2021-06-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du är ju för fan dummare än tåget. Tror du på fullaste allvar att inte folk kommer in biltema dagligen och frågar i kundservice efter olja till sina BMW, mercor, porsche och annat junk? Vi hade tillochmed en kund som ville ha olja till en Rolls royce.

Sluta skriv skit som ingen normal människa tror på.

Ja kanske gammla snåla/dumma människor med sin gammla porsche eller rolls. Men INGEN som har en ny Bmw M bil eller en ny 911 har eller kommer någonsin hälla i biltemas vatten/olja i sådana kärror!
Citera
2021-06-06, 23:42
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Ja kanske gammla snåla/dumma människor med sin gammla porsche eller rolls. Men INGEN som har en ny Bmw M bil eller en ny 911 har eller kommer någonsin hälla i biltemas vatten/olja i sådana kärror!

Men ge dig för i helvete. Hur trög får man vara. Jag ska fan köpa en ny 911 och hälla Biltema olja i den bara för detta.
Citera
2021-06-06, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Men ge dig för i helvete. Hur trög får man vara. Jag ska fan köpa en ny 911 och hälla Biltema olja i den bara för detta.

Så du kan inte förstå varför jag säger att ingen normal människa köper biltemas olja som inte smörjer alls lika bra som dom rekommenderade oljorna för dessa bilar.

Köpa bil för 1-3 mille och sedan köra på biltemas olja!!!!

Finns inte!!!!!!!!!
Citera
2021-06-07, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Är det normalt att ta så mycket betalt för enbart oljan? Frågade vilken olja det var och den kostar 35 kr litern på fat när jag kollar på nätet. Nästa gång köper jag egen olja och tar med. Brukar byta själv också men mår inte bra just nu.
Svar: Kan man byta olja själv så ska man göra det. Verkstäderna bara lurar dig på pengar annars. Så har man en gammal bil eller en bil som man verkligen vill serva själv så gör det! Men tänk på att det blir svårare att sälja en ny bil om den inte har en verkstads stämpel i serviceboken
Citera
2021-06-07, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBPs
Svar: Kan man byta olja själv så ska man göra det. Verkstäderna bara lurar dig på pengar annars. Så har man en gammal bil eller en bil som man verkligen vill serva själv så gör det! Men tänk på att det blir svårare att sälja en ny bil om den inte har en verkstads stämpel i serviceboken

Att ta betalt för servicen och bekvämligheten så att bilägarna kan slippa byta olja eller annat själv, är inte att lura nån på pengar. Menar du att verkstäderna ska vara ideella och göra allt gratis…? Kanske du skulle vilja jobba gratis i ditt yrke…?
Citera
2021-06-08, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBPs

Svårare är det nog inte, men man får vara beredd på att gå ner lite i pris.

Är det en väldigt ny bil kan det iof göra den svårsåld med tanke på garantier och liknande.

Har redan sparat så mycket pengar på alla jobb jag gör själv på bilen att jag kan skänka bort den nu och ända gå plus, men tänker köra den i många år till.

En stor fördel om man grejer själv är ju att man vet vad som är gjort, hur det är gjort och framförallt ATT det är gjort...
Citera
2022-10-02, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuangPrabang
Blev en riktig gubbguk-tråd det här. Massor av sägner och skrönor.

Hur som haver, jag har dunkat i Biltema helsynt. 5W-40 i min V70 i åtta år nu. Sparat tiotusentals kronor jämfört med om jag hade införskaffat Castrol/Cirkle-K/OKQ8/Volvo original.

Det är upp till envar vilket märke av olja man behagar ifylla sitt motorfordon.
Inget fel på Biltemas olja. Min bil kräver A5 olja..5/30. Kört på Castros innan men den var skitigare än Biltemas vid byte...byter 2 ggr/år och nu funkar Biltemas bäst. Deras oljefilter är lika bra. Tog isär ett Bosch och ett Biltemas. Ajaj. Identiska men Bosch var ändå inte ett dugg bättre.
Citera
2022-10-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Är det normalt att ta så mycket betalt för enbart oljan? Frågade vilken olja det var och den kostar 35 kr litern på fat när jag kollar på nätet. Nästa gång köper jag egen olja och tar med. Brukar byta själv också men mår inte bra just nu.
1.000:- för 5,5 liter olja leder till 182:-/litern.
Dessutom ska du veta att de flesta bilverkstäder har s k "oljebar" - till vilken de köper in oljan i 200-litersfat - till ett pris som understiger 1 femtedel av vad du får ge på macken på en literflaska motorolja.

Senast gången LIDL hade "tillbud" på motorolja köpte jag 4 st 5-litersdunkar av deras 5W40 helsyntet.
Blev ett literpris på runt 36:-/litern.
Bland det billigaste man kan köpa kvalitetsolja, enligt specifikationerna på dunkarna, som jag litar på.
Dessutom har LIDL:s 5-litersdunkar en praktisk kort slang som man drar upp - mycket praktiskt.

Ditt rubricerade pris är ohemult!
Citera
2022-10-07, 20:36
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniper33
Inget fel på Biltemas olja. Min bil kräver A5 olja..5/30. Kört på Castros innan men den var skitigare än Biltemas vid byte...byter 2 ggr/år och nu funkar Biltemas bäst. Deras oljefilter är lika bra. Tog isär ett Bosch och ett Biltemas. Ajaj. Identiska men Bosch var ändå inte ett dugg bättre.
Nu försvarar jag inte dyra märkesoljor utan köper själv på Biltema eller från Tyskland men det argumentet du sa om skitig olja är fel.
Oljan skall vara skitig. Det betyder att den löst upp sotet i motorn och hållit det flytande i oljan så att det som inte fastnar i filtret åker med ut vid nästa byte vilket är en huvuduppgift för oljan.
Är olja som ny vid bytet så sitter sotet som alltid bildas vid förbränningen kvar i motorn istället.
Citera
2022-10-07, 20:47
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
1.000:- för 5,5 liter olja leder till 182:-/litern.
Dessutom ska du veta att de flesta bilverkstäder har s k "oljebar" - till vilken de köper in oljan i 200-litersfat - till ett pris som understiger 1 femtedel av vad du får ge på macken på en literflaska motorolja.

Senast gången LIDL hade "tillbud" på motorolja köpte jag 4 st 5-litersdunkar av deras 5W40 helsyntet.
Blev ett literpris på runt 36:-/litern.
Bland det billigaste man kan köpa kvalitetsolja, enligt specifikationerna på dunkarna, som jag litar på.
Dessutom har LIDL:s 5-litersdunkar en praktisk kort slang som man drar upp - mycket praktiskt.

Ditt rubricerade pris är ohemult!

Senast jag köpte extra olja till min var för 700 kr för EN liter (märkesverkstad). Motorolja är idag som att köpa exlusiva årgångsviner.
Citera
2022-10-07, 20:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Ni som lyfter Biltemas oljor till skyarna och säger att de uppfyller alla specifikationer.

Lägg märke till att Biltema inte skriver att de "uppfyller", utan istället att de "möter", vilket inte alls är samma sak.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/helsyntetiska-oljor/helsyntetisk-motorolja-5w-40-2000029988
Citera
2022-10-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ni som lyfter Biltemas oljor till skyarna och säger att de uppfyller alla specifikationer.

Lägg märke till att Biltema inte skriver att de "uppfyller", utan istället att de "möter", vilket inte alls är samma sak.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/helsyntetiska-oljor/helsyntetisk-motorolja-5w-40-2000029988

Och hur skiljer det sig då…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in