Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Nej, eftersom USA har 40% av världens samlade militärbudget så måste ju hela världen ner på knä för dem - och inte bara i krig, militär och finansiell makt slutar nämligen inte där - och det ser du som helt oproblematiskt, förstår vi.
För egen del tror jag att Ukrainakriget är ett viktigt steg på vägen mot en mer multipolär värld, där USA inte längre kan agera världspolis. I längden en säkrare värld, efersom USA blir allt mer instabilt ich desperat på flera nivåer.
Ryssland hade inga större intressen av att verkligen gå in och försvara Saddam Hussein med boots on the ground och egna vapen, det vet du också även om du sitter och skriver ut rollhäften till olika sidor i den konflikten.
Jag trodde för ett tiotal år sedan att Putin ville förankra Ryssland i Europa och att NATO med tiden skulle förlora allt existensberättigande.
Helt otroligt korkat, naturligtvis. I takt med att Putin tappade förståndet fullständigt blev det uppenbart att han på sin höjd kan räkna med Belarus som trogen allierad.
Nu är Ryssland på väg att bli ett arktiskt Somalia, med centrifugala krafter som sannolikt kommer att leda till inbördeskrig. Och naturligtvis kommer i n g e n absolut i n g e n ryss någonsin ha varit Putinbeundrare när the blame game rullar gång.
Lite väl intressanta tider för min smak.