre år sen. Linn i slag är ju världsklass även på distans, nästan så att jag tror mer på henne på distans än i sprint. Dyvik är ju inte oäven på distans men känns som att hon satsar mest på sprint. Återigen - vore kul om LL eller varför inte Lovisa Modig skrällde.
Blev mer än sju åkare
Citera
2022-10-03, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Lite osäker på vilka 7 du menar, min bild är
Sprint: Jonna klar, Maja känns självklar. En Linn i form är självklar sen är Emma och Johanna de mest troliga. Dyvik sexa sett till fjolåret, men jag hissar en varningsflagg för Moa Lundgren. Moa Hansson är väl bättre i skate och övriga måste ta ett stort steg för att slå sig in - men vore kul om t ex LL slog till.
Distans: Frida i form lär ta nåt guld, Jonna i fjolårsform kan få åka mycket men känns vågat att redan nu slå fast att hon är en världsåkare på distans. Frågetecken kring Ebba, framförallt i skate. Emma och Moa Ilar har visat att de är topp tio en bra dag och det visade ju även Moa L för tre år sen. Linn i slag är ju världsklass även på distans, nästan så att jag tror mer på henne på distans än i sprint. Dyvik är ju inte oäven på distans men känns som att hon satsar mest på sprint. Återigen - vore kul om LL eller varför inte Lovisa Modig skrällde.
Blev mer än sju åkare
5 ”sprintåkarna” + E & F
Citera
2022-10-03, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
svahn har väl aldrig gjort något vettigt på tio fritt intervall

Tänk på vilka framsteg 94 orna gjort för bara ett par år sedan. Nu är det 97-99 ornas tur att gå framåt.
Citera
2022-10-03, 01:36
Medlem
Här är alla som "placerade" sig förra säsongen (final och topp 10 i VC eller semi och topp 20 i OS): (minus ryssar och nån som slutat, kan ha missat nån)

1987 Kyllönen
1988 Brennan * Niskanen
1989
1990 Pärmäkoski * Östberg
1991 Weng * Diggins * Haga
1992 Kalvå
1993 Stadlober * Browne
1994 Lylynperä * Dahlqvist * Sundling * Dyvik * Beatty
1995 Carl * Lampic * Fähndrich * Urevc * Krehl
1996 Matintalo * Hennig * TU Weng * Claudel * Skaanes * LU Weng
1997 Andersson * Ilar * Ribom * Kern * Rydzek * Sauerbrey * Fraebel
1998 Hagström * Swirbul * Myhrvold
1999 Karlsson * Skistad * (Svahn tillagd)
2000 Laukli * Marcisz *
2001 Fossesholm * McCabe

1988 Röthe
1989 Holund Halfvarsson
1990 Golberg Bögl Pellegrino Musgrave Baumann
1991 Iversen Tönseth Hakola Hyvärinen Dobler
1992 Niskanen Nyenget Skar Aune Patterson Notz
1993 Taugböl De Fabiani Krüger Parisse Wang
1994 Jouve Chanavat Burman
1995 Mäki Vuorinen Northug Svensson Maloney-W
1996 Kläbo Valnes Novak Grate Altimiras Baba Lapierre
1997 Wiig Brugger
1998 Larsen Amundsen Lapalus
1999 Johansson Moseby Vermeulen
2000 Schumacher Moch Poromaa Ogden
2001 Leveille Hjelmeset
Senast redigerad av ccnut 2022-10-03 kl. 01:42.
Citera
2022-10-03, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Fondoitalia har intervjuat Emma Ribom: https://www.fondoitalia.it/2022/10/01/notizie/argomenti/sci-di-fondo/articolo/sci-di-fondo-le-vittorie-giovanili-le-malattie-e-il-desiderio-di-una-medaglia-olimpica-conosci.html

Översättning (inte sömlöst direkt...) Kan det här hinta om att Emma satsar på Tour de Ski?

Den senaste säsongen gick allt bra i sommar- och höstförberedelserna för den svenska längdskidåkaren Emma Ribom. Hon hade förberett allt till perfektion för att redan från början av vintern vara i toppskick, för att kunna kämpa så mycket som möjligt för att övervinna de tuffa interna "trekroner"-valen och ha möjlighet att flyga till Kina för att kunna tävla i sina första olympiska spel och förverkliga drömmen hon hade som barn, när hon tog på sig skidor för första gången i den inhemska och idylliska svenska staden Kalix, nämligen att bära en medalj runt halsen i det största vintersportevenemanget.

Emma hade under sommaren 2021 deltagit i alla tre tävlingar som ingår i det högsta svenska sommarevenemanget, nämligen Trollhättan Action Week: sprint, 15km med intervallstart och masstart över långdistansen 48km. Väl den helgen i slutet av augusti ställde Ribom på sig i alla tre tävlingarna genom att ställa upp en säkerhet och ett tillstånd som redan var nära det optimala och som bådar gott för vad han äntligen kunde visa upp med full kapacitet, även under kursen. den stundande vintern. I den svenska staden Västergötland hade den blonda längdskidåkaren tillåtit sig att slå motståndare som skröt med ett ädlare förflutet än henne och idrottare som skulle ha kämpat med henne för att vinna en biljett till Kina. Som en demonstration av sin helhet och mångsidighet som hon redan visat blixtsnabbt, tidigare säsonger, i sprinten som hon lämnat bakom sig Dahlqvist och Lampic, på 15 km, bland annat Andersson och Kalla och på 48 km, Korsgren och Sömskar som har varit i eliten i Visma Ski Classic-kretsen i flera år.

Men denna redan nästan optimala form och allt fruktbart arbete som gjorts under sommarförberedelserna har i stort sett försvunnit på grund av influensasjukdomen som drabbade henne i början av november och som tvingade Emma att skjuta upp sin säsongsdebut i början av december i Lillehammer. . I Norge, även om det fortfarande inte är i de bästa förhållandena, slutar Ribom redan sprinten på fjärde plats. Fortfarande i sprinten, veckan därpå i Davos, når hon finalen men slutar den på en sjätte plats. Vid jullovsskiftet kräver ett nytt återfall på grund av påverkan ett nytt stopp.

Dessa två topp sex-resultat gör dock att hon kan ta en plats i det svenska lag som valts ut till OS i Peking 2022. I drakens land slutar den 24-åriga Norbotten fortfarande sexa i fritekniksprinten, sedan också deltar i den klassiska 10 km och vid 30 km masstart men utan att väcka ett stort intryck. Tillbaka i Europa för slutskedet av världscupen får Ribom sin andra världscuppalats, och slutar tvåa i Lahtisprinten. Med tillståndet som var på uppgång igen, stoppar Covid 19 Emma igen genom att konditionera hennes säsongsavslutning igen.

Den gångna säsongen levde den utexaminerade från Gällivares idrottsgymnasium i en berg-och-dalbana på grund av växlingen mellan lopp och täta stopp, men som hon ändå ser positivt på trots de ständiga avmattningarna i träningen som har bromsat utvecklingen från november och framåt : "Jag lärde mig fortfarande mycket från förra säsongen för även om jag missade flera lopp kvalificerade jag mig till mina första olympiska spel och hamnade på pallen i Lahtisprinten. Så jag lärde mig att alltid se framåt och att inte stressa upp mig själv för mycket, för det finns väldigt lite man kan göra mot sjukdomar. Jag inser dock att trots alla dessa problem och att jag inte hade de bästa möjligheterna att genomföra de bästa förberedelserna så åkte jag snabbt under de lopp som jag kunde springa. När det gäller nästa säsong tror jag att vi med min tränare har en bra plan för att göra bättre förberedelser och jag hoppas att vi nästa säsong får en chans att omsätta det vi verkligen vill göra innan säsongen börjar. Jag är verkligen glad över att se mitt verkliga värde med den fullständiga förberedelsen vi har i åtanke."

Fullständiga förberedelser och inställda sjukdagar är för närvarande hans enda hinder för att kunna sträva efter det hypotetiska erkännandet av "banebrytande idrottsutmärkelser" för nästa säsong och för att kunna demonstrera från första till sista loppet en potential som endast uttrycks i blixtar under loppet av hans fortfarande unga karriär.

På hemmaplan hoppar Emma till rubrikerna när hon som 15-åring dominerar det lilla Vasaloppet förbehållet unga. På internationell nivå lyfts hennes namn fram för första gången under junior-VM i Rasnov 2016, där hon bidrar i första fraktionen till de svenska tjejernas guld i stafetten. Som bevis på dess fullständighet, båda av tecni

motstånd, flickan från Kalix gör sin världscupdebut i mars 2019 i Holmenkollens tempel och avslutar den 26:e alternativa 30 km. Under den följande säsongen tar han ytterligare ett steg genom att vinna guldmedaljen i fritekniksprinten under världsmästerskapen under 23 år i Oberwiesenthal, som han lägger till ytterligare två bronsmedaljer i de två distansloppen. Under sin tredje världscupsäsong hamnar han på första pallen i Val di Fiemme-sprinten och avslutar sin första Tour de Ski på en tjugoförsta plats.
Det här är de största framgångarna hittills av en tjej som startade från den nordiska staden Kalix, som stoltserar med produktionen av den bästa kaviaren i Sverige, väl med stöd av sin pappa Johan och mamma Kerstin, och sedan flyttade på gymnasiet till det ännu mer norra Gällivare för att framgångsrikt gå på det lokala och prestigefyllda skidgymnasiet för att följa landsmännen Charlotte Kalla, Marcus Hellner och Niklas Jonssons fotspår, alla kapabla att ta examen där och sedan ta den individuella OS-titeln.

Hur var det för dig när du växte upp och bodde i Kalix, en liten stad i svenska Norbotten? Är det en lämplig plats att utöva sport och längdskidåkning på?

”För mig var det verkligen underbart att växa upp och bo på det där lilla men charmiga stället med min underbara familj. Under min barndom tillsammans med skidåkning spelade jag även fotboll och basket. I Kalix är det en väldigt naturlig sak att vara aktiv, att utöva olika sporter och att huvudsakligen vara utomhus. Med min familj hade vi mycket roligt att ta långa promenader i bergen som omger den omgivande regionen och åka skidor under vintersäsongen. I min stad Norbotten har du många möjligheter att utöva idrott i allmänhet, uppenbarligen det faktum att vi har en lång vinter med natursnö och klara backar från början av november till slutet av april, gör det lättare för killar och tjejer som väljer att utöva vintersport i allmänhet. Vi har tur med detta. Så jag var en riktigt glad tjej under mina år där innan jag flyttade hit till Östersund."

Vilka är dina minnen från Ungdomsvasan 2013 (det ungdomliga Vasaloppet) som du vann när du var 15?

«Inuti mig finns det fina minnen från den tävlingen eftersom jag åkte till Mora med hela min familj och min lillebror tävlade också där. Så det var en fantastisk familjeresa. Vi hade alla väldigt roligt på den tiden och naturligtvis var jag väldigt glad över att ha vunnit det där viktiga loppet under min ungdomskarriär inom längdskidåkning."
Senast redigerad av ccnut 2022-10-03 kl. 01:45.
Citera
2022-10-03, 01:40
Medlem
forts.

Varför valde du längdskidåkning på professionell nivå, istället för att vara skidskytt, fotbollsspelare, läkare eller jurist till exempel? Vad är speciellt med längdskidåkning för dig?

«Jag tror att längdskidåkning i sin essens är en rent individuell sport. Jag bryr mig inte så mycket om lagkamrater när jag är med i loppet. Jag har också spelat fotboll länge och jag minns det faktum att andra tjejer ibland inte gjorde sitt bästa under matchen, vilket äventyrade matchresultatet. Medan jag åker längdskidåkning kan jag alltid göra mitt jobb bara förlita mig på mina kunskaper. Jag är intresserad av aktiviteter som går ut på att hitta mitt eget sätt och göra bättre ifrån mig i flera små saker. Jag älskar att göra min grej och längdåkningsdisciplinen har alla de perfekta faktorerna för att göra det."

Världen mötte Emma Ribom för första gången när du vann guld med den svenska stafetten vid junior-VM i Rasnov 2016. Var det din viktigaste seger hittills?

"Ja Kanske. Det var riktigt skönt att vinna stafetten med det svenska laget vid det tillfället. Det norska laget var favorit inför start, men vi lyckades slå dem i slutspurten. Alla de andra tre tjejerna (Rönnlund, Andersson, Solin) är fortfarande mina kära vänner eftersom vi den säsongen tränade mycket tillsammans under förberedelserna vi gjorde med ungdomslaget inför den upplagan. Men sedan samlade jag andra medaljer som de tre, inklusive guld i sprint, som erhölls i U23-VM i Oberwiesenthal och de två pallplatserna jag har haft hittills i världscupen. Så när jag ser tillbaka på min karriär så här långt är alla dessa lopp verkligen värdefulla för mig och att kunna kvalificera mig till mitt första OS är verkligen väldigt höga poäng för mig."

Hur annorlunda är du som person nu när du är tjugofyra, från Emma som vid arton vann guld i Rasnov?

«Jag tycker att jag har utvecklats mycket sedan den upplagan. Nu har jag blivit professionell längdskidåkare och har växt både som människa utanför mitt jobb men också som skidåkare. Nu tror jag mycket mer på mig själv än vad det gjorde när jag var tonåring och självförtroendet jag känner under träningen är också betydligt större nu. Så jag tror att jag växte upp m

länge sedan dess."

Vanligtvis sätter varje idrottare ett mål inför en tävling, ett världscup eller ett OS. Men när det händer dig att du inte får det resultat du satt dig tidigare, vad är din reaktion? Vad tänker du på under de följande dagarna?

"Naturligtvis finns en känsla av besvikelse kvar inom mig i några dagar och jag känner mig ledsen. Men efter några timmar från det loppet försöker jag blicka framåt och fundera på hur jag kan göra det bättre nästa gång och försöka bli en bättre åkare. Under de följande dagarna omarbetar jag det loppet och börjar fundera på ett nytt träningspass, en annan strategi eller något liknande för att nå mitt mål i framtiden. Jag tycker också att det är bra att försöka glömma besvikelserna även om en viss ånger finns kvar i mig. Vid vissa tillfällen händer det också att jag försöker ställa in det där dåliga loppet omedelbart och lägga det bakom ryggen."

Låt oss prata om din skidteknik. Vad tycker din personliga tränare eller landslagets tränare om din stil?

– Vi jobbar alla mycket med teknik under landslagsmötena med vår tränare Lars Ljung. Med min personliga coach Magnus Ingesson tycker vi verkligen om att titta på videor och sedan utbyta åsikter med andra tränare om detaljer som jag skulle kunna bli bättre på. För mig är min teknik bra även om jag vet att det fortfarande finns utrymme för förbättring, så jag gillar att jobba på det och försöker alltid vara den mest effektiva skidåkaren som möjligt."

Vad är ditt misstag i teknik eller matchtaktik som oftast påpekas av dina tränare?

«Jag har jobbat mycket de senaste två åren för att vara mer stabil på skidorna och få mer kraft för att kunna tömma jämnt nedströms och inte åt sidan. En annan tanke är att jag gör min teknik mer effektiv när jag gör mina rörelser med samma kraft med båda fötterna i motsats till vad jag gjort fel de senaste åren. Utanför skidåkningen har jag jobbat mycket i gymmet för att bli starkare och bli mer kraftfull så att jag kan lägga mer kraft i pisten. När det gäller taktik så finns det alltid utrymme för förbättring även om det har gått bättre de senaste två åren och en sak jag hade fel var att starta för snabbt, speciellt i distanslopp. Jag jobbade för att få mer ork under loppet. I spurterna jobbade jag hårt för att vara stark redan i prologen och jag tror att detta hjälper även i följande heat."

I Svenska Nationals, i Skandinaviska Cupen och i vissa världscuplopp har du visat att du också är en giltig allroundspelare. Vad tror du kan vara din potential på distanserna även i världscupen eller i Planica-VM?

«Jag gillar att göra alla tävlingsformat: sprint och distans. Generellt sett tror jag på distanserna att vi i damtävlingar går mot snabbare och snabbare lopp och det kommer att vara bra för en åkare med mina egenskaper. Tidigare med spår som inte är för hårda och snabba har jag visat att jag också har gjort bra ifrån mig i lopp på mer än tio kilometer, och jag hoppas bli bättre även i framtiden. Enligt de nya formaten blir Holmenkollen nästa år en 50 km och det blir lite galet men intressant och spännande att tävla på samma gång."

Har ni svenska tjejer varit sprintarnas dominatrix i fyra eller fem år? Vad är speciellt med dig?

"Vi bildar alla ett väldigt starkt lag, men jag har inte ett adekvat svar på den här frågan som berör oss svenska tjejer. Vi vet inte hur andra nationer tränar. Det är bra för oss att vi alla tränar tillsammans större delen av året så att vi kan pusha varandra i varje pass och bli bättre och bättre åkare. Även att få en haklapp för att tävla i världscupen eller OS är alltid en kamp för oss varje dag och du måste alltid ge mer än dina 100% om du vill slå mina landsmän och sedan få pallplatser. Jag tror att vi i spurterna startar alla lopp väldigt snabbt och vi har en bra position redan från början av våra heat vilket är en bra utgångspunkt för att sluta på första plats i slutet."

Du korsar landet praktiskt taget varje säsong du har din egen ständiga väg. Träningsläger nästan alltid på samma platser, tävlingar på samma platser, och du ser samma ansikten i loppet. Hur kämpar du mot denna dagliga rutin för att hålla din motivation hög?

«Faktiskt älskar jag skidåkarens liv, och jag älskar att ha mina rutiner i träning och att upprepa dem dag efter dag. Jag älskar den livsstilen eftersom vi tillsammans med tävlingarna har möjlighet att se underbara platser som hade varit svårare om vi inte varit professionella längdskidåkare. Jag gillar att vara utomhus i naturen under sommarträning eller i vackra snöiga backar på vintern. Men inom denna rutin så

så många är det också intressant att vara på nya platser varje säsong. Till exempel höll jag och Jonna Sundling ett träningsläger i Lavazè i somras och det var första gången vi var där. Så den här typen av saker och vår passion håller oss alltid intresserade och motiverade att prova något nytt också."

Kommer du att vara nöjd med din karriär efter dina senaste OS 2034?

«Min dröm och mitt mål under många år var att ta medaljer vid OS och vid världsmästerskapen. Jag har jobbat hårt för detta och nästa vinter får jag den här möjligheten igen i Planica. Jag kämpar och kommer fortfarande att kämpa hårt för det. Sedan kan jag förstås inte vänta på att nästa OS Milan-Cortina 2026 kommer, som förhoppningsvis blir mitt andra vinter-OS efter den stora upplevelsen jag hade förra säsongen i Peking. Att få en medalj i dessa fantastiska evenemang kommer att fullborda mina drömmar om att nå toppen av min disciplin som jag har haft sedan jag var barn."
Citera
2022-10-03, 06:53
Avslutad
så svahn är inte frisk ännu? herregud så dåligt läkkött på det flickebarnet. då är hon nog dessvärre slut som skidåkare och får börja med annat.
Citera
2022-10-03, 06:55
Avslutad
kommer vc gå på sexan i år igen?
Citera
2022-10-03, 09:22
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjaggillarsport
Det verkar finnas stora osäkerheter kring om Svahn kan köra något alls i vinter.

Källa?
Citera
2022-10-03, 09:54
Medlem
katws avatar
Ribom och Sundling stannar en vecka längre i Toblach:

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/stjarnorna-tar-sin-egen-vag-igen/
Citera
2022-10-03, 11:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Inför beslutet om att införa ett poängsystem i världscupen så gjorde FIS tydligen några simuleringar om hur detta skulle slå. Jag har inte sett att det refererats till dessa simuleringar förut men nu redovisar en tysk skisajt lite av dessa simuleringar.

På herrsidan skulle Pellegrino och Novak ha gynnats medan Niskanen och Tönseth missgynnats. På damsidan skulle Diggins ha vunnit totala världscupen istället för Nepryaeva.

Fler förlorare skulle ha varit Ebba (nia istället för trea), Johaug, (14:e istället för sjua), Sundling (13:e istället för tia), Dahlqvist (tolva istället för nia) samt Frida (utanför topp-15 istället för tolva). Vinnare skulle ha varit Lampic (trea istället för sexa), Niskanen (femma istället för åtta), Hennig (sjua istället för elva), Fähndrich (åtta istället för 13:e), Brennan (tia istället för 14:e) samt Sorina (elva istället för 15:e).

Nu missade ju Sundling mycket före jul men hon får väl ta inspiration av Lampic (men Lampic åkte väl TdS).

Man gjorde även en jämförelse med säsongen 19/20. Inga för ändringar i topp-4 men Ebba stor förlorare (14:e istället för nia). Även Östberg förlorar en hel del (sjua istället för femma). Inte lika tydligt med vinnare men Pärmäkoski och Stadlober var två mindre sådana (Pärmäkoski åtta istället för elva och Stadlober tia istället för tolva).

https://www.xc-ski.de/events/langlauf-weltcup/1news/neues-punktesystem-im-langlauf-weltcup-mehr-spannung-bis-saisonende/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in