2022-10-02, 10:06
Medlem
Hej allihopa!

Jag vill förtydliga betydligt fler saker här som jag kan ha missat att berätta.

Jag och min kollega kommer fortfarande jobba 100% på våra nuvarande jobb. Vi ser godisbutiken som en rolig och bra start på ett eventuellt entreprenörskap och en bra lärdom i hur man startar eget, så eventuella vinster är inte superviktigt. Vi kommer inte ta ut någon lön.

Hyran för lokalen är Max 2000kr/månaden, + el etc.

Är den största ”byn” utav flera ”småbyar” som folk får åka igenom för att ta sig in till storstad. Kund-underlaget är kanske inte jättestort. Enda konkurrenten vi har är en Ica-butik som ligger gångavstånd från godisbutiken.
Citera
2022-10-02, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Hej allihopa!

Jag och min kollega kommer fortfarande jobba 100% på våra nuvarande jobb. Vi ser godisbutiken som en rolig och bra start på ett eventuellt entreprenörskap och en bra lärdom i hur man startar eget, så eventuella vinster är inte superviktigt. Vi kommer inte ta ut någon lön.

Är den största ”byn” utav flera ”småbyar” som folk får åka igenom för att ta sig in till storstad. Kund-underlaget är kanske inte jättestort. Enda konkurrenten vi har är en Ica-butik som ligger gångavstånd från godisbutiken.

Varför flashback skall förstöra dina drömmar och mål i livet, give it a go, det är värt försöket att skapa godisbutiken
Citera
2022-10-02, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Yep. Best case scenario är att butiken lyckas locka till sig kanske en av tvåhundra av dessa femtusen invandare.

Det är 25 pers per dag, om det nu går riktigt bra.

Säg att de köper i snitt för 80kr var. Det blir 2000kr per dag.

Efter momsen 1500kr.

1500kr räcker knappt att betala ut lön med, som också ska skattas.

Lägg därtill på inköpskostnader, hyra för lokalen, och många andra kostnader så kommer ni nog istället gå back några tusen per dag.

Detta kommer nog aldrig gå bra. Många fortsätter nog köpa godis från den vanliga affären när de ändå handlar.

Ni skulle ju kunna undersöka hur det går för den där godisbutiken som är byggt av ett gammalt flygplan vid motorvägen. Typ någon sån gimmick ni får köra med. Men tippar på att även det är svårt att lyckas med.

2000 med moms blir 1785,20 före moms om det är livsmedel. Med vanlig moms, 1600:-
Citera
2022-10-02, 10:48
Medlem
Citat:
Hej allihopa!

Påminner om tidigare frågor:
Har ni gjort någon budget?
Har ni bestämt företagsform och kanske redan startat företaget?

Tillkommande fråga: Ni båda skall alltså inte inskränka på nuvarande arbete, vilka tider kommer ni då att kunna ha öppet?
Citera
2022-10-02, 10:49
Medlem
Har sett att Foodora nuförtiden också erbjuder deras tjänster för kiosker, bagerier osv. Någon som har koll på priserna för att få ansluta sig? Kanske skulle man kunna erbjuda hemkörning i byn kostnadsfritt (ni får turas om att cykla ut erat godis i byn) och på så sätt förbättra eran svåra situation.

Matbutiker erbjuder mat för att locka dit sina kunder som förhoppningsvis också köper godis.
Hyrfilmsställen lockade dit sina kunder för hyrfilm, i hopp om att du också skulle köpa deras godis när du ändå var där.
Biograferna lockar med film men hoppas att ni ska köpa deras svindyra snacks och godis (här ligger deras största vinster).

Ni har ingenting annat att locka med så bäst för er är att hitta en billig lokal nära en skola för att maximera eran vinst. De är i huvudsak eran kundkrets då allt ni har att erbjuda är just.. godis.

Håll koll på trender hos barn och erbjud den nästa fidget spinnern och annat dumt som fungerar en kort tid så kan ni ju maximera vinsterna ytterligare.
Senast redigerad av ClitEastwood 2022-10-02 kl. 10:51.
Citera
2022-10-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Påminner om tidigare frågor:
Har ni gjort någon budget?
Har ni bestämt företagsform och kanske redan startat företaget?

Vi har precis börjat kolla på lokal och lyckats få den. Vi har räknat väldigt lätt på det, men runt 50k i själva inredningen och sen är det ju allt godis etc.

Nej det har vi inte. Min kollega och vän kommer att vara den ”ekonomiska” och företagande, medan jag kommer att vara den lite mer kreativa.
Citera
2022-10-02, 10:58
Medlem
Citat:
Vi har precis börjat kolla på lokal och lyckats få den. Vi har räknat väldigt lätt på det, men runt 50k i själva inredningen och sen är det ju allt godis etc.

Nej det har vi inte. Min kollega och vän kommer att vara den ”ekonomiska” och företagande, medan jag kommer att vara den lite mer kreativa.
Inredning är ju initialkostnad, men det som skall säljas rör sig om lager (som helst skall omsättas ofta).
Mer intressant är att i budget räkna på var ni landar på en månad (eller ett år). Det är inte bara att fylla på med karameller...

Skall ni samäga företaget till lika delar? Starta ett AB?
Citera
2022-10-02, 11:06
Medlem
Citat:
Inredning är ju initialkostnad, men det som skall säljas rör sig om lager (som helst skall omsättas ofta).
Mer intressant är att i budget räkna på var ni landar på en månad (eller ett år). Det är inte bara att fylla på med karameller...

Skall ni samäga företaget till lika delar? Starta ett AB?

Det är svårt att förutspå givetvis, och vi har en hel del idéer och lätta inkomster som jag inte vill skriva ut här.

Samäga 50-50.

Starta AB vet jag faktiskt inte, den biten är ju min kollegas uppgift lite mer.

Vi har spawnat på en del idéer då vi vill hitta på något eget tillsammans, och denna idéen är den bästa hittills.

Trådstarten var mer för tips på vad man borde tänka på med vad för slags godis, billiga grossister, inte om det är en bra idé att öppna en på en såpass liten ort.
Förstår givetvis allas farhågor här, men det är mycket annat som också kommer spela in här.
Citera
2022-10-02, 11:11
Medlem
Citat:
Det är svårt att förutspå givetvis, och vi har en hel del idéer och lätta inkomster som jag inte vill skriva ut här.

Samäga 50-50.

Starta AB vet jag faktiskt inte, den biten är ju min kollegas uppgift lite mer.

Vi har spawnat på en del idéer då vi vill hitta på något eget tillsammans, och denna idéen är den bästa hittills.

Trådstarten var mer för tips på vad man borde tänka på med vad för slags godis, billiga grossister, inte om det är en bra idé att öppna en på en såpass liten ort.
Förstår givetvis allas farhågor här, men det är mycket annat som också kommer spela in här.

Gör en grovbudget och se om det finns någon rimlighet i era planer. Även ett litet företag har diverse omkostnader som man lätt glömmer:

Några nedan, ej i någon ordning:
Hyra
El, om det inte ingår i hyran.
Försäkring
Telefon
Internet
Marknadsföring
Personalkostnader (lön samt annat personalrelaterat)

Kan faktiskt inte se annat än AB som vettigt i sammanhanget.
Citera
2022-10-02, 11:58
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Hej!

Jag och en vän till mig har haft planer på att skaffa en liten godisbutik.

Den kommer att ligga i en by med cirka 5000 personer.

Vi har hittat en lokal som passar väldigt bra, och detta är mest för en kul grej/starta eget och se lite vad man tycker om det.

Nu över till Flashbacks fantastiska hjälp!

Vi har cirka 30kvm och röra oss på, och vi kommer inte att använda oss utav Tobak/post/spelombud.

Är de någon som har lite tips och erfarenhet kring att ha en godisbutik? Något som man kanske själv inte tänkt på?

Tips på en bra godis-grossist?
Tips på vart man kan köpa godis-ställ/hyllor?

Tack på förhand!
Du kan ju alltid ta ett surr med Go banana och se om ni kan öppna en avdelning, nu är nog 30kva för litet för dom men det beror väl på hur mkt ni frontar kanske
Citera
2022-10-02, 12:28
Medlem
Citat:
2000 med moms blir 1785,20 före moms om det är livsmedel. Med vanlig moms, 1600:-

Ah, missade det! Tack för rättning. En liten tröst, men tvivlar på att det räcker i det här fallet.
Citera
2022-10-02, 12:29
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Kanske kan ni krydda verksamheten genom att erbjuda lite olika droger också?
Det gillar folk.
I så fall kan den heta "ortens gottebod"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in