Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieSheen123
Hej!
Jag och en vän till mig har haft planer på att skaffa en liten godisbutik.
Den kommer att ligga i en by med cirka 5000 personer.
Vi har hittat en lokal som passar väldigt bra, och detta är mest för en kul grej/starta eget och se lite vad man tycker om det.
Nu över till Flashbacks fantastiska hjälp!
Vi har cirka 30kvm och röra oss på, och vi kommer inte att använda oss utav Tobak/post/spelombud.
Är de någon som har lite tips och erfarenhet kring att ha en godisbutik? Något som man kanske själv inte tänkt på?
Tips på en bra godis-grossist?
Tips på vart man kan köpa godis-ställ/hyllor?
Tack på förhand!
Hoppas det finns genomfartstrafik, då 5000 pers är rätt så klent underlag?
Men lite sämre kundunderlag går att kompensera med utökad försäljning av profilvaror typ tobak, snus, hembryggninggrejer typ essenser och jästurbo, närproducerade artiklar typ sylt o.dyl., ta kontakt med Svenska Spel och få 1-2 spelmaskiner uppställd och kanske även bli ombud för tipsinlämning, plats för 1-2 bord och stolar ger försäljning av kaffe & hembakt (eget alt från bulltant i byn), m.m...
Butiksinredning kan bli dyrt nytt, men det finns många begagnade att köpa och då är det bara att skambjuda hälften av begärt pris och inget mer eftersom det är köparens marknad, dvs ni som styr prisbilden där.
Tänk även på att ett billigt vis att inreda en butik kan vara att göra en deal med byns arbetslösa snickare som ger butiken en robust och hemtrevlig atmosfär för liten kostnad.
Det är väl kanske någon liten hjälp åt er, ev kommer jag på mer senare?
Fundera även extra på vilken bolagsform som gynnar verksamheten bäst ekonomiskt, då kan ett samtal med en lr ett par bankers objektiva tankegångar vara värt en del, i synnerhet med tanke på att deras konsultation inte kostar er något.
Kolla med kommunen om det finns nyföretagarkurser att tillgå?
Använd er av släkt och vänner i uppstartskedet, som jobbar gratis och framförallt ärligt gentemot er, sedan kan deras belöning för utfört arbete bli smörgåstårta och öl när allt är klart, det brukar duga jäkligt långt.
Såg nu att ytan var begränsad, men jag blir så triggad av detta med att kicka igång företag.
Ni får gärna fråga mig, ifall att?
Har själv gjort både det ena och det andra, så att säga.
Lycka till